17

آگوست

بررسی تخصصی شاسی‌بلند مزدا CX-8 مدل 2018


از زمان بازنشسته شدن MPV مزدا 5 در سال 2015 تاکنون شاهد عرضه اتومبیلیی 7 نفره از سوی این اتومبیلساز در بریتانیا نبوده‌ایم؛ بنابراین شاید از شنیدن اینکه در طرف دیگر دنیا، والدین استرالیایی با دو انتخاب مجزا روبرو هستند سورپرایز شوید.


شاسی‌بلند CX-8 یکی از جدیدترین محصولات مزداست که در ژاپن مشهور بوده و جایگزینی کوچک‌تر و دیزلی برای مدل بنزینی CX-9 می باشد.


اگرچه که CX-9 اتومبیلیی مجزاست، CX-8 اساساً نسخه کشیده شده‌ی CX-5 می باشد. نیمه جلویی اتومبیل شامل داشبورد تقریباً مشابه شاسی‌بلند میان سایز و 5 نفره مزدا بوده هرچند فاصله بین محوری CX-8 طویل‌تر بوده و اورهنگ کشیده‌تر عقب نیز باعث ایجاد فضای لازم ردیف سوم صندلی‌ها شده است.


صندلی‌های ردیف سوم تنها برای کودکان نیستند. فضای پای کافی برای بزرگ‌سالان وجود داشته درحالی‌که درب‌های عقب نیز تقریباً 90 درجه باز می‌شوند. همچنین صندلی‌های ردیف دوم کشویی باعث می‌شوند ورود و خروج به خود خیلی سخت نباشد.


صندلی‌های میانی جادارتر هستند. فضای سر و شانه‌ی CX-8 عالی بوده و این اتومبیل به لطف روش‌های خلاقانه زیاد از جمله استراحت گاه دستی که دارای دو نگه‌دارنده فنجان و پورت USB می باشد مشکلی درباره فضای داخلی ندارد.


فضای محفظه بار این شاسی‌بلند در زمان استفاده از همه‌ی صندلی‌ها نسبتاً محدود است اما زمانی که صندلی‌های ردیف سوم خوابانده شوند فضای قابل‌توجه 742 لیتری ایجاد می‌شود. محفظه بار جادار یکی از نقاط ضعف CX-5 را رفع نموده است.


نسخه پرچم‌دار CX-5 آساکی که در تست حاضر بوده به‌صورت استاندارد با صندلی‌های چرم ناپا عرضه می‌شود. این صندلی‌ها که بسیار راحت هستند به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند.


طبیعتاً چنین اتومبیلی پرچم‌داری از تکنولوژی‌های زیادی بهره می‌برد که از جمله آن‌ها می‌توان به کروز کنترل راداری، ترمز اضطراری خودکار، پایش نقاط کور، دستیار حفظ اتومبیل بین خطوط، سیستم دید محیطی، دستیار نوربالا، تشخیص علائم ترافیکی و هدآپ دیسپلی اشاره کرد.


مزدا CX-8 آساکی از رینگ‌های 19 اینچی آلیاژی سود برده و دارای چراغ‌های جلو و عقب LED می باشد. داخل کابین این اتومبیل نیز می‌توان کنترلر چرخشی MZD کانکت و صفحه لمسی 7 اینچی را دید.


به‌طