30

مه

تجربهٔ رانندگی با کادیلاک XTS فیس‌لیفت، لوکس، راحت، قدرتمند


برای کسانی که خواهان یک کادیلاک راحت، لوکس و باشکوه هستند، XTS گزینهٔ کاملاً مناسبی است. این سدان بزرگ با پیشرانهٔ 304 اسب بخاری V6 و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک، می‌تواند انتخاب خوبی برای اکثر خانواده‌ها باشد؛ اما نسخهٔ V-Sport این خودرو با پیشرانهٔ توئین توربوی 410 اسب بخاری و سامانهٔ چهارچرخ محرک استاندارد نه‌تنها مدل اسپرت‌تری است که رانندگی سرگرم‌کننده‌تری را هم ارائه می‌کند. XTS همچنین به‌تازگی برای مدل 2018 فیس‌لیفتی را هم تجربه کرده است و حالا به رانندگی با نسخهٔ V-Sport مدل 2018 این سدان لوکس آمریکایی پرداخته‌ایم.

معرفی

XTS سدانی بزرگ و باشکوه از کادیلاک با سبکی سنتی است که البته از استراتژی فعلی کادیلاک برای رقابت با بهترین سدان‌های اسپرت آلمانی بیرون است اما بااین‌حال XTS فروش بیشتری از سدان‌های ATS، CTS و CT6 داشته و پرفروش‌ترین سدان کادیلاک در سال‌های 2016 و 2017 بوده است. یک سال پس از عرضهٔ XTS در سال 2013، کادیلاک تلاش کرد کمی خوی اسپرتی را هم به این سدان بزرگ دیفرانسیل جلوی خود تزریق کند. بدین منظور مدل V-Sport به بازار آمد که به یک پیشرانهٔ 3.6 لیتری V6 توئین توربو با 410 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور و سامانهٔ چهارچرخ محرک به‌صورت استاندارد مجهز شده بود.

آزمایش رانندگی

همان‌طور که گفته شد، XTS در اوایل سال جاری فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای خود را تجربه کرد؛ بنابراین حالا پس از پنج سال از آزمایش XTS اولیه، برای اولین بار تجهیزات آزمایش را به XTS V-Sport مدل 2018 متصل کرده‌ایم تا بفهمیم که آیا چیزی در عملکرد این سدان لوکس تغییر کرده یا نه؟ با توجه به اینکه به‌روزرسانی‌های XTS عمدتاً ظاهری بوده است، تعجبی نداشت که اعداد عملکردی آن تفاوتی با نمونهٔ پیش از فیس‌لیفت نداشته باشند؛ بنابراین XTS مدل 2018 ظرف 5.2 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت رسید که تفاوتی با نمونهٔ تست‌شدهٔ مدل 2014 نداشت درحالی‌که مسافت 400 متر را هم مثل سابق در 13.6 ثانیه طی نمود. علیرغم ادعای کادیلاک مبنی بر اینکه تمامی نسخه‌های XTS مدل 2018 به لاستیک‌های جدیدی مجهز شده‌اند، نمونهٔ مورد آزمایش ما دقیقاً از همان لاستیک‌های بریجستون V-Sport مدل 2014 استفاده می‌کرد.

بنابراین عملکرد اتومبیل در پیچ‌ها هم تغییری نداشته و همان شتاب جانبی 0.82 جی را به ثبت رساند. برای رسیدن به درکی بهتر از اعداد عملکردی XTS V-Sport، آن‌را با دیگر سدان اسپرت کادیلاک یعنی CTS V-Sport مقایسه می‌کنیم که پیشرانهٔ آن با XTS V-Sport مشترک است اما از پلت‌فرم دیفرانسیل عقب آلفای جنرال موتورز استفاده می‌کند. CTS V-Sport که حدود 210 کیلوگرم سبک‌تر از XTS است، در شتاب صفر تا 96 کیلومتر 0.7 ثانیه بهتر عمل می‌کند، شتاب جانبی آن 0.11 جی بهتر است و از سرعت 110 کیلومتر در ساعت 4.8 متر زودتر از XTS متوقف می‌شود. همهٔ این‌ها برای کسانی که به رانندگی اسپرت واقعی علاقه دارند، CTS V-Sport را به گزینهٔ بهتری تبدیل می‌کند.

