22

فوریه

تجربه رانندگی با فورد اج، تخم‌مرغ آمریکایی


شاید با دیدن این اتومبیل در خیابان‌های ‌شهر، نظر خیلی‌ها به این تخم‌مرغ ناآشنا جلب شود چراکه باوجود فروش جهانی بالای آن، اثری از این خوش استیل آمریکایی در خیابان‌های کشور نیست. موضوعی که خیلی وقت است دل هر علاقه‌مند به اتومبیل را خون کرده. بااین‌وجود می‌توان در مناطق آزاد این زیباروی خجالتی را پیدا کرد. به‌خصوص منطقه آزاد کیش که اج (Edge) در آن به‌وفور یافت می‌شود.

فورد اج
باوجود کمیاب بودن اِج در اهواز، شانس به ما روکرد و فرصت یافتیم تا این زیبارو را به چالش بکشیم. اتومبیلی مورد بررسی ما مدل 2014 بیسیک یا SE بود.­(به علت افت قیمت بالای اتومبیلها در منطقه آزاد و عدم نیاز به تجهیزاتی مثل گرم‌کن صندلی و فرمان و از این دست، اتومبیلها بیشتر به‌صورت پایه یا Low Option وارد می‌شوند)

فورد اج
فورد، تولید اج را از سال 2006 در کانادا آغاز کرد و نسل دوم آن که از سال 2011 وارد بازار شد به ترتیب امکانات در 4­ تریم ­SPORT, LIMITED, SEL, SE به بازار روانه شد. تریم اسپورت دارای ظاهری متفاوت است و از پیشرانه قدرتمندتری برخوردار است. اج نقش خود را به‌عنوان کراس‌اوور سایز متوسط این شرکت به‌خوبی ایفا کرد و توانست با فروش بالا، محصولی موفق برای این غول اتومبیلسازی به حساب آید.

بیرونش چطوره؟

فورد اج
با نگاه اول به شمایل اتومبیل اولین چیزی که نظرها را به خود جلب می‌کند، جلوپنجره حجیم و براق کروم با نشان بزرگ فورد در وسط آن است. چراغ‌ها به‌خوبی با نمای پیشین هماهنگ شده و جلوه خوش‌نقشی به رخ اتومبیل بخشیده‌اند.

بدنهٔ به دور از خطوط اغراق‌آمیز و در عین سادگی، به زیبایی طراحی شده که این امر موجب دل‌نشینی ماندگارتر ظاهر نسبت به رقبای چشم‌بادامی آن می‌شود. در عقب نیز چراغ‌ها به سادگی طراحی شده‌اند و چیزی که به چشم می‌خورد خروجی نسبتاً بزرگ اگزوز است که با توجه به پیشرانه حجیم اتومبیل، طراحی دوگانه آن دور از انتظار نیست.

ارتفاع 1702 میلی‌متری آن به نسبت طول 4679 میلی‌متری زیاد بوده و با پهنای 1930 میلی‌متر ابعاد گرد و تخم‌مرغی شکلی به اج بخشیده است.

فورد اج
فاصله 2824 میلی‌متری بین دو محور تا حدودی زیاد است و پیچیدن یا دور زدن را سخت می‌کند همچنین اج از زمین 201 میلی‌متر فاصله دارد که در جاده‌های ناهموار، از این نظر مشکل‌ساز نخواهد بود.

داخلش چی؟

فورد اج
هنگام ورود به داخل نیوزی از سوراخ قفل درب برای قرار دادن سوییچ و باز کردن آن نیست، بلکه با تعدادی دکمه در بالای دستگیره مواجه می‌شویم که به نوبه خود خاص و جالب‌اند! بله، برای ورود باید رمز را وارد کنید!

فورد اج
با ورود به داخل، اولین چیزی که نظر ما را به خود جلب می‌کند، نور زمینۀ‌ی آبی رنگ چشم‌نوازی است که فضایی زیبا به داخل بخشیده. مواد سازنده یا متریال داخلی باکیفیت از ویژگی‌های مثبتی است که مالک اتومبیل در مقایسه با تویوتا پرادو 2013 -که اتومبیلی دیگر مالک است- از آن ابراز رضایت می‌کند. طراحی داشبورد ساده و دل‌نشین است و حسی درخور اتومبیلیی باکیفیت به سرنشین القا می‌کند

فورد اج
در این میان این فرمان اتومبیل بود که پس از چند سال استفاده، رنگ و رو باخته بود و به چشم می‌آمد.

