12

ژوئن

بررسی تویوتا یاریس 1.5 اسپرت


کوچولوی دوست‌داشتنی ژاپنی!
آیا بزرگ‌تر واقعاً بهتر است؟ در ادامه این موضوع را خواهیم فهمید…


تویوتا برخلاف رویه کوچک‌سازی کنونی حرکت کرده و یاریس را با ابعادی بزرگ‌تر روانه میدان کرده است. این اتومبیل همچنین ظاهری تیزتر به خود گرفته تا بدین ترتیب بتواند خریداران جوان را نیز به خود جذب کند؛ اما افزایش ابعاد با افزایش قیمت همراه شده بنابراین این سؤال پیش می‌آید که آیا این اتومبیلی جدید می‌تواند با رقبای هم قیمت و توانا رقابت کند یا خیر؟

Toyota Yaris
طراحان تویوتا شکل X مانند نمای جلوی یاریس را کنار گذاشته و از ظاهر هدفمندتری سود برده‌اند. شاخصه‌های طراحی مشابهی بین این اتومبیل و مدل آوریس وجود داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به خیزهای مشهود روی کاپوت، چراغ‌های جلوی نازک و جلوپنجره‌ای اشاره کرد که نسبت به نسل قبلی تغییرات چشمگیری داشته است.


یاریس اسپرت نسبت به سایر نسخه‌ها تفاوت‌هایی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به چراغ‌های عقب LED، اسپویلر جلو و عقب و رکاب‌های جانبی اشاره کرد.


این اتومبیل کاملاً بزرگ‌تر از نسل قبلی است به گونه‌ای که 200 میلی‌متر طویل‌تر و 35 میلی‌متر پهن‌تر بوده و فاصله بین محوری آن نیز 40 میلی‌متر رشد کرده است. این افزایش فاصله بین محوری با نشستن روی صندلی‌های عقب فوراً خود را نشان می‌دهد، جایی که فضای زانوی 690 میلی‌متری در یاریس جدید بیشتر از هر اتومبیلی دیگر این کلاس است. فضای محفظه بار نیز به لطف رشد ابعاد افزایش یافته و با افزایش 72 لیتری به 224 لیتر رسیده است.


اما کابین یاریس نظرات گوناگونی را به همراه خواهد داشت. از نظر ارگونومی، علیرغم اینکه ستون فرمان فاقد تنظیمات لازم است اما یافتن موقعیت رانندگی مناسب سخت نبوده و صندلی‌های چرمی نیز حمایت کافی از بدن به عمل آورده و در کل طراحی معقول و اسپورتی دارند. سیستم تهویه مطبوع با دکمه‌های بزرگ و مشخص خود عملکرد برجسته‌ای در خنک کردن کابین انجام می‌دهد.


اما باید به یک نکته اشاره کنیم و آن عملکرد نه چندان مناسب اینترفیس سیستم اطلاعات سرگرمی است به گونه‌ای که دسترسی به بسیاری از زیرمنوها به راحتی امکان‌پذیر نبوده و شاهد آیکن های کوچکی هستیم. البته این سیستم دارای اندروید اتو و اپل کارپلی بوده و همچنین سیستم ناوبری و بلوتوث نیز در آن به چشم می‌خورند.


چیزی که باعث ناامیدی می‌شود کیفیت متریال بکار رفته است. پلاستیک‌های سخت در کابین کاملاً به چشم می‌آیند اما خوشبختانه تویوتا با استفاده از چرم نرم و استراحتگاه‌های مناسب در اطراف راننده محیط مناسبی را به وجود آورده است؛ اما موضوعی که جلب‌توجه می‌کند وجود کف‌پوش‌های سطح پایین است که به چشم می‌آید.


پیشرانه NZ قبلی که در بسیاری از اتومبیلهای کامپکت تویوتا در آسیا اقیانوسیه بکار رفته بود جای خود را به پیشرانه جدید با همان حجم داده است. این پیشرانه جدید که از نوع 1.5 لیتری است با کد NR7-FE شناخته می‌شود و در خانواده اتیوس نیز دیده شده است. این پیشرانه در سومین نسل یاریس چین معرفی شده و اگرچه حجم یکسانی با پیشرانه نسل قبلی دارد اما قدرت آن 106 اسب بخار و گشتاور آن 140 نیوتون متر است که نسبت به پیشرانه قبلی در هر دو مورد افزایش را نشان می‌دهد.


