11

آوریل

تاریخچه افعی دوست‌داشتنی: داج وایپر




باور کنید یا نه اما باید بگوییم داج وایپر از اوایل دهه 90 میلادی با ما همراه باشد اما در همین مدت نه چندان زیاد نیز به یکی از نمادهای اتومبیلیی آمریکا تبدیل شده است.

1992 Dodge Viper
1992 Dodge Viper

اولین مدل وایپر که فاز SR I نام داشت بین سال‌های 1992 تا 1995 تولید شد و از پیشرانه بسیار حجیم 10 سیلندر 8 لیتری با قدرت 400 اسب بخار سود می‌برد. این پیشرانه به یک گیربکس 6 سرعته دستی متصل شده بود. اگرچه وایپر آن زمان خیلی مناسب رانندگی روزمره نبود اما تنها در 4.6 ثانیه خود را از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رساند که آمار قابل‌توجهی است.

1996 Dodge Viper GTS

در سال 1996 مدل فاز SR II با پیشرانه‌ای 421 اسبی معرفی شد. اگرچه بسیاری از افراد این اتومبیل را دومین نسل وایپر می‌دانند اما از نظر فنی باید آن را بیشتر نسل 1.5 دانست.

1998 Dodge Viper RT/10

فاز SR II همچنین در نسخه GTS هم عرضه شد که دارای قدرت 456 اسبی بود و البته باید به مدل ارتقا یافته RT/10 سال 1997 و پکیج ACR اشاره کنیم.


دومین نسل وایپر که با نام فاز ZB هم شناخته می‌شود دارای پیشرانه حجیم‌تر 10 سیلندر 8.3 لیتری با قدرت 500 اسب بخار و گشتاور 712 نیوتون متر بود. این نسل از وایپر اولین نسلی بود که روی کاغذ می‌توانست به شتاب زیر 4 ثانیه دست یابد. نسخه رودستر شتاب 3.8 ثانیه‌ای و مدل کوپه نیز شتاب 3.7 ثانیه‌ای داشت.


داج برای مدل فاز ZB II از پیشرانه 10 سیلندر 8.4 لیتری 600 اسبی استفاده کرد. این اتومبیل گشتاور 760 نیوتون متری داشت و تا زمان معرفی نسل جدید SRT وایپر 2013 نفس می‌کشید.

dodge viper SRT10
2009 Dodge viper SRT10

نسل وایپر که فاز VX نام داشت آخرین نسل این اتومبیل لقب گرفت و البته عنوان سریع‌ترین و قوی‌ترین وایپر تاریخ را نیز با خود به همراه داشت. قوی‌ترین نسخه فاز VX که مدل مشهور ACR بود در پیست نوربرگ رینگ اقدام به رکوردشکنی کرد.

Dodge-Viper

متأسفانه با تغییر رویه دنیای اتومبیل و همچنین استقبال کم از چنین اسطوره‌هایی، وایپر بازنشسته شده و از دور حال و روز نه چندان خوش هم‌قطاران خود را نظاره می‌کند…

[دانلود ویدئو]

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..