29

آگوست

جشن تولد بیست‌سالگی کادیلاک اسکالید، غول دوست‌داشتنی


کادیلاک اسکالید دقیقاً بیست‌ساله شده است زیرا نسل اول این اتومبیل برای اولین بار در گردهمایی پبل بیچ سال 1998 رونمایی شد و حالا کادیلاک بیست‌سالگی آن‌را جشن گرفته است. این اس‌یووی بزرگ در طول دو دهه و چهار نسل، به یکی از اصلی‌ترین اتومبیلهای آمریکایی در کلاس اس‌یووی‌های پریمیوم تبدیل شده است. نسل اول اسکالید برای رقابت مستقیم با لینکلن نویگیتور طراحی شده بود که یک سال قبل معرفی شده بود.

نسل اول اسکالید اما در اصل نسخهٔ ری‌بج شدهٔ (تغییر برند داده شده) جی‌ام‌سی یوکان بود. به همین دلیل این دو اتومبیل در ظاهر به‌جز تفاوت در لوگو و جلوپنجره، به‌طور کامل باهم یکسان بودند و تشخیص آن‌ها از یکدیگر دشوار بود؛ بنابراین درواقع اسکالید نسخهٔ لوکس‌تر یوکان محسوب می‌شد؛ اما علیرغم این تغییر برند ساده، اسکالید موفقیت بزرگی را برای کادیلاک به همراه داشت به‌گونه‌ای که در اولین سال عرضه به بازار نزدیک به 24 هزار دستگاه از آن به فروش رسید؛ اما بااین‌وجود، نسل اول کادیلاک اسکالید عمر کوتاهی داشت و تنها دو سال روی خط تولید باقی ماند.

Cadillac Escalade 1999

نسل دوم اسکالید اما که در گردهمایی پبل بیچ سال 2000 رونمایی شده و با مدل 2002 به بازار آمد، پیشرفت قابل‌توجهی را نسبت به نسل قبلی خود تجربه کرده بود. هرچند در این نسل هم اسکالید همچنان اشتراکات زیادی با جی‌ام‌سی یوکان و همین‌طور شورلت تاهو داشت اما از استایل ظاهری منحصربه‌فردی برخوردار شده بود که طبق زبان طراحی کادیلاک شکل گرفته و آن‌را از برادران ارزان‌تر خود متمایز کرده بود. این نسل همچنین در داخل نیز لوکس‌تر شده بود. علاوه بر این، در نسل دوم اسکالید نسخهٔ کشیده با نام ESV و حتی نسخهٔ پیکاپ با نام EXT هم ارائه کردید. بدین ترتیب در این نسل فروش اسکالید رونق بیشتری گرفت به‌گونه‌ای که در سال 2002 حدود 35 درصد و در سال 2003 هم 55 درصد رشد فروش را تجربه کرد.

Cadillac Escalade 2002
Cadillac Escalade EXT 2002

برای مدل 2007 کادیلاک نسل سوم اسکالید را معرفی کرد. این اتومبیل به‌روزرسانی‌های کاملی را در داخل و خارج تجربه کرده و اولین اتومبیلیی محسوب می‌شد که با چراغ‌های جلوی تمام LED در ایالات‌متحده عرضه گردید. نسل سوم اسکالید همچنین اولین اس‌یووی فول سایز آمریکایی بود که به قوای محرکهٔ هیبریدی و سیستم کنترل سواری مغناطیسی مجهز شده بود. در این نسل نیز اسکالید همچنان مثل نسل قبلی در سه نسخهٔ استاندارد، ESV یا کشیده و EXT یا پیکاپ تولید می‌شد.

Cadillac Escalade 2009

این اس‌یووی فول سایز لوکس اما هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که برای اولین بار رسماً در اکتبر سال 2013 رونمایی شده و با مدل 2015 به بازار آمد. این نسل نیز مثل اسلاف خود همچنان با برادرانش یعنی جی‌ام‌سی یوکان و شورلت تاهو/سابربن اشتراکت زیادی دارد. در این نسل اما نسخهٔ پیکاپ حذف شده و اسکالید تنها در دو نسخهٔ استاندارد و کشیده تولید می‌شود. هرچند نسل کنونی اسکالید همچنان توانایی رقابت در بازار را دارد اما بااین‌حال انتظار می‌رود نسل پنجم آن در سال 2020 معرفی شود.