اگرچه پیشرانه جدید قوی‌تر است اما باید 32 کیلوگرم وزن بیشتری را حمل کند. گیربکس این اتومبیل نیز نسبت‌های نزدیکی داشته و بسیار مشابه گیربکس نسل قبلی یاریس است. این‌گونه گیربکس‌ها معمولاً به خاطر کسب حداکثر قدرت از پیشرانه‌های کم‌توان و در سرعت‌های کم و میانی بکار گرفته می‌شوند؛ اما درحالی‌که یاریس قبلی از گیربکس 6 سرعته دستی استفاده می‌کرد اما نسل جدید از نسخه‌ای 5 سرعته استفاده کرده است. این گیربکس تعویض‌های نرم و روان و کلاچی خوب دارد که یاریس را در سرعت‌های بالا یاری می‌کند.


یاریس اسپورت در شهر به حد کافی سریع و قوی احساس می‌شود اما با افزایش سرعت بر سر و صدای پیشرانه هم افزوده می‌شود. در سرعت 120 کیلومتر در ساعت پیشرانه روی دور 3500 قرار داشته و بدین ترتیب خیلی نمی‌توانید مصرف سوخت خوبی را تصور کند. قطعاً اگر دنده ششم طولانی وجود داشت مصرف اتومبیل کمتر می‌شد. با این تفاسیر یاریس هنوز هم مصرف سوخت 7.4 لیتری در هر صد کیلومتر دارد.

اگرچه تعویض دنده‌های گیربکس یاریس خیلی عالی نیست اما همین موضوع را نمی‌توان درباره راحتی سواری گفت. لاستیک‌های دیواره بلند به همراه سیستم تعلیق مک فرسون باعث شده‌اند شما اکثراً رفتار خوبی را در عبور از دست‌اندازها و چاله‌ها شاهد باشید.

با این وجود یاریس پایداری فوق‌العاده‌ای ندارد. فرمان اتومبیل مبهم بوده و چرخش سریع فرمان معمولاً با تأخیر پاسخ داده می‌شود. در کل باید گفت اگرچه یاریس پسوند اسپورت را به همراه دارد اما بهتر است استایل رانندگی عادی‌تری داشته باشید.

این نسخه ویژه از یاریس جدید به نوعی عجیب‌وغریب است زیرا در حد متوسط بوده اما توسط اتومبیلسازی عرضه شده که از استانداردهای سطح بالا و سبد محصولاتی قابل‌اعتماد برخوردار است و ما انتظار داریم این اتومبیل موفقیت بالایی را نصیب سازنده بکند.

یاریس جدید در بسیاری از جنبه‌ها بهبود یافته است. این اتومبیل جادارتر بوده و سواری بهتری در مقایسه با نسل قبلی دارد. فرمان سست و بی حال و گیربکسی با تعویض‌های نه چندان جالب باعث ناامیدی راننده در سرعت‌های بالا خواهند شد.

شاید بزرگ‌ترین چالش یاریس اسپورت بهای آن باشد که در قلمروی برخی اتومبیلهای محبوب همچون کیا ریو و فولکس‌واگن پولو قرار می‌گیرد. شما حتی می‌توانید با این پول برخی نسخه‌های فورد فوکوس و رنو مگان را نیز بخرید. صادقانه باید گفت نسخه Xs یاریس که فاقد برخی تجهیزات نسخه اسپورت می‌باشد انتخاب بهتری بوده و در عین حال از همان نقاط قوت همیشگی یاریس بهره می‌برد.

امتیاز از 100: 71

مشخصات تویوتا یاریس 1.5 اسپورت

  • قیمت: 286000 راند
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: اعلام نشده
  • قدرت/گشتاور: 106 اسب بخار/140 نیوتون متر
  • حداکثر سرعت: 180 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت ادعایی: 5.9 لیتر در هر صد کیلومتر
  • آلایندگی: 136 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر
متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..