26

آوریل

بررسی تویوتا پریوس C مدل 2018


در سال ۲۰۱۲ پریوس C بر پایه اصول مبتنی بر کاهش مصرف سوخت مدل پریوس هیبریدی، وارد خط تولید تویوتا شد. این مدل که بر اساس تویوتا یاریس تکوین و توسعه یافته، ادعای مصرف سوخت 4.7 لیتربرصد کیلومتر را در حالی مطرح می‌کرد که از قیمتی زیر ۲۰ هزار دلار برخوردار بود. این میزان از مصرف در حدود 2.7 واحد بهتر از کم مصرف‌ترین نسخه یاریس در آن زمان محسوب می‌شد و البته قیمت آن در حدود ۵ هزار دلار گران‌تر از نسخه پایه یاریس بود.

تویوتا پریوس C
امروزه با کاهش بهای سوخت، تویوتا پریوسC از جذابیت کمتری برخوردار است. همچنین بهای آن نیز افزایش یافته و به 21,525 دلار رسیده است. در ضمن مصرف سوخت آن نیز افزایش یافته و به 5.1 لیتربرصدکیلومتر رسیده است.

تویوتا پریوس C
تویوتا پریوسc جدید از همان مجموعه قوای محرکه مدل 2012 بهره می‌برد. این سیستم شامل یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی به حجم ۱.۵ لیتر و یک جفت موتور/ژنراتور AC است که توان خروجی آن برابر 99 اسب بخار بوده و نیروی حاصل، از طریق یک گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل می شود.

تویوتا پریوس C
همانند سایر محصولات هیبریدی تویوتا، موتور الکتریکی کوچک‌تر طوری عمل می‌نماید که از فشار کاری پیشرانه احتراق داخلی کاسته شده و موتور دوم نیز به طور مستقیم به دیفرانسیل نهایی متصل شده و مشغول تامین قوای محرکه است. همچنین موتور الکتریکی دوم به تولید جریان برق نیز خواهد پرداخت.
انرژی الکتریسیته مورد نیاز موتور برقی توسط یک مجموعه باتری نیکل-متال هیدرید به ظرفیت 0.9 کیلووات ساعت تامین می‌شود که در بخش زیرین صندلی های عقب واقع شده است.

تویوتا پریوس C
در حالت الکتریکی خالص، پریوس c قادر است تا مسافت 1.6 کیلومتر را تنها به واسطه انرژی برق بپیماید. با وجود برخورداری از وزن نسبتا پایین 1200 کیلوگرمی، پریوس C چندان سریع و چابک نیست. شتاب صفر تا 96 کیلومتربرساعت اتومبیلی مورد بررسی برابر با 11.4 ثانیه بوده و در تست یک‌چهارم مایل نیز رکورد 18.2 ثانیه با سرعت 120.7 کیلومتربرساعت به ثبت رسید.

تویوتا پریوس C
البته عملکرد گیربکس CVT موجب تشدید رخوت و بیحالی پریوسc می‌شود، منتها تنها چیزی که در اینجا کمی به انسان آرامش می‌دهد، گشتاور 170 نیوتن متری موتورهای الکتریکی است که باعث شده تا پریوسC در مدت زمان 3.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 48 کیلومتر بر ساعت دست یابد.
همچنین 8.3 ثانیه طول می کشد تا از سرعت ۸۰ به ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت برسد. این زمان در قیاس با رکورد میتسوبیشی میراژ که با بهای 15,490 دلار به پیشرانه سه سیلندر و گیربکس CVT مجهز شده، به میزان 0.4 ثانیه بیشتر است. همچنین میزان مصرف سوخت میراژ در بزرگراه معادل 5.5 لیتر بر صد کیلومتر است که با مصرف پریوسC برابری دارد.

تویوتا پریوس C
طی مسافت 885 کیلومتری، میزان مصرف سوخت ترکیبی پریوسC برابر 6.5 واحد برآورد شد که معادل 1.4 لیتر بر صد کیلومتر از میزان مصرف رسمی اعلام شده برای آن بیشتر است. قدرت ترمزهای پریوس سی به نحویست که این اتومبیل را از سرعت 112 کیلومتربرساعت در فاصله 52.7متری، به طور کامل از حرکت باز می‌دارد.