Cadillac Escalade 2015

گفته شده کابین نسل جدید اسکالید به‌طور قابل‌توجهی بهبود خواهد یافت، تعلیق عقب آن از نوع مستقل خواهد بود و با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه خواهد شد. بدون شک این نسل هم راه موفق پیشینیان خود را طی کرده و بر فروش بیش از 836 هزار دستگاهی اسکالید طی دو دههٔ گذشته خواهد افزود؛ اما به مناسبت جشن تولد بیست‌سالگی کادیلاک اسکالید قصد داریم در ادامهٔ این مطلب به معرفی جالب‌ترین واقعیت‌ها در مورد این اس‌یووی بزرگ و لوکس آمریکایی بپردازیم.

نخستین دستگاه از اسکالید در تاریخ 8 فوریهٔ سال 1998 در کارخانهٔ جنرال موتورز در تگزاس ساخته شد. از آن زمان تاکنون تنها در ایالات‌متحده کادیلاک موفق به فروش بیش از 750 هزار دستگاه از اسکالید شده است درحالی‌که فروش جهانی آن که شامل تمامی مدل‌ها می‌شود به 836 هزار دستگاه می‌رسد. اسکالید همچنین تحسین مؤسسات بررسی اتومبیلها را هم برانگیخته است به‌گونه‌ای که تاکنون جی‌دی پاور پنج بار آن‌را به‌عنوان بهترین اس‌یووی لوکس بزرگ از لحاظ کیفیت اولیه انتخاب کرده است. علاوه بر این، اسکالید در بررسی‌های سنجش قابلیت اطمینان اتومبیلها نیز تاکنون سه بار در صدر کلاس خود قرار گرفته است.

Cadillac Escalade ESV 2002

اما علاوه بر تحسین منتقدان، اسکالید پیشتاز فروش در بخش اتومبیلهای پریمیوم در ایالات‌متحده هم بوده است به‌گونه‌ای که طی دو دههٔ عمر خود، پانزده سال پرفروش‌ترین اس‌یووی فول سایز لوکس در زادگاهش بوده که این فروش همواره از سال 2014 افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر، اسکالید نوآوری‌هایی را هم در سگمنت خود ارائه کرده است. مثلاً در سال 2009، اسکالید اولین اتومبیل در کلاس خودش بود که به چراغ‌های جلوی LED مجهز شده بود. اسکالید مدل 2009 همچنین اولین اس‌یووی بزرگ لوکس بازار محسوب می‌شد که به سیستم کنترل مغناطیسی سواری مجهز شده بود. این سیستم با استفاده از کمک‌فنرهای مگنتورلوجیکال، تعلیقی تطبیقی را ارائه می‌کرد که در بزرگراه‌ها سواری راحتی را فراهم می‌کرد اما در پیچ‌ها خشک‌تر می‌شد.

Cadillac Escalade EXT 2009

کادیلاک اسکالید اولین اس‌یووی فول سایز لوکس بود که در سال 2009 با گزینهٔ قوای محرکهٔ هیبریدی ارائه شد. به لطف این قوای محرکه، مصرف سوخت از 19.6 لیتر در هر صد کیلومتر در نسخه‌های غیرهیبریدی به 11.7 لیتر در هر صد کیلومتر کاهش پیدا می‌کرد. علاوه بر این، اسکالید اولین اس‌یووی پریمیوم در کلاس خود بود که به ایربگ مرکزی جلو مجهز شده بود؛ و نهایتاً به‌عنوان آخرین ویژگی برجستهٔ اسکالید می‌توان به جلوپنجرهٔ بزرگ آن اشاره کرد که همواره در طول این دو دهه و در هر چهار نسل یکی از عناصر ظاهری اصلی آن بوده است. البته این جلوپنجره در طول سال‌ها از یک مستطیل نسبتاً ساده به یک جلوپنجرهٔ آبشاری بزرگ با خطوط افقی کرومی تکامل پیدا کرده است.

Cadillac Escalade Hybrid 2009

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..