7

جولای

تجربه رانندگی با لکسس ES 2018 جدید


نسل جدید لکسس ES یک انحراف چشمگیر برای این برند ژاپنی بوده است. این اتومبیل جایگزین GS که تلاش داشت در کلاس سدان های اجرایی دیفرانسیل عقب با رقبای نام آشنایی آلمانی سرشاخ شود شده است. هرچند منصفانه باید گفت لکسس نتوانست در این رقابت پیروز باشد.

لکسس ES
خب به همین خاطر GS بی سر و صدا کنار گذاشته شد و هم‌اکنون ES به اتومبیلیی جهانی تبدیل می‌شود. ما می‌گوییم تبدیل می‌شود زیرا که نشان جدیدی با خود به همراه ندارد. این اتومبیل در واقع هفتمین نسل ES است که در جهان پرفروش‌ترین سدان لکسس بوده و از نظر فروش کلی نیز درست پس از شاسی‌بلند RX در رتبه دوم قرار دارد.

لکسس ES
این اتومبیل نسبت به GS کاملاً متفاوت است زیرا بر پایه جدیدترین تکنولوژی شاسی تویوتا ساخته شده و همچنین دیفرانسیل جلو است. این اتومبیل در اساس به محصولاتی همچون جدیدترین نسل آئودی A6 بیشتر شبیه است تا ب ام و سری 5 یا مرسدس بنز E کلاس.

لکسس ES
قوای محرکه این اتومبیل برای مشتریان بریتانیایی آشناتر خواهد بود و بی‌شک در شرایط ضد دیزلی کنونی محبوبیت بیشتری به دست خواهد آورد. این قلب تپنده از یک پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری بنزینی و مجموعه باتری‌های نیکل-فلز هیدریدی تشکیل شده است که در آن پیشرانه بنزینی در جلو و باتری‌ها در پشت صندلی‌های عقب جای گرفته‌اند. خروجی کل سیستم 215 اسب بخار است که ES300h را تقریباً در رده اتومبیلهایی همچون مرسدس بنز E 220d و ب ام و 525d قرار می‌دهد.

لکسس ES
لکسس هنوز در حال سبک‌سنگین کردن اعداد همگام با تست های آلایندگی جدید بوده اما بر پایه قوانین فعلی مصرف سوخت 4.7 لیتری و آلایندگی 106 گرمی دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر اعلام شده است. این ارقام برای اتومبیلیی با این ابعاد فوق‌العاده برجسته بوده و درحالی‌که مدل دیزلی ب ام و 520d کمی بهتر عمل می‌کند اما ES 300h در مقایسه با هر اتومبیلی دیگری رقابتی خواهد بود.

لکسس ES
لکسس همچنین در حال نهایی کردن تریم های این اتومبیل بوده اما قبلاً می‌دانستیم که ES در 5 تریم فروخته خواهد شد. نسخه‌های پایه این اتومبیل دارای صفحه ناوبری 8 اینچی بوده اما حتی فاقد برخی پکیج‌های سفارشی خواهند بود. مدل‌های نیمه فول با پکیج‌های تکنولوژی و ایمنی عرضه می‌شوند و همچنین می‌توان پوشش چرم کابین را نیز انتخاب کرد.

لکسس ES
مدل‌های اف اسپورت دارای دو نسخه هستند که در نسخه عادی می‌توان صفحه‌نمایش 8 اینچی و استایل اسپورت را دید درحالی‌که نسخه دومی از صفحه‌نمایش 12.3 اینچی استفاده می‌کند. این صفحه‌نمایش بزرگ همچنین بخشی از تجهیزات high Grade بوده و همچنین دارای صندلی‌های چرمی نیز می‌باشد.

لکسس ES
اما سؤال اصلی این است که آیا یک لکسس هیبریدی دیفرانسیل جلو می‌تواند از نظر هیجان رانندگی با بهترین‌های آلمان برابری کند؟ جاده‌های نرم و روان نشویل آمریکا پاسخ به این سؤال را سخت کرده بودند اما احساس کلی ما پس از تست اتومبیل این بود که لکسس نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد.

لکسس ES
البته موضوع عجیب اینکه عدم توانایی لکسس در مسابقه با ژرمن‌ها به شاسی مربوط نمی‌شود بلکه این شاسی عملکرد خوبی در مواجهه با دست اندازهای کوچک دارد اما این سطح از راحتی با تکان‌های بدنه‌ای که بیشتر از حد قابل‌قبول است همراه می‌شود. فرمان اتومبیل دقیق بوده و توزیع وزن مناسبی دارد و البته ادعای لکسس مبنی بر احساس فوق‌العاده فرمان کمی با جاه‌طلبی همراه است.

لکسس ES
اما دلیلی که باعث می‌شود ES نتواند از نظر لذت رانندگی خالص با سری 5 دیزلی برابری کند به قوای محرکه مربوط می‌شود. این سیستم هیبریدی همیشه بهتر شده و آرامش و نرمی بسیار خاصی دارد.

لکسس ES
اما زمانی که عجله داشته باشید تأثیر کمتری از آن را شاهد خواهید بود. خودرو شاپ‌هایی در پشت فرمان وجود دارد که بنا به ادعای لکسس 6 پله را در گیربکس ارائه می‌کند و باعث می‌شود گیربکس CVT اتومبیل مشابه نسخه‌های عادی باشد اما قوای محرکه ES گشتاور کافی در دور پایین برای حرکت اتومبیلیی با وزن 1.7 تن را ندارد.

بنابراین اگرچه کم و زیاد کردن دنده‌ها احساس سریعی دارد و شماره دنده در داشبورد دیجیتالی تأثیری روی فشار خودرو شاپ گاز ندارد اما خود قوای محرکه هنوز هم نیازمند دور بیشتر خواهد بود. این اتومبیل موج گشتاور اتومبیلهای دیزلی را نداشته و هرگز احساس کنترل اتومبیل در زمان فشار سنگین خودرو شاپ گاز را ندارید.


این موضوع ناامیدکننده بوده و اگر دنبال یک سلاح تمام‌عیار در جاده‌های پیچ‌درپیچ هستید احتمالاً خواندن این مطلب را همین‌جا به پایان خواهید رساند؛ اما از لکسس آرامش بلندمدت را در برابر اتومبیلیی همچون E کلاس بخواهید و آنجاست که کار شروع می‌شود. تمامی لکسس ها به خاطر آرامش و رفاه بالایی که دارند شناخته می‌شوند.

لکسس ES
این موضوع با مدل اف اسپورت ثابت شده است. ما شانس کوتاهی برای تست این نسخه را نیز داشتیم. اف اسپورت به نام اسپورت بودن از رینگ‌های 19 اینچی استفاده کرده و دارای میله‌های ضد لغزش ضخیم‌تری می‌باشد. این اتومبیل از نظر دینامیکی خیلی توانا احساس نمی‌شود و اگرچه از طاقت‌فرسا بودن فاصله زیادی دارد اما سواری اتومبیل پایدار است.

لکسس ES
اتومبیلی حاضر در تست از نمونه‌های پیش‌تولیدی نهایی بوده بنابراین کابین اتومبیل هنوز دارای برخی نقاط ضعف می‌باشد. احساس متریال بکار رفته در ES با اتومبیلهایی همچون جگوار XF قابل مقایسه است اما حتی در مراحل پیش از عرضه نیز کیفیت ساخت آن بالاست. طراحی داشبورد ES از مدل‌های LS و LC الهام گرفته و خوشبختانه دکمه‌های کافی برای استفاده از عملکردهای داشبورد وجود دارد.

لکسس ES
اگر به دنبال نقطه‌ضعف‌ها باشید آن را در سیستم اطلاعات سرگرمی خواهید یافت که هنوز هم از تاچپد ضعیف لکسس استفاده کرده و فاقد ارتباطات اندروید اتو و اپل کارپلی می‌باشد. از نظر فضای بخش عقب نیز انتقاداتی وجود دارد. اگرچه فضای پای ES احساس‌برانگیز است اما فضای سر تحت تأثیر خط سقف کوپه مانند قرار گرفته است.

لکسس ES
فضای بار نیز گنجایش قابل‌احترام 454 لیتری داشته و طراحی کف آن کاملاً جادار است. البته صندلی‌های عقب تا نمی‌شوند بنابراین فکر حمل اشیای طویل را از سر بیرون کنید.

لکسس ES
اما کلید همه‌چیز می‌تواند قیمت‌گذاری باشد. مدل‌های بازار بریتانیا که در ژاپن ساخته خواهند شد قیمتی در حد GS خواهند داشت اما امیدواریم استفاده از پلتفرم مشترک با تویوتا کمری به لکسس اجازه دهد تا با اعداد بازی نماید. علاوه بر قیمت کمپانی برخی نمایندگی‌ها نیز تخفیف‌هایی را در نظر خواهند گرفت. این امر برای موفقیت هر اتومبیلیی کلیدی بوده و لکسس هم معتقد است 70 درصد فروش ES را می‌تواند مشتریان سازمانی تشکیل دهد.

لکسس ES
لکسس مطمئن است که خریداران سدان های اجرایی روزبه‌روز به سمت قوای محرکه هیبریدی حرکت می‌کنند و ES نیز یک حرکت مشابه با این روند می‌باشد. رانندگان مشتاق این اتومبیل را انتخاب نخواهند کرد اما این موضوع نمی‌تواند سواری راحت و آرام ES را انکار نماید. هم‌اکنون تمام چیزی که لکسس نیاز دارد قیمت‌گذاری صحیح برای جذب مشتریان بیشتر است.

مشخصات لکسس ES 300h

  • قیمت: از 35 هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: 4 سیلندر 2.5 لیتری بنزینی هیبریدی
  • قدرت/گشتاور: 215 اسب بخار/395 نیوتون متر
  • گیربکس: CVT اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.9 ثانیه (تخمینی)
  • حداکثر سرعت: 180 کیلومتر در ساعت (تخمینی)
  • مصرف سوخت: 4.7 لیتر در هر صد کیلومتر (تخمینی)

منبع: autoexpress

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..