11

سپتامبر

بنزینی یا برقی؟ مقایسهٔ مرسدس بنز GLC و EQC


مرسدس بنز به‌تازگی کراس‌اوور تمام الکتریکی EQC را معرفی کرده که آغازگر دورهٔ جدیدی برای این برند آلمانی محسوب می‌شود. EQC اتومبیلیی کارآمد، کاربردی، شیک و تکنولوژی بالا است که به دو موتور الکتریکی مجهز است. این دو موتور مجموعاً 407 اسب بخار قدرت و 765 نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌ها ارسال می‌کنند. علاوه بر این، EQC از یک پکیج باطری 80 کیلووات ساعتی هم برخوردار است که با یک‌بار شارژ امکان پیمودن مسافتی بیش از 450 کیلومتر را برای آن فراهم می‌کنند. هم‌اکنون این کراس‌اوور الکتریکی مرسدس بنز رقیبی برای جگوار I-Pace، تسلا مدل X و کراس‌اوور آیندهٔ آئودی E-Tron محسوب می‌شود اما از طرف دیگر ممکن است افراد زیادی بر سر خرید EQC یا همتای بنزینی‌اش یعنی مرسدس GLC هم دچار تردید شوند. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب این دو کراس‌اوور مرسدس که یکی برقی و دیگری بنزینی است را باهم مقایسه کنیم.

طراحی خارجی

EQC سعی کرده خود را از GLC متمایز کند بدون آنکه خریداران معمول مرسدس را منصرف نماید. بااین‌حال EQC از زبان طراحی کاملاً جدیدی استفاده کرده که به همراه کابین مدرن، به آینده‌نگر بودن آن اشاره دارد. این کراس‌اوور الکتریکی اما تقریباً به همان اندازهٔ GLC است به‌گونه‌ای که فاصلهٔ محوری هردوی این اتومبیلها با 2.78 متر دقیقاً باهم یکسان است. صرف‌نظر از تفاوت در قیمت و تکنولوژی، فاصلهٔ محوری و یا حتی طول از عوامل کلیدی هستند که رقبای مستقیم یک خودرو را تعیین می‌کنند؛ بنابراین مطمئناً مرسدس تلاش کرده خریداران GLC را به سمت EQC هدایت کند. به‌طورکلی در رابطه با طراحی بیرونی این دو اتومبیل می‌توان گفت درحالی‌که EQC مدرن‌تر است اما بااین‌حال می‌توان در این بخش GLC را به دلیل برخورداری از استایلی خشن‌تر و مردانه‌تر، برتر دانست.

طراحی داخلی

EQC در داخل از جدیدترین نسخه از غربیلک فرمان سه پرهٔ مرسدس بنز، دو صفحه‌نمایش 10.2 اینچی، نورپردازی داخلی، تریم رُز طلایی در دریچه‌های تهویه و طرح جدیدی در قسمت بالایی داشبورد برخوردار است. از طرف دیگر، در کابین GLC همچنان همان طرح سنتی صفحه آمپر دیجیتال و صفحه‌نمایش تبلت مانند دیده می‌شود که این ویژگی‌ها فضای سنتی‌تری را نسبت به EQC ایجاد کرده‌اند. این در حالی است که تکنولوژی جدید صفحه‌نمایش‌های مرسدس بنز بسیار بهتر از قبل بوده و بنابراین از این لحاظ GLC مغلوب برادر مدرن خود می‌شود.

قیمت

این قسمت مقایسه واقعاً جالب است. تکنولوژی جدیدتر و استایل مدرن EQC را فراموش کنید زیرا مسئلهٔ اصلی این است که احتمالاً باید برای خرید EQC مبلغ بسیار بیشتری نسبت به GLC پرداخت کنید. البته هنوز قیمت EQC اعلام نشده و همه‌چیز در حد حدس و گمان است اما با توجه به اینکه نسخهٔ پایهٔ جگوار I-Pace تقریباً دو برابر مدل پایهٔ GLC یعنی GLC220d قیمت دارد، هیچ دلیلی وجود ندارد که مرسدس برای EQC قیمت کمتری را در نظر بگیرد آن‌هم درحالی‌که حتی EQC قدرت بیشتری نسبت به I-Pace دارد.

اگر بخواهیم I-Pace را به‌عنوان یک معیار در نظر بگیریم، باید به قیمت آن نگاهی داشته باشیم. این اتومبیل در ایالات‌متحده 69,500 دلار و در انگلستان 63,495 پوند قیمت دارد درحالی‌که نسخهٔ پایهٔ GLC220d در انگلستان با قیمت تنها 35,795 پوند عرضه می‌شود. در ایالات‌متحده اما این مدل عرضه نمی‌شود و نسخهٔ پایه مدل GLC300 است که آن‌هم 40 هزار دلار قیمت دارد. اگر برای مقایسه مدل GLC220d را در نظر بگیریم، این سؤال پیش می‌آید که در صورت خرید I-Pace، در طول مدت استفاده از آن چقدر در هزینهٔ بنزین یا گازوئیل صرفه‌جویی می‌شود؟ آیا این صرفه‌جویی بیشتر از تفاوت قیمت 27,700 پوندی میان مدل پایهٔ GLC در بریتانیا با جگوار I-Pace است؟ به‌وضوح پاسخ این سؤال منفی است. همچنین دوباره متذکر می‌شویم که به‌احتمال‌زیاد قیمت مرسدس EQC اختلاف زیادی با جگوار I-Pace نخواهد داشت.

همهٔ این‌ها در حالی است که تیپ‌های پایهٔ EQC حتی به سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مجهز نیستند و برای برخورداری از این سامانه حتی باید مبالغ بیشتری پرداخت کرد. البته شاید گفته شود EQC عملکرد بالایی داشته و ظرف 5.1 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد اما مدلی که از GLC که از لحاظ عملکرد با EQC برابری می‌کند مدل اسپرت GLC43 AMG است که مطمئناً هنوز هم قیمت کمتری نسبت به همتای تمام الکتریکی جدید خود دارد؛ بنابراین کسانی که خواهان یک اتومبیلی الکتریکی برای محافظت از محیط‌زیست هستند هنوز هم باید مبلغ بالایی را برای این تکنولوژی پرداخت کنند تا زمانی که اتومبیلسازان در این زمینه به پیشرفت خود ادامه داده و اتومبیلهای الکتریکی ارزان‌تری را راهی بازار نمایند.

به‌عنوان نتیجه‌گیری از این مقایسه میگوییم که ما از EQC متنفر نیستیم بلکه فقط سعی کرده‌ایم آنچه که خریداران یک کراس‌اوور کامپکت پریمیوم در نظر می‌گیرند را عنوان کنیم. مطمئناً آن‌ها پیش از خرید اتومبیل، این مقایسه‌های قیمتی را انجام خواهند داد؛ بنابراین به نظر شما این افراد حاضر می‌شوند برای یک کراس‌اوور الکتریکی کمی مدرن‌تر مبلغ بسیار بیشتری را پرداخت کنند یا GLC ارزان‌تر را انتخاب خواهند کرد؟

 

 

مرسدس GLC43

مرسدس EQC400

پیشرانه 3 لیتری V6 بای‌توربو 2 عدد الکتریکی
قدرت 367 اسب بخار 407 اسب بخار
گشتاور 520 نیوتن متر 765 نیوتن متر
گیربکس 9 سرعته اتوماتیک تک سرعته
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 4.9 ثانیه 5.1 ثانیه
حداکثر سرعت 250 کیلومتر/ساعت 180 کیلومتر/ساعت
طول 4.73 متر 4.76 متر
فاصلهٔ محوری 2.87 متر 2.87 متر
وزن 1780 کیلوگرم 2425 کیلوگرم
حجم صندوق بار 550 لیتر 500 لیتر

 

 

منبع: CarScoops

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..