24

فوریه

تجربه آفرود با مرسدس Gکلاس 4×4²


به باشگاه اتومبیل Monticello Motor Club رفتیم تا یک دستگاه مرسدس بنز G550 4×4² را در پارک ویژه آفرود این باشگاه مورد بررسی قرار دهیم. نیروگاه این اتومبیل یک پیشرانه V-8 چهار لیتری تویین توربو است که توان خروجی آن معادل 416 اسب بخار بوده و گشتاور حاصل نیز برابر 610 نیوتن‌متر است. یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌ها را بر عهده دارد. مدل این اتومبیل مربوط به سال 2017 است و از رینگ‌های 22 اینچی به همراه کمک‌فنرهای تنظیم شونده الکترونیکی و سه دیفرانسیل قفل شونده بهره می‌برد.

مرسدس Gکلاس 4x4²
مرسدس یک شرکت بزرگ و قدیمی اتومبیل سازی است که هر کاری بخواهد انجام میدهد. این شرکت در گذشته ابتکاراتی همچون اتومبیلهای اسپرت gull-winged، ترمز بادی در مسابقات لمانز دهه 1950 و بدنه منیزیمی به همراه خیل دیگری از ابداعات را به جامعه اتومبیلسازی هبه کرده است. اینک اما مرسدس یک ابتکار دیگر را به معرض نمایش گذاشته و آن تولید عمومی اکسل‌های پورتال است. اما دقیقا منظور از این اکسل‌های پورتال چیست؟

مرسدس Gکلاس 4x4²
مرگ و زندگی اتومبیلهای ویژه آفرود اساسا به ارتفاع کف اتومبیل از سطح زمین بستگی دارد. شرکت های اتومبیلسازی و یا دیگر شرکت‌های متفرقه که به توسعه مدل‌های ویژه آفرود مشغول هستند، در اولین گام فاصله اتومبیل از سطح زمین را افزایش می‌دهند. این کار معمولا از طریق بکارگیری فنرها و تایرهای بلندتر صورت می‌گیرد. اما در این روش اکسل‌های اتومبیل چندان بالا نمی‌‍آیند. با استفاده از اکسل‌های پورتال، هم بدنه و هم محورها افزایش ارتفاع پیدا خواهند نمود. مجموعه‌ای از دنده‌ها گشتاور را به طور عمودی منتقل می‌نمایند، بنابراین پلوس ها میتوانند در جایگاهی بالاتر از مرکز چرخ‌ها قرار بگیرند.

مرسدس Gکلاس 4x4²
البته در این روش از قابلیت‌های سنگ نوردی و یدک کشی اتومبیل نسبت به حالت استفاده از محورهای ثابت کاسته می‌شود.

مرسدس Gکلاس 4x4²
خرید یک مرسدس g550 به قیمت 225 هزار دلار با گلگیرهای فیبر کربنی برآمده کاری است که هرکسی مایل به انجام آن به منظور استفاده در آفرود نیست.
ما در مونتیسلو روز شگفت انگیزی داشتیم. این باشگاه در حدود 120 هکتار مسیرهای مختلف ویژه آفرود، از شیب‌های تند تا آبگیرهای منجمد را شامل می‌شود.

مرسدس Gکلاس 4x4²
ما یک روز کامل را در میان بستر رودخانه و انواع درختان به رانندگی پرداختیم. در این مسیر یک لندروور دیسکاوری هم همراه ما بود. در مسیر از میان آبگیر یخ زده به ضخامت چهار اینچ گذشتیم. با عبور لندروور به وزن تقریبی 1815 کیلوگرم از روی یخ‌ها، اتفاقی نیفتاد اما مرسدس 2722 کیلویی به راحتی یخ‌ها را شکست. در برخی مواقع بایستی کاملا با احتیاط و آهسته عمل می‌نمودیم. رانندگی آهسته در مسیرهای آفرودی مانند کار در آشپزخانه با بزرگترین چاقویی که در آنجا دارید، است. در این حالت معمولا قدرت پیشرانه بیش از حد نیاز است و نکته اصلی آنجاست که بدانید کجا و چگونه از این نیرو استفاده کنید. به هرحال جاهایی که با این اتومبیل می‌توانید از آن عبور کنید، قطعا با یک اتومبیلی عادی نمی‌توانید حتی به آنجا وارد شوید، چه برسد که از آن عبور نمایید.

مرسدس Gکلاس 4x4²

مرسدس Gکلاس 4x4²
یکی از همکاران ما در باره این اتومبیل چنین بیان می‌دارد:

این اتومبیل نیز مانند تمام G واگن‌های مرسدس یک جور حس می‌شود. شاید عجیب باشد اما یک مرسدس Gواگن آنقدرها هم بزرگ نیست. کف اتومبیل به اندازه یک جیپ چروکی است و طول آن به میزان 5 اینچ کمتر از یک تویوتا کمری جدید است! اما به دلیل طراحی خاصی که دارد از نظر روانی خیلی عظیم تر احساس می‌شود.

مرسدس Gکلاس 4x4²
با وجود مسیرهای صعب‌العبوری که از آنها گذر نمودیم، مایه تعجب است که لاستیک‌ها دچار آسیب نشدند و رانندگی با این نسخه در اینگونه مسیرها مانند رانندگی با یک مرسدس Gواگن استاندارد به نظر می‌رسد. افزایش پهنای اتومبیل در این نسخه به اندازه افزایش ارتفاع بوده است. فرمان‌پذیری اتومبیل چندان جالب نبود و رانندگان کم‌تجربه جوری احساس می‌کنند که انگار فرمان شکسته است. اگر قاب فیبر کربنی گلکیر را جدا نمایید، لاستیک از بدنه بیرون می‌زند و چهره زشتی را پدیدار می‌سازد.

مرسدس Gکلاس 4x4²
در تمام طول مسیر نگران برخورد تخته سنگها به زیر اتومبیل بودم که باعث می‌شد راه احتیاط را پیشه کنم. این اتومبیل از آن دسته است که دوست دارید راجع به رانندگی با آن برای دوستان خود ساعت‌ها حرف بزنید. نکته شگفت آور آنجاست که رانندگی با نسخه 4×4² در جاده‌های معمولی با نمونه استاندارد از نظر فرمان‌پذیری شتاب‌گیری و ترمز تفاوت چندانی ندارد و به دلیل طول کم، می‌توان در خیابان برای آن جای پارک پیدا نمود. البته در ورود به پارکینگ منزل و گذر از زیر برخی روگذرها، مشکلاتی وجود خواهد داشت.

مرسدس Gکلاس 4x4²
رانندگی با این اتومبیل حتی با رینگ‌های 22 اینچی و تایرهای خیابانی بسیار هیجان انگیز است. هیچ چیز جلودارش نیست. این اتومبیل به درد افراد ویژه و خاص مانند فرماندهان نظامی می‌خورد که مشاغل ویژه دارند و برای رسیدن به محل کار خود بایستی از مسیرهای سخت و ناهموار عبور نمایند. در کل اتومبیلی همه فن‌حریفی است اما برای همه به یک اندازه کاربرد نخواهد داشت.

منبع: roadandtrack

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..