تویوتا پریوس C
برخلاف بخش فنی، ظاهر پریوس سی برای سال 2018 دچار تغییر و تحول شده است. از جمله این تغییرات می‌توان به رینگ‌های جدید هشت پر، ریل سقفی، تحولات در هر دو انتهای جلو و عقب به‌گونه‌ای که ظاهری خشن و جسورانه‌تر به پریوسC بخشیده و در نهایت چراغ‌های جلو و عقب بازطراحی شده از نوع LED اشاره نمود.

تویوتا پریوس C
در داخل کابین قطعاتی از جنس پلاستیک مشکی رنگ براق در داشبورد و غربیلک فرمان به کار رفته‌اند. تجهیزاتی نظیر: تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحه نمایشگر ۶.۱ اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی، غربیلک فرمان که دکمه‌های کنترل سیستم صوتی و بلوتوث در آن به صورت یکپارچه تعبیه شده است، به صورت استاندارد ارائه شده‌اند.

تویوتا پریوس C
صفحه کیلومتر شمار که در قسمت بالایی میانه داشبورد قرار گرفته، از نظر ارگونومی چندان بی‌عیب نبوده و برخی از قسمتهای داشبورد به علاوه پنل درب‌ها نیز از جنس پلاستیک خشک و ارزان قیمت ساخته شده‌اند. داخل کابین پریوسC به طرز اعجاب‌آوری جادار بوده و فضای پای سرنشینان عقب حتی نسبت به مدل بزرگتر تویوتا پریوس نیز بیشتر است. همچنین حجم محفظه بار پریوسC معادل 481 لیتر است که در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف عقب این حجم قابل گسترش خواهد بود.

تویوتا پریوس C
لیست تجهیزات ایمنی استاندارد این اتومبیل در بردارنده موارد ذیل است:
ترمز خودکار اضطراری، هشدار انحراف از مسیر و نور بالای خودکار.

همچنین ضمن پرداخت مبلغ 22,235 دلار بابت تملک نسخه two تویوتا پریوسC، می‌توانید از امکانات رفاهی نظیر: کروزکنترل، صندلی‌های عقب با قابلیت تا شوندگی 60/40 و کاور محفظه بار بهره‌مند شوید. بهای نسخه one به عنوان مدل پایه پریوسC معادل 21,525 دلار است.

همچنین نسخه three با بهای 23,750 دلار، از کلید مجاورت به همراه استارت دکمه ای و سیستم مسیریابی سود می برد.
البته کار به همین جا ختم نمی‌شود و نسخه four پریوسC ضمن ارزش 25,860 دلاری، از تجهیزاتی همچون مه‌شکن های LED، صندلی‌های روکش شده با چرم مصنوعی، آینه‌های جانبی مجهز به گرمکن و چراغ راهنما برخوردار گشته است.

اتومبیلی مورد بررسی در اینجا از نوع پریوسC نسخه four بوده و به دلیل برخورداری از برخی تزئینات ظاهری دیگر، بهای آن تا 26,479 دلار افزایش یافته است. این رقم به مقدار 419 دلار بیش از بهای تویوتا پریوس اکو با مصرف سوخت 4.05 در شهر و 4.4 در بزرگراه به همراه 226 لیتر فضای بیشتر در قسمت بار است.

در پایان با توجه به وجود برادر بزرگتر این اتومبیل یعنی تویوتا پریوس(نسخه غیرC)، پریوسC از ارزش خرید کمتری برخوردار بوده و در قیاس با اتومبیلهای سابکامپکت عادی، لذت رانندگی کمتری را منتقل می‌نماید. میزان مصرف سوخت این اتومبیل نیز آنقدرها اندک نیست که مورد توجه ویژه قرار بگیرد. به هر روی، چه از منظر یک اتومبیلی هیبریدی و چه از نگاه یک هاچبک ساب کامپکت، پریوسC نمی‌تواند انتخاب اول شما باشد.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..