21

مارس

حمایت از کالای ایرانی، منهای اتومبیلهای بی‌کیفیت، گران و ناامن




امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده است. این نام‌گذاری، بیش از همه مسئولیت تولیدکنندگان را برای نمایش لیاقت حمایت مردم، به نمایش خواهد گذارد.

سال حمایت از کالای ایرانی
موضوعی که این سال‌ها با تشدید واردات کنترل نشده، آسیب‌های زیادی به تولیدکنندگان داخلی و اشتغال وارد کرده است، ریشه‌های متعددی دارد. در گام نخست باید حق را به مصرف‌کننده‌ای داد که سالهاست با محصولات کم کیفیت و قدیمی داخلی سر کرده و اکنون می‌خواهد همپای سایر مردم جهان، از جدیدترین تکنولوژی‌ها و با کیفیت بالا استفاده نماید. بنابراین مقصر نخست را نباید واردکنندگان این محصولات دانست زیرا خود تولیدکنندگان در پیله حمایت‌های طولانی مدت دولت‌ها و عدم وجود بازار رقابتی، آن‌قدر درجا زده‌اند که صبر و طاقت مصرف‌کننده را به سر آورده‌اند. صنعت اتومبیل را باید مثال واضح این جریان دانست. طفل نوپایی که نیم قرن پیش در حال حرکت در جهت صحیح صنایع اتومبیلسازی جهان بود و می‌توانست اکنون یکی از افتخارات کشورمان باشد زیر سایه همین حمایت‌های نابجا تبدیل به صنعتی بسیار ضعیف شده که تنها کار آن مکیدن سرمایه ملت و تزریق میلیون‌ها اتومبیلی آلاینده و ناامن به جاده‌هاست که خود معضلات بسیاری را ایجاد نموده‌اند. این صنعت اکنون دست به دامن چینی‌هایی شده که حتی یک‌پنجم آن نیز سابقه تولید اتومبیل و ادعای آن را ندارند.


شأن مصرف‌کننده ایرانی، حمایت و خرید و استفاده اجباری از هیچ کالای بی‌کیفیت و منسوخی نیست. صنعت اتومبیلسازی ما نباید از این نام‌گذاری سوءاستفاده نموده و در همان مسیر سودجویانه پیشین بتازد. بر سیاق سال‌های پیشین، لااقل در صنعت اتومبیلی ایران، نام‌گذاری سال‌ها تنها به تغییر سربرگ‌ها و بنرها و شعارها منجر شده و هیچ تغییر عملی از سوی این شرکت‌ها در جهت عمل به دستورات رهبری دیده نشده و بنابراین اکنون نیز این شرکت‌ها نباید انتظار حمایتی عملی از سوی مردم را داشته باشند. هیچ خریداری تا زمانی که مجبور نباشد، بابت اتومبیلیی از رده خارج و بدون ایمنی پولی نخواهد داد. پس بهتر است نوک پیکان این اجبار نه به سمت مصرف‌کننده که به سمت تولیدکنندگان سودجو تغییر جهت دهد.

cartoon
حمایت از کالای ایرانی نباید دستاویزی برای تشدید فشارها بر مردم و مصرف‌کنندگان اتومبیلی کشور برای تداوم استفاده از فسیل‌های بزک شده متحرک فعلی باشد. صنعت اتومبیلی ما با همه حمایت‌های گذشته و فعلی، راه به جایی نخواهد برد و به زودی ورشکست و مضمحل خواهد شد مگر اینکه فرصت حضور شرکت‌های خارجی و فنّاوری روز را فراهم سازیم و با ایجاد فضایی رقابتی، به اشتغالی پایدار و حفظ سرمایه‌های ملی و مردمی کمک نموده و به جان و آرامش و عزت مصرف‌کنندگان احترام نماییم.

cartoon
وظیفه صنعت اتومبیلی کشور، در سالی که حمایت از کالای ایرانی نام گرفته آن است که به دور از شعارها، تکانی اساسی به خود داده و مصرف‌کننده و خریدار ایرانی و نیاز و خواسته آنها را پاس دارد.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..