16

مه

جشن تولد سی‌سالگی فولکس‌واگن کورادو





کورادو کوپهٔ اسپرت کامپکتی بود که برای اولین بار در سال 1988 معرفی شد. این اتومبیل در ابتدا به‌عنوان جایگزینی برای نسل دوم مدل شیراکو در نظر گرفته شده بود اما تولید شیراکو همچنان تا سال 1992 در کنار کورادو ادامه یافت درحالی‌که تولید کورادو نیز تنها سه سال بعد یعنی در سال 1995 به پایان رسید. پایه و اساس کورادو را نسل دوم گلف تشکیل می‌داد چراکه این کوپهٔ اسپرت بر روی پلت‌فرم گلف ساخته شده بود. کورادو در هنگام معرفی با یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری چهار سیلندر ارائه شد. این موتور که به یک سوپرشارژر مکانیکی مجهز بود، 160 اسب بخار قدرت داشت.

Volkswagen Corrado Prototype 1989

سپس در سال 1991 دو موتور دیگر به لیست پیشرانه‌های کورادو اضافه شد. موتور اول یک نمونهٔ 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 135 اسب بخار قدرت بود و موتور دوم که بالاترین پیشرانهٔ کورادو محسوب می‌شد، یک واحد 2.9 لیتری VR6 بود. این پیشرانه 190 اسب بخار قدرت داشت و امکان دست‌یابی به حداکثر سرعت 235 کیلومتر در ساعت را برای اتومبیل فراهم می‌کرد. در سال 1993 نیز یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر 115 اسب بخاری هم برای کورادو ارائه شد.

Volkswagen Corrado 1995

یکی از ویژگی‌های خاص کورادو تجهیز آن به بال عقبی بود که هنگام حرکت با سرعت‌های بالا به‌منظور بهبود هندلینگ اتومبیل به‌صورت خودکار بالا می‌آمد. امروزه وجود تجهیزات آئرودینامیکی فعال مثل همین بال تطبیقی در اتومبیلهای اسپرت چیز عجیبی نیست اما برای دههٔ 90 میلادی آن‌هم در اتومبیلی اسپرت ارزان‌قیمتی مثل کورادو، نوآوری بزرگی محسوب می‌شد. این کوپهٔ کامپکت آلمانی علاوه بر عرضه در بازار اروپا به ایالات‌متحده و کانادا هم صادر شد.

حال اما امسال کورادو سی‌ساله شده است و به این مناسبت فولکس‌واگن دو مدل ویژه از آن‌را در نمایشگاه اتومبیلهای کلاسیک برمن آلمان به نمایش درآورده و از این طریق جشن تولدی برای کوپهٔ کامپکت خود برگزار کرده است. اتومبیلی اول پروتوتایپی است که در سال 1989 توسط شرکت کارمن ساخته شده است. این مدل به پیشرانهٔ چهار سیلندر شانزده سوپاپ G60 مجهز است که 210 اسب بخار قدرت دارد. مدل دوم نیز آخرین کورادوی فرمان راستی است که به تولید رسیده است. این اتومبیل که به پیشرانهٔ 190 اسب بخاری VR6 مجهز بوده و سبزرنگ است، در تاریخ 6 جولای سال 1995 از خط تولید خارج شده است.

 

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..