23

مارس

جدال غرب و شرق! فولکس‌واگن پاسات در مقابل مزدا 6


نسل هشتم فولکس‌واگن پاسات در سال 2015 عرضه شده و از پیشرانه‌های دیزلی کاملی بهره می‌برد. البته از آن زمان تاکنون پیشرانه‌های دیزلی با بد اقبالی‌های زیادی روبرو شده بنابراین هم‌اکنون پیشرانه‌های بنزینی گزینه‌های جذاب‌تری نشان می‌دهند.

فولکس‌واگن پاسات
به عنوان نتیجه، پیشرانه‌های 1.4، 1.8 و 2 لیتری توربوی TSI هم‌اکنون در پاسات موجود بوده و ما هم کم‌حجم‌ترین پیشرانه با قدرت 148 اسب بخاری را در این مقایسه مفصل حاضر کرده‌ایم.

نسخه تجاری SE قیمت 24740 پوندی داشته و دقیقاً در مقابل مزدا 3 با پیشرانه 2 لیتری اسکای اکتیو جی قرار می‌گیرد. البته پاساتی که در تصاویر مشاهده می‌شود از نوع GT است.


مزدا 6 در تریم SE-L Nav قیمت 21895 پوندی داشته و از این نظر بر رقیب ژرمنی برتری دارد اما این مقایسه جنگی بین پیشرانه توربوی کم‌حجم‌تر فولکس با فلسفه تنفس طبیعی مزدا نیز می‌باشد.

هر دو اتومبیل راحتی سواری را با چابکی، تجهیزات مناسب و هزینه‌های معقول ترکیب کرده‌اند؛ اما کدام‌یک انتخاب متقاعدکننده‌ای می‌باشد؟ با ما باشید تا پاسخ این سؤال را بدانید.

مزدا 6 2.0 SkyActiv-G 145 SE-L Nav

فولکس‌واگن پاسات 1.4 TSI SE Business

مدل

21895

24740 قیمت (پوند)
4 سیلندر 2 لیتری 4 سیلندر 1.4 لیتری توربو

پیشرانه

143/210

148/250 قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)
6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو

گیربکس

8.6 ثانیه/207

9.2 ثانیه/220 شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت/حداکثر سرعت
7 6.8

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

رنگ متالیک (560 پوند)

فاقد آپشن اضافی

آپشن ها

 

  • فولکس‌واگن پاسات TSI

نقاط قوت: پرفورمنس مناسب پیشرانه توربو، تکنولوژی پیشرفته در کابین، کیفیت ساخت و متریال خوب

نقاط ضعف: عدم پایداری و اعتمادبه‌نفس در حد مزدا، هیجان سواری کمتر، قیمت بیشتر


اتومبیلسازان سرمایه‌گذاری سنگینی روی حمل‌ونقل الکتریکی انجام داده‌اند و در سال‌های آینده اتومبیلهای الکتریکی زیادی عرضه خواهند شد؛ اما هنوز هم پیشرانه‌های مرسوم از بین نرفته و اگرچه پیشرانه‌های دیزلی دیگر محبوب نیستند اما بنزینی‌ها هنوز هم هیجان‌انگیز هستند.


فولکس‌واگن پاسات مثال فوق‌العاده‌ این وضعیت است. این اتومبیل در سال 2015 تنها با پیشرانه‌های دیزلی عرضه شد اما هم‌اکنون با پیشرانه 4 سیلندر 1.4 لیتری توربو که قدرت 148 اسب بخاری دارد نیز عرضه شده و ما هم همین نسخه را تست کرده‌ایم.


اما خب این منتظر ماندن ارزشش را داشت زیرا پیشرانه مورد بحث کارایی خوبی دارد. هر دو اتومبیل از گیربکس 6 سرعته دستی استفاده می‌کنند اما فولکس‌واگن به لطف گشتاور 250 نیوتون متری خود علاقه بیشتری به سبک کردن دنده‌ها دارد. این گشتاور از دور 1500 پیشرانه در دسترس است. حداکثر گشتاور مزدا 6 از دور 4 هزار پیشرانه در دسترس بوده بنابراین دسترسی به آن خیلی آسان نیست. جای تعجبی ندارد که پاسات در شتاب گیری‌های بین دنده‌ای سریع‌تر از رقیب ژاپنی خود می‌باشد.


مزیت پاسات در دنده‌های سنگین‌تر خیلی زیاد نیست زیرا قدرت مزدا در محدوده بیشتری در دسترس بوده اما پاسات هنوز هم قدرت و پرفورمنس بیشتری را در پیست تست نشان می‌دهد.

میزان چسبندگی و چابکی پاسات نیز با توانایی پیشرانه هماهنگی دارد. پاسات از پلتفرم MQB فولکس استفاده می‌کند و این امر از همان لحظه شروع حرکت واضح است. فرمان توازن وزنی خوبی داشته و دقیق است اما فاقد احساس فرمان مزدا می‌باشد. دامپرها نیز کنترل بدنه خوبی را حتی با وجود اینکه راحتی‌ای در حد مزدا ندارند ایجاد می‌کنند.


پاسات علاوه بر مزیت پرفورمنس خود احساس لوکس‌تری داشته و کابین آن کیفیت ساخت بالاتری را نشان می‌دهد. پلاستیک‌های بکار رفته بهتر بوده و طراحی آن نیز منطقی است. در تریم SE بیزینس نیز تجهیزات قابل‌احترامی بکار رفته است.

لیست تجهیزات این اتومبیل شامل مواردی چون کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری، حسگرهای پارک جلو و عقب، سیستم ناوبری و تهویه مطبوع می‌باشد. مزدا در تریم SE-L خود با این نسخه از پاسات برابری کرده و در عین حال بسیار ارزان‌تر است. اگر شما اتومبیل را به‌صورت اقساطی بخرید شکاف قیمتی دو اتومبیل کاهش خواهد یافت زیرا ارزش فروش دوباره فولکس‌واگن بالاتر است.

پاسات هنوز هم گران‌تر بوده اما با پولی که پرداخت می‌کنید چیز بیشتری به دست می‌آورید. همچنین نیازی به کارکرد سخت‌تر پیشرانه نبوده و این قلب آهنین ساکت‌تر از پیشرانه مزدا نیز می‌باشد.

نظرات آزمایش‌کنندگان

سیستم اطلاعات سرگرمی: صفحه لمسی 8 اینچی که رزولوشن بالایی دارد فوق‌العاده بوده و بازنگری‌های صورت گرفته در آن باعث شده‌اند عملکردهای بیشتری نسبت به سیستم اطلاعات سرگرمی مزدا را شاهد باشیم.

گیربکس: گیربکس پاسات به اندازه مزدا رضایت‌بخش نیست اما در زمان استفاده احساس خوبی را به دست می‌دهد.

کابین: پلاستیک و پارچه‌های بکار رفته در کابین پاسات احساس لوکس‌تری را نسبت به کابین مزدا 6 ایجاد می‌کنند.

  • مزدا 6 اسکای اکتیو جی

نقاط قوت: سواری پایدار، فرمان و گیربکس مناسب، پیشرانه تنفس طبیعی مشتاق

نقاط ضعف: سر و صدای بیشتر در دورهای بالای پیشرانه، کیفیت متریال ضعیف‌تر، سیستم اطلاعات سرگرمی ضعیف‌تر نسبت به پاسات

پیشرانه بکار رفته در هر دو اتومبیل تجربه سواری پاسات و مزدا را تعریف می‌کند. مزدا 6 از پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌کند.


فلسفه خاص مزدا به این معنی است که پیشرانه برای ایجاد سرعت و شتاب مناسب کار سخت‌تری را باید انجام دهد. این پیشرانه خروجی 143 اسبی داشته اما چیزی که خود را بیشتر نشان می‌دهد فاصله گشتاوری 40 نیوتون متری بین دو حریف است.


این گشتاور در دور بالاتری به دست می‌آید و همین امر باعث می‌شود راحتی و آرامش کابین تحت تأثیر کارکرد سخت‌تر پیشرانه قرار گیرد.


البته پیشرانه علیرغم کارکرد سخت‌تر خود نرم بوده و از سواری پرفشار استقبال می‌کند. در جایی که پیشرانه فولکس‌واگن نسبتاً ساکت است پیشرانه مزدا صدای بیشتری را تولید می‌کند. تفاوت زیادی در بزرگراه بین دو اتومبیل دیده نمی‌شود اما پاسخ اتومبیل به دنده‌های بالاتر در پاسات بهتر است.


البته در زمان تخت گاز کردن، این مزدا است که با شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعتی 8.6 ثانیه‌ای پیش می‌افتد درحالی‌که پاسات شتاب 9.2 ثانیه‌ای دارد. در بحث تعویض دنده نیز اگرچه پاسات تعویض‌های دقیق و خوبی دارد اما گیربکس مزدا بهتر بوده و شاهد تعویض‌های سریع و دقیق هستیم.

البته اکثر راننده‌ها با این دو اتومبیل تخت گاز نخواهند رفت بنابراین گشتاور اضافی و انعطاف بیشتر پیشرانه فولکس‌واگن باعث می‌شود مزیت‌های این اتومبیل در شرایط روزمره بیشتر باشد.


از طرف دیگر این مزدا 6 است که راحتی و کاربری آسان بیشتری داشته و کنترل بدنه و هندلینگ آن در مرتبه بالاتری ارزیابی می‌شود. این اتومبیل نسبت به پاسات سفت‌تر نیست که دلیل آن استفاده از رینگ‌های کوچک‌تر و لاستیک‌هایی با دیواره بلند است. اگرچه پاسات در تغییر جهت‌های ناگهانی پاسخگوتر است اما دقت و کنترل شاسی و فرمان مزدا 6 یک سر و گردن بالاتر قرار می‌گیرد.

حتی مدل نسبتاً فول SE-L نیز به اندازه پاسات لوکس احساس نمی‌شود. البته این اتومبیل 2845 پوند ارزان‌تر بوده و همان تجهیزات پاسات را ارائه می‌کند. در این اتومبیل شما به سیستم ناوبری، بلوتوث، رادیوی DAB، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع و حسگرهای پارک عقب دست می‌یابید؛ اما خب کیفیت ساخت کابین مزدا 6 به پاسات نمی‌رسد و این امر خود را نشان می‌دهد.

نظرات آزمایش‌کنندگان

سیستم اطلاعات سرگرمی: اهرم چرخان روی کنسول مرکزی استفاده از این سیستم را آسان کرده است؛ اما صفحه‌نمایش 7 اینچی مزدا 6 کوچک‌تر بوده و رزولوشن کمتری نسبت به پاسات دارد.

گیربکس: گیربکس 6 سرعته دستی خوب این اتومبیل بهتر از پاسات بوده و تعویض‌های سریعی دارد.

متریال کابین: سدان مزدا از نظر کیفیت و احساس ساخت با پاسات برابری نمی‌کند و در بحث تکنولوژی نیز عقب می‌افتد.

رتبه اول: فولکس‌واگن پاسات
فولکس‌واگن پاسات
فولکس‌واگن پاسات تجربه سواری لذت بخشی به اندازه مزدا 6 نداشته اما در هر یک از جنبه‌های دیگر برتری دارد. این اتومبیل منعطف‌تر بوده و راحتی زیادی داشته و از طرف دیگر هزینه‌های مالکیت کمتری داشته و احساس لوکس‌تری را به کاربر منتقل می‌کند؛ اما از نظر پیشنهادهای اقتصادی و مالی، قیمت بالاتر پاسات مشکل حادی نخواهد بود.

رتبه دوم: مزدا 6
مزدا 6
مزدا 6 از نظر دینامیکی اتومبیلی توانایی است اما پیشرانه آن به اندازه پیشرانه 1.4 لیتری توربوی فولکس منعطف نیست. اگرچه این اتومبیل ارزان‌تر بوده اما خب این حس ارزانی را نیز منتقل می‌کند. مزدا 6 به اندازه پاسات نیز کاربردی نبوده و هزینه‌های نگهداری آن با توجه به ذات هیجان بخش مزدا بیشتر است. تمامی این موارد به اضافه صندوق‌عقب کوچک‌تر باعث می‌شوند مزدا 6 به کسب رتبه دوم بسنده کند.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..