جادار هست؟

فورد اج
فضای سرنشین جلو برای شخص بنده با جثه 190 سانتیمتری کافی است و احساس تنگی و ناراحتی سرنشین را آزرده نمی‌کند. فضای بار نیز به لطف قابلیت تا شوندگی صندلی عقب، همان‌طور که انتظار داشتیم کافی است. یکی دیگر از نکات منفی که به چشم می‌خورد عرض نسبتاٌ کم صندلی‌های جلو است اما به لطف امکان تنظیم صندلی به حالات مختلف، مالک آن را بهتر از پرادو می‌دانست.

فورد اج
سیستم صوتی کیفیت مطلوبی دارد و دارای قابلیت Sync by Microsoft می‌باشد ولی از آنجا که اتومبیل مورد بررسی ما نمونه بیسیک بود، کمبود برخی امکانات اعم از صفحه نمایشگر لمسی و دوربین دنده عقب به شکلی احساس می‌شوند. ورودی‌های آن نیز شامل AUX, Ipod, CD, USB بود که می‌توان آن را راضی‌کننده دانست.

فنی چه نیوز؟ مصرف؟ هزینه‌ها؟

فورد اج
زیر پوست اج پیشرانهٔ 3.5 لیتری 6 سیلندر 24 سوپاپهٔ تنفس طبیعی با 285 اسب بخار و 343 نیوتون بر متر وظیفه به حرکت درآوردن جثه 2440 کیلوگرمی آن را با کمک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بر عهده دارد. این گیربکس در همه اج ها مشابه است و عملکرد مناسب و بدون تأخیری در شتاب گیری از خود نشان می‌دهد

فورد اج
پیشرانه‌های ۲ لیتری چهارسیلندر توئین توربو شارژ اکوبوست با ۲۴۰ اسب بخار و گشتاور ۳۶۶ نیوتون بر متر و همچنین ۳.۷ لیتری با ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتون متر گشتاور در نسخه اسپورت قابل سفارش‌اند.

مصرف سوخت نیز در نمونه ۳.۵، ۲ و ۳.۷ لیتری به ترتیب ۱۱، ۹.۸ و ۱۱.۷ لیتر درصد کیلومتر اعلام شده.

همان‌طور که از این اس یو وی قدرتمند انتظار داشتیم، هنگام سبقت و شتابگیری خودی نشان می‌داد و سرنشین را به صندلی می‌چسباند

به گفته مالک از محاسن اج می‌توان به ظاهر دل‌نشین، ارگونومی مناسب، کیفیت بالای کابین، دید مناسب و تسلط به اطراف، هندلینگ مناسب، کیفیت بالای قطعات فنی و استهلاک بسیار پایین اشاره کرد

از معایب آن نیز می‌توان کمیاب بودن قطعات مصرفی و متعاقباً گرانی قطعات، امکانات پایین در نسخه SE, مصرف سوخت نسبتاً بالا و در آخر فروش سخت‌تر و افت قیمت بالاتر نسبت به رقبای کره‌ای و ژاپنی را برشمرد

سخن آخر


اج اتومبیلییست زیبا و قدرتمند که در رقابت با حریفی همچون نیسان مورانو، حرف زیادی برای گفتن دارد و این همان چیزیست که از فورد انتظار داشتیم.

فروش بالای آن در امریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز مُهریست بر موفقیت این اتومبیل در فروش و رضایت مشتری. ظاهر جذاب، قیمت مناسب (البته در هر کشوری به‌جز ایران!)، امکانات به‌روز و استهلاک پایین را می‌توان عامل این موفقیت‌ها دانست

به هر حال مالک اتومبیل که آن را صفر کیلومتر از نمایندگی فورد دبی خریداری کرده، از این انتخاب راضی است و در مقایسه با دیگر اتومبیلی خود امتیاز ۸ از ۱۰ را برای اج منصفانه می‌دانست. در انتها سپاسگزاریم از مالک اتومبیل، آقای محمدرضا سبزپوش و عکاس آقای سروش مسیحی پور که علی‌رغم آلودگی هوای اهواز در روز گزارش و مشغلهٔ کاری، نهایت همکاری را با ما داشتند.

حال شما بگویید که نظر شما راجع به این تخم‌مرغ آمریکایی (لقبی که بیشتر در کیش به این اتومبیل می‌دهند) چیست؟!

نویسنده: حسین قنبری

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..