3

ژوئن

تجربهٔ رانندگی با هوندا N-One، قوطی کبریت متحرک!


در ژاپنی دستهٔ خاصی از اتومبیلها بنام کی کار (Kei Car) از فروش و محبوبیت بالایی برخوردارند. این اتومبیلها پس از جنگ جهانی دوم یعنی از دههٔ 40 میلادی به‌عنوان راهی برای حمل‌ونقل ارزان‌قیمت به بازار ژاپن عرضه شدند. این ایده به‌سرعت همه‌گیر شد تا جایی که امروزه کی کارها تقریباً یک‌سوم از کل فروش اتومبیلی در بازار ژاپن را تشکیل می‌دهند. کی کارها اتومبیلهای بسیار کوچکی هستند که برای استفاده در شهرهای شلوغ ژاپن که از پرجمعیت‌ترین شهرهای دنیا هستند طراحی شده‌اند؛ بنابراین این اتومبیلها صرفاً در بازار ژاپن عرضه شده و در کشورهای دیگر به فروش نمی‌رسند.

بااین‌حال اگر یک کی کار وجود داشته باشد که طبق سلیقهٔ اروپایی طراحی شده باشد، آن هوندا N-One است. این اتومبیل با برخورداری از دوربین دید عقب، سیستم کمک به شروع حرکت در سراشیبی‌ها و نمایشگر لمسی با ناوبری، در دنیای کی کارها حکم مرسدس بنز S کلاس را دارد. N-One در بیرون به شیوهٔ موسوم به رترو یا با نگاه به گذشته طراحی شده که شاید باب میل خریداران اروپایی نباشد اما داخل آن از لحاظ طراحی، فضا، کیفیت، تکنولوژی و کارایی، مشابه رقبایی چون فولکس‌واگن آپ به نظر می‌رسد.

در کابین این اتومبیلی کوچک ژاپنی خصوصاً در قسمت عقبی، فضای سر و پایی بیش از آنچه انتظار می‌رود وجود دارد تا جایی که واقعاً چهار بزرگ‌سال به‌راحتی می‌توانند در آن بنشینند. این در حالی است که علاوه بر کابین جادار، N-One از صندوق بار مناسبی هم برخوردار است که فضای کافی برای قرار دادن کیف‌دستی و یا خریدهای روزانه را ارائه می‌کند.

در زیر کاپوت این کی کار ژاپنی یک پیشرانهٔ 660 سی‌سی سه سیلندر توربو قرار دارد که تنها 64 اسب بخار قدرت و 104 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. مطمئناً خروجی این موتور زیاد به نظر نمی‌رسد اما برای اتومبیلی کوچکی که حدود 800 کیلوگرم وزن دارد کافی احساس می‌شود و پیشرانهٔ سه سیلندر توربوشارژ آن پاسخ سریعی به فشردن خودرو شاپ گاز می‌دهد. این در حالی است نسخهٔ تنفس طبیعی این موتور نیز برای N-One ارائه می‌شود که فقط 58 اسب بخار قدرت و 65 نیوتن متر گشتاور دارد.

نیروی موتور توسط یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند (سامانهٔ چهارچرخ محرک نیز برای N-One قابل سفارش است) که این یعنی با هر تلاش برای افزایش سرعت، دور موتور به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و در چنین مواقعی موتور با صدای بلند سعی می‌کند نیروی بیشتری را به چرخ‌ها بفرستند. البته تجربهٔ سرعتی بیش از 50 کیلومتر در ساعت در توکیو بسیار نادر است.

کیفیت سواری N-One مناسب است اما فرمان اتومبیل سبک و مبهم احساس می‌شود. البته این موضوع در سرعت‌های پایین مشکل چندانی محسوب نمی‌شود اما در بزرگراه‌ها و مسیرهای سریع، فرمان کمی گیج عمل کرده و برای هدایت اتومبیل به مسیر موردنظر باید کمی بیش‌ازاندازه فرمان را چرخاند. همچنین با توجه به موتور کم‌حجم و کم‌توان، ابعاد بسیار کوچک و برخی ایرادات، انتظار می‌رود N-One قیمت پایینی داشته باشد اما این اتومبیل در ژاپن با قیمتی در حدود 1.8 میلیون ین عرضه می‌شود که معادل حدود 11 هزار پوند است.

بااین‌حال کی کارهایی مثل همین هوندا N-One در شهرهای شلوغی چون توکیو، وسایل بسیار مفیدی هستند زیرا ابعاد کوچک آن‌ها به مالکین این امکان را می‌دهد که اتلاف وقت کمتری در ترافیک داشته باشند و برای تردد، از اتوبوس‌های شلوغ رهایی پیدا کنند. به همین دلیل در شهرهای شلوغ ژاپن، هیچ وسیله‌ای، حتی موتورسیکلت یا مترو، بهتر از کی کارها نیستند.

نتیجه

در شهرهای شلوغ و پرتردد ژاپن، هوندا N-One یا هر کی کار دیگری، عملکرد بسیار خوبی داشته و گزینه‌های مناسبی برای حمل‌ونقل‌ها و ترددهای شهری محسوب می‌شوند؛ زیرا این اتومبیلها برای چنین موقعیت‌هایی طراحی شده‌اند و فقط در زادگاهشان کارایی دارند. به همین دلیل کی کارها با استانداردهای اروپایی مطابقت ندارند و بعید است در بازار اروپا توجه خریداران را به خود جلب کنند.

 

مشخصات فنی

Honda N-One 2018

قیمت حدود 11 هزار پوند
پیشرانه 660 سی‌سی 3 سیلندر توربو
قدرت 64 اسب بخار
گشتاور 104 نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد 14.3 ثانیه
حداکثر سرعت 155 کیلومتر/ساعت
طول 3.39 متر
وزن 870 کیلوگرم
فاصلهٔ محوری 2.52 متر
مصرف سوخت 3.7 لیتر
ظرفیت باک 35 لیتر

 

 

منبع: AutoExpress

 

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..