محاسن

نقطهٔ قوت XTS کیفیت سواری بالا و سکوت عالی است که کابین آن‌را به مکانی آرام و راحت برای پیمودن مسافت‌های طولانی تبدیل کرده است. البته نرمی زیاد این اتومبیل چیزی نیست که از سدانی با نشان V-Sport انتظار می‌رود اما پیشرانهٔ V6 توئین توربوی آن قدرت کافی برای پیمودن بزرگراه‌ها را فراهم می‌کند و گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک هم عمدتاً بدون ایراد عمل می‌کند. ما همچنین تحت تأثیر متریال بکار رفته در کابین XTS قرار گرفتیم. کیفیت مونتاژ داشبورد اتومبیل بهبود قابل‌توجهی را نسبت به دیگر محصولات مورد آزمایش اخیر کادیلاک تجربه کرده و تودوزی چرمی آن‌هم احساس خوبی دارد. همچنین هرچند ممکن است CTS روی جاده XTS را مغلوب کند اما نمی‌تواند به صندلی عقب مجلل XTS نزدیک شود که فضای سر و پای زیادی را ارائه می‌کند.

معایب

هرچند در زیر کاپوت XTS V-Sport پیشرانهٔ V6 توئین توربوی قدرتمندی قرار گرفته اما شاسی آن سستی ناخوشایندی دارد و فاقد کنترل بدنه‌ای است که از یک سدان اسپرت انتظار داریم. علاوه بر این، فرمان اتومبیل نیز سبک و بیش‌ازاندازه تیز است که اعتمادبه‌نفس راننده را کاهش می‌دهد. این در حالی است که دماغهٔ سنگین اتومبیل در هنگام ورود تهاجمی به پیچ‌ها منحرف شده و سیستم چهارچرخ محرک تمام تلاش خود را می‌کند تا با ارسال قدرت کافی به چرخ‌های عقب از انحراف چرخ‌های جلو جلوگیری کند.

از سوی دیگر، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی CUE نامناسب و مصرف سوخت ناخوشایند 15.7 لیتری به‌طور میانگین، جذابیت XTS را کم می‌کند درحالی‌که قیمت پایهٔ نامعقول 73,490 دلاری نیز واقعاً ضربهٔ مهلکی به این اتومبیل وارد می‌کند؛ بنابراین اگر سدان‌های لوکس دیگری که می‌توانند بیش از 10 هزار دلار ارزان‌تر باشند را در نظر نگیریم، با مبلغی نزدیک به 74 دلار که باید برای خرید یک XTS V-Sport فول آپشن پرداخت کرد، CTS V-Sport می‌تواند گزینهٔ بسیار بهتری باشد. البته نسخهٔ معمولی XTS با قیمت پایهٔ 53,390 دلار برای نسخهٔ دیفرانسیل جلو، قیمت معقول‌تری دارد که با رقبایی چون آکورا RLX، لینکلن کانتیننتال و جنسیس G80 نیز هماهنگ است.

 

امتیاز کلی 3 از 5

 

رقبا: آکورا RLX، لکسس ES، لینکلن کانتیننتال، ولوو S90، کیا K900، جنسیس G80

 

مشخصات فنی

Cadillac XTS V-Sport 2018

قیمت پایه 73,490 دلار
قیمت تست‌شده 73,840 دلار
پیشرانه 3.6 لیتری V6 توئین توربو
قدرت 410 اسب بخار
گشتاور 500 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
طول 5.10 متر
عرض 1.85 متر
ارتفاع 1.51 متر
فاصلهٔ محوری 2.83 متر
وزن 2035 کیلوگرم
حجم صندوق بار 510 لیتر
شتاب صفر تا 96 5.2 ثانیه
مسافت 400 متر 13.6 ثانیه
شتاب جانبی 0.82 جی
مصرف سوخت EPA 13.0 لیتر (ترکیبی)
مصرف سوخت تست 15.7 لیتر (ترکیبی)

 

کادیلاک XTS

کادیلاک XTS
منبع: Car&Driver

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..