8

ژوئن

تاثیر تصمیمات ترامپ بر صنعت ماشین، ژرمن ها از آمریکا خارج می‌شوند؟




روز پنجشنبه دونالد ترامپ بالاخره تصمیم خود را مبنی‌بر به راه انداختن جنگ تجاری عملی کرد و تعرفه‌هایی را بر واردات فلزات به ایالات‌متحده تصویب کرد که بی‌تردید بر قیمت ماشینها تاثیرگذار خواهد بود.

مکزیک و اتحادیه اروپا تقریبا بلافاصله درباره وضع تعرفه‌های مشابه روی کالاهای وارداتی از ایالات‌متحده صحبت کردند. به باور کارشناسان پیامدهای این اقدام ترامپ به‌زودی و به‌سرعت گسترده خواهد شد. مسلم است که برنده‌شدن در جنگ‌های تجاری آسان نیست و متوقف کردن آن‌ها هم به تلاشی بسیار مضاعف احتیاج دارد. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که قیمت همه چیز از وانت‌‌های پیکاپ تا قوطی‌های نوشیدنی، گران شود. شرکای تجاری آمریکا نیز در پی انجام اقدامات تلافی‌جویانه هستند.




اقدامات تلافی‌جویانه


اتحادیه‌ اروپا پیش‌از ظهر پنجشنبه اعلام کرد که تعرفه‌هایی را روی طیفی از واردات آمریکایی ازجمله نوشیدنی‌های کنتاکی بوربون، موتورسیکلت‌های هارلی دیویدسون و اقلام موجود در فهرست ۱۰صفحه‌ای منتشرشده در ماه مارس، اعمال خواهد کرد. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که رهبران اروپایی شکایتی را علیه ایالات‌متحده به سازمان تجارت جهانی تقدیم خواهند کرد.

مکزیک هم اعلام کرده است تعرفه‌هایی را بر واردات گوشت آماده، لامپ، میوه، پنیر و برخی از فلزات از ایالات‌متحده وضع خواهد کرد. کانادا نیز از اول ژوئیه (۱۰تیر) تعرفه‌هایی را بر فولاد و برخی اقلام خوراکی و مصرفی که از آمریکا به این کشور وارد می‌شوند، اعمال خواهد کرد. چین، روسیه و ترکیه نیز اعلام کرده‌‌اند که اقدامات مشابهی را انجام خواهند داد. دونالد ترامپ در ماه مارس اعلام کرده بود تعرفه‌ای ۲۵درصدی را روی واردات فولاد و تعرفه‌ای ۱۰درصدی را روی واردات آلومینیوم اعمال خواهد کرد، اما برخی استثنائات را برای هم‌پیمانان آمریکایی درنظر خواهد گرفت. لازم به ذکر است این استثناها در نیمه شب ۳۱ ماه مه منقضی شده و دیگر قابل‌تمدید نخواهند بود.




ماشینسازان در میدان جنگ


این موقعیت بغرنج می‌تواند از این هم پیچیده‌تر شود. مجله آلمانی ویرتشافتس ووش گزارش داده که ترامپ در حال زمینه‌چینی برای ممنوعیت کامل واردات ماشینهای لوکس آلمانی به ایالات‌متحده خواهد شد. مرسدس بنز ۲۰سال است که در ونس ایالت آلاباما به تولید محصولات خود مشغول است. در سال ۲۰۱۶ این سایت حدود ۳هزارو۷۰۰کارمند داشت و ۳۱۰هزاردستگاه ماشین در آن ساخته شد.

سپتامبر سال قبل مرسدس‌بنز از سرمایه‌گذاری ۱میلیارددلاری در این سایت و افزوده شدن ۶۰۰موقعیت شغلی به این کارخانه خبر داد. ب‌ام‌و سال گذشته در کارخانه اسپارتانبورگ واقع در ایالت کارولینای جنوبی، ۳۷۱هزارو۲۸۴دستگاه ماشین تولید کرد که ۷۰درصد آن‌ها به کشورهای دیگر صادر شدند.

ولوو قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۸ کارخانه‌ای را در کارولینای جنوبی افتتاح کند، اما هشدار داده که تعرفه‌های جدید می‌تواند به کاهش برنامه‌های سرمایه‌گذاری این شرکت سوئدی منجر شود. فولکس‌واگن هم از سال ۲۰۱۱ تولید محصولات خود را در کارخانه شاتانوگا در ایالت تنسی آغاز کرد که این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰هزاردستگاه ماشین را دارد. حتی جنرال‌موتورز نیز حدود ۱.۲میلیون دستگاه از محصولاتش را از کشورهای دیگر وارد می‌کند و آن‌ها را در ایالات‌متحده به فروش می‌رساند.

این تعداد ماشین در مقایسه با ۱.۸میلیون‌دستگاه ماشینی ساخته و مونتاژشده در آمریکا رقم قابل‌ملاحظه‌ای به‌نظر می‌رسد. گلوریا برگکوئیست، سخنگوی ائتلاف ماشینسازان در این باره گفته است: «ماشینسازان در حال حاضر هم بخش عمده فولاد و آلومینیوم خود را از تامین‌‌کنندگان آمریکایی تهیه می‌کنند. هرچند این تعرفه‌ها در نهایت به افزایش قیمت فولاد تولید داخل آمریکا منجر خواهد شد و با افزایش هزینه‌های تولید ماشین برای مشتریان، قابلیت رقابت جهانی ماشینسازان آمریکایی کاهش پیدا خواهد کرد.»

فرانک اورسومارسو، فروشنده ماشینیی که در ویلمینگتون ایالت دلاویر مشغول به کار است؛ در گفت‌وگو با نشریه بلومبرگ گفت که به اعتقاد او افزایش تعرفه‌ها یک تاکتیک برای ژست‌گرفتن جلوی کشورهای دیگر است، اما با این‌حال اگر این تعرفه‌های عملی شوند، بعید نیست قیمت ب‌ام‌و سری 5 از ۶۰هزاردلار فراتر رود. به باور کارشناسان افزایش تعرفه‌ها حتی بر تصمیمات آتی ماشینسازان آمریکایی مانند فورد و فیات‌کرایسلر درخصوص محصولات آتی آن‌ها که بخش عمده‌ای از فعالیت‌هایشان در اروپا صورت می‌گیرد، تاثیر فراوانی خواهد گذاشت.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..