23

جولای

تست و بررسی جیپ رنگید فیس‌لیفت 2018


فیات-کرایسلر تمام تلاش خود برای ایجاد تنوع در سبد محصولات جیپ را انجام می‌دهد و این کار با الکتریکی سازی و حضور در کلاس‌های اتومبیلیی جدید صورت خواهد گرفت. یک مدل پایه جدید در سال 2022 به سبد محصولات این برند آمریکایی اضافه خواهد شد اما در حال حاضر این رنگید است که کوچک‌ترین عضو خانواده محسوب می‌شود.


این اتومبیل از سال 2014 تاکنون در بازار حضور داشته و 4 سال دیگر نیز به زندگی خود ادامه خواهد داد تا نسخه جدید آن عرضه شود. البته این افزایش طول عمر به لطف فیس لیفت جدیدی میسر شده است. رنگید فیس لیفت 2018 که از ماه سپتامبر وارد شوروم ها می‌شود دارای به‌روزرسانی‌های ناچیز بدنه بوده و در آن می‌توانیم چراغ‌های جلو و عقب LED جدید به همراه رینگ‌های متفاوت و سپرهای متفاوت را ببینیم.


اما نیوز بزرگ معرفی دو پیشرانه بنزینی توربو و تمام آلومینیومی جدید است. هر دو پیشرانه بخشی از خانواده‌ای مدولار با پیکربندی 3 و 4 سیلندر هستند که قوی‌تر از قلب‌های آهنین 4 سیلندر قبلی نشان می‌دهند.


نسخه پرچم‌دار 178 اسبی به سیستم چهار چرخ محرک متصل است اما نسخه‌ای که در تست حضور دارد نسخه سطح میانی محسوب می‌شود. این اتومبیل از پیشرانه 4 سیلندر 1.3 لیتری 148 اسبی سود می‌برد. پیشرانه یاد شده گشتاور 270 نیوتون متری داشته و نیرو نیز از طریق یک گیربکس 6 سرعته دوکلاچه به چرخ‌های جلو فرستاده می‌شود.


پیشرانه بنزینی و مدولار جدید یک اتفاق ویژه برای فیات-کرایسلر بوده و رنگید فیس لیفت نیز برای استفاده از این پیشرانه منتخب شده است. پیشرانه مورد بحث مولتی ایر II نام داشته و مصرف سوخت آن در مقایسه با پیشرانه‌های قبلی 20 درصد کاهش یافته است.


نکته‌ای که با اطمینان می‌توان گفت این است که قدرت و پرفورمنس رنگید بهبود یافته است. این پیشرانه کوچک‌تر 148 اسبی اساساً جایگزین نسخه 1.4 لیتری 138 اسب بخاری شده و همچنین گشتاور قابل توجه 270 نیوتون متری دارد. قلب تپنده رنگید قدرت بیش از حد نیاز برای اکثر خریداران رنگید داشته و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت آن نیز زیر 10 ثانیه است.


با تمامی این تفاسیر، پیشرانه 1.3 لیتری ذکر شده نقاط قوت و ضعف گوناگونی دارد. آرامش اتومبیل در سرعت‌های بالا کاملاً خوب بوده اما صدای بادی که به خاطر فرم جعبه‌ای رنگید و آینه‌های جانبی بزرگ تولید می‌شوند کاملاً به گوش می‌رسند و اگرچه صدای پیشرانه هم در دورهای بالا درمی‌آید اما آن را نمی‌توان یک نقص عمده دانست.


از طرف دیگر این پیشرانه 1.3 لیتری که به‌صورت استاندارد با یک گیربکس دوکلاچه همراه شده سواری خیلی خوبی نداشته و به آن اندازه که امید دارید پاسخگو نیست. قدرت پیشرانه وجود دارد اما در نسخه‌های اولیه تولید شده شاهد عملکرد نرمی نیستیم و به خاطر گیربکس تأخیری وجود دارد. همچنین گاهی اوقات یک تأخیر 1 ثانیه‌ای پس از فشردن خودرو شاپ گاز مشاهده می‌شود.


همانند قوای محرکه جدید، سواری رنگید فیس لیفت نیز بهتر شده و اگرچه دارای برخی نقاط ضعف است اما در کل رنگید اتومبیلی راحتی است. فرمان این اتومبیل خیلی تیز نیست اما وزن کافی برای کرخت نبودن دارد. نسخه‌های چهار چرخ محرک در بحث آفرود توانا هستند و نمونه‌های دیفرانسیل جلویی که یکی از آن‌ها در تست هم حضور دارد بهتر است بیشتر روی جاده حرکت کنند.


رنگید احساس جادار بودن را منتقل می‌کند. فضای پا و شانه نسبتاً خوب بوده اما سقف برای این کلاس اتومبیلیی کاملاً بلند بوده بنابراین فضای سر بسیار مناسبی برای سرنشینان وجود خواهد داشت. از طرف دیگر خود کابین خوش‌ساخت بوده هرچند برخی پلاستیک‌های ارزان نیز دیده می‌شود. تنها تغییر واقعی بخش داخلی این اتومبیل به کنسول مرکزی مربوط می‌شود که فضاهای ذخیره‌ای اضافی را نشان می‌دهد.


در بخش عقب هم شاهد فضای صندوق 351 لیتری هستیم که تغییری نکرده است. رنگید از این حیث خیلی رقابتی نیست و برای مثال نیسان قشقایی محفظه باری با گنجایش 430 لیتر دارد.


نسخه‌های لیمیتد رنگید به‌صورت استاندارد از پشت آمپرهای هوشمند و صفحه‌نمایش 7 اینچی رنگی بین دورشمار و سرعت‌سنج سود می‌برند. البته برای استفاده از صفحه‌نمایش مرکزی 8.4 اینچی هنوز هم باید مبلغ اضافی پرداخت کرد. این سیستم اطلاعات سرگرمی هم‌اکنون دارای اپل کارپلی و اندروید اتو بوده و خود صفحه‌نمایش تیز و سرراست است.


رنگید فیس لیفت از نظر سیستم‌های کمک‌راننده و ایمنی نیز پیشرفت داشته است. تشخیص علائم ترافیکی جدید بوده و به‌صورت استاندارد در مدل‌های لیمیتد وجود دارد. همچنین هشدار خروج اتومبیل از خط نیز در همه مدل‌ها به‌صورت استاندارد نصب شده است.

جیپ رنگید هنوز هم نمی‌تواند با تیزترین شاسی بلندهای کلاس رقابت کند اما خب نباید آن را کاملاً رد کرد. اگر به دنبال شاسی‌بلند جادار، راحت و شیک هستید جیپ ارزش نگاه کردن را دارد. این پیشرانه‌ی توربوی جدید به اندازه کافی قوی بوده و آرام و نرم است اما هنوز هم رنگید در بحث قیمت‌گذاری لنگ می‌زند.

مشخصات جیپ رنگید لیمیتد 1.3 T4 150HP

  • قیمت: 25 هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: 4 سیلندر 1.3 لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: 148 اسب بخار/270 نیوتون متر
  • گیربکس: 6 سرعته دوکلاچه اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 9.4 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 200 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: اعلام نشده

منبع: autoexpress

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..