8

مه

بررسی کامل کیا اسپورتیج کارکرده


کیا پس از عرضه سومین نسل اسپورتیج در 7 سال پیش پیشرفت بسیار چشمگیری در بهبود تصویر ذهنی خود نزد خریداران ایجاد کرده بود اما این اسپورتیج بود که باعث شد کیا طعم موفقیت را بچشد.


شوروم ها و خیابان های ایران پیش از این از اسپورتیج پر شده‌اند. اگرچه اسپورتیج نمی‌تواند تاج بهترین اتومبیلی کلاس خود را بر سر بگذارد اما استایل بکار رفته در سومین نسل این کراس اوور هنوز هم جلب‌توجه می‌کند.

کیا اسپورتیج
و البته برگ برنده کیا اسپورتیج تنها طراحی آن نبوده بلکه گارانتی 7 ساله کیا نیز باعث آرامش خاطر خریداران شده است. موفقیت اسپورتیج تضمین شده و نمونه‌های کارکرده آن هنوز هم انتخاب خوبی محسوب می‌شوند.

  • نسل‌های مختلف کیا اسپورتیج

کیا اسپورتیج نسل سوم (2010 تا 2016): یک شاسی‌بلند با طراحی تیز و البته ارزش و قابلیت اطمینان بالا

کیا اسپورتیج نسل دوم (2004 تا 2010): اگر به طراحی نسل دوم اهمیت کمتری بدهید، اسپورتیج کارکرده نمونه مناسبی خواهد بود.

  • تاریخچه کیا اسپورتیج نسل سوم

این اتومبیل در پایان سال 2010 با پیشرانه‌های بنزینی 1.6 یا 2 لیتری بنزینی و نمونه‌های 1.7 یا 2 لیتری دیزلی وارد نمایندگی‌های فروش شد. مدل‌های مجهز به پیشرانه‌های کم‌حجم‌تر طراحی دیفرانسیل جلو داشتند درحالی‌که نمونه‌های 2 لیتری به‌صورت استاندارد دارای سیستم چهار چرخ محرک و گیربکس اتوماتیک سفارشی هستند.

کیا اسپورتیج
اسپورتیج نسل سوم در ابتدا به سه سطح تریم عرضه می‌شدند اما تا جولای سال 2012 نسخه لوکس‌تر KX-4 نیز در دسترس خریداران بود.

مدل فیس لیفت شده اسپورتیج در فوریه سال 2014 معرفی شد و از تجهیزات و آپشن های بیشتر به همراه برخی تغییرات در طراحی ظاهری بهره می‌برد. مدل سفارشی Axis که تنها به تعداد 1200 دستگاه تولید شده در جولای 2015 معرفی شد و با پیشرانه‌های 1.6 لیتری GDi یا 1.7 لیتری CRDi در دسترس بود. این اتومبیل در جایگاهی بین تریم های دو و سه قرار گرفت. شایان ذکر است نسل جدید (چهارمین نسل) اسپورتیج در سال 2016 معرفی شده است.

کیا اسپورتیج
در بازار نمونه‌های کارکرده زیاد و متنوعی برای خریداری وجود دارند. نسخه‌های چهار چرخ محرک اسپورتیج کمی پرمصرف هستند اما از نظر ظرفیت یدک کشی خوب بوده و مدل‌های مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری GDi برای سفرهای شهری و بین‌شهری مناسب بوده اما نسخه‌های 1.7 لیتری CRDi بهترین ترکیب از مصرف سوخت و پرفورمنس برای رانندگی روزمره را فراهم می‌کنند.


تمامی مدل‌های این اتومبیل دارای طراحی 5 نفره بوده و از جمله تجهیزات استاندارد آن‌ها می‌توان به رینگ‌های آلیاژی، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع، شیشه‌های برقی، بلوتوث و فرمان چندکاره اشاره کرد.


تریم دوم این اتومبیل علاوه بر موارد یاد شده از حسگرهای پارک عقب، سقف شیشه‌ای و تریم چرمی سود برده درحالی‌که در تریم فول سوم شاهد پوشش چرمی کامل، صندلی‌های گرم شونده جلو و عقب، چراغ‌های جلوی زنون و سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای و رینگ‌های 18 اینچی هستیم. مدل KX-4 یاد شده از سیستم پارک خودکار سود برده و بجای پیشرانه 134 اسبی استاندارد دارای قلب تپنده 2 لیتری 181 اسب بخاری است.

  • رقبای کیا اسپورتیج نسل سوم

بازار شاسی بلندهای کامپکت (جمع‌وجور) پر از گزینه‌های متنوع است. اگر اصلی‌ترین فاکتور شما برای خرید اتومبیل قیمت و ارزش است بهتر است به سمت فورد کوگا و هیوندای توسان حرکت کنید اما تویوتا راو 4، هوندا CR-V و نیسان قشقایی نیز جزو بهترین‌های کلاس می‌باشند.

اگر بودجه اجازه می‌دهد بهتر است نگاهی به آئودی Q3 و Q5، ب ام و X3 و لندروور فری لندر بیندازید که لوکس‌تر از کیا هستند اما فاکتور ارزش به دست آمده در برابر مبلغ پرداختی اسپورتیج وضعیت بهتری دارد. این لیست همچنین می‌تواند شامل مزدا CX-5، اشکودا یتی و فولکس‌واگن تیگوان هم باشد که همگی پیشرانه‌های کم‌مصرف و دینامیک رانندگی برجسته به همراه تجهیزات فراوانی را ارائه می‌کنند.

  • در هنگام خرید کیا اسپورتیج کارکرده به چه نکاتی باید توجه کرد؟

صندلی‌ها

احتمال پارگی کناره‌های صندلی جلوی این اتومبیل وجود دارد زیرا از کناره‌ها به فریم صندلی سابیده می‌شوند.

روشن شدن

برخی از مالکان اسپورتیج های مجهز به پیشرانه 1.7 لیتری CRDi گفته‌اند اتومبیل روشن نشده است. یک فیلتر سوخت جدید می‌تواند این مشکل را حل کند اما شاید دلیل روشن نشدن اتومبیل کم بودن مایع خنک‌کننده پیشرانه باشد.

چراغ‌ها

چراغ‌های جلوی استاندارد اسپورتیج نسل سوم ضعیف هستند بنابراین بسیاری از مالکان این بخش را ارتقا می‌دهند. حتی چراغ‌های زنون اسپورتیج نیز خیلی خوب نیستند.

رینگ‌ها

اکثر اسپورتیج ها دارای رینگ‌هایی با خوردگی‌های کوچک هستند. البته شاید گارانتی اتومبیل بتواند این موضوع را پوشش دهد.

کابین

صندلی‌های راحت، فضای زیاد برای 5 نفره (هم از نظر فضای سر و هم از نظر فضای پا) و متریال باکیفیت باعث افزایش جذابیت کابین می‌شوند. اگرچه طراحی کابین اسپورتیج خیلی جذاب نیست اما داشبورد طراحی ‌تر و تمیزی داشته و محفظه بار نیز ابعاد مناسبی دارد. این بخش فضای 564 لیتری داشته که با تا شدن صندلی‌ها به 1353 لیتر افزایش می‌یابد.

هزینه‌های مالکیت

این اتومبیل در هر 32 هزار کیلومتر یا 12 ماه نیازمند سرویس کلی است. هر سرویس هزینه متفاوتی داشته اما از 59 تا 329 پوند متغیر است.


پیشرانه‌های اسپورتیج بجای تسمه تایم از زنجیر استفاده می‌کنند بنابراین از این نظر هزینه‌ای نخواهید داشت. روغن ترمز را باید هر 2 سال یک‌بار و مایع خنک‌کننده را نیز هر 195 هزار کیلومتر یک‌بار تعویض کنید. هزینه نگهداری سیستم تهویه مطبوع نیز در هر دو یا سه سال برابر با 79 پوند است.

تا به اینجا اسپورتیج دو فراخوان داشته که رکورد کاملاً خوبی برای این کراس اوور کره‌ای است. اولین فراخوان در ژوئن 2013 اعلام شد. مدل‌های ساخته شده تا سپتامبر 2011 دارای چراغ روشن ترمز بودند. این امر باعث ایجاد مشکلات برای ESP، کروز کنترل و تعویض دنده مدل‌های اتوماتیک شده بود.


دومین فراخوان در می 2014 و برای مدل‌های ساخته شده از 2011 تا 2012 اعلام شد. پیش کشنده‌های کمربند صندلی در موقع تصادف عمل نمی‌کردند و این موضوع باعث فراخوان کیا شده بود.

  • نظرسنجی رضایت مالکان درایور پاور

کیا اسپورتیج در نظرسنجی سال 2017 مجله اتو اکسپرس رده 21 را به خود اختصاص داد و بالاتر از نسل اول نیسان قشقایی و نسل سوم تویوتا راو 4 قرار گرفت. قابلیت اطمینان، سیستم اطلاعات سرگرمی، ایمنی و کاربردی بودن جزو نقاط قوت این اتومبیل بوده در حال که هزینه‌های نگهداری، پیشرانه و گیربکس امتیاز کمی از مالکان دریافت کرده‌اند.

ما همیشه طرفدار کیا اسپورتیج بوده‌ایم. این اتومبیل از هیچ نظر مالک را ناامید نمی‌کند. البته اسپورتیج می‌توانست هندلینگ تیزتر و پرفورمنس بهتری داشته باشد اما در کل اتومبیلی خوبی است.

منبع: autoexpress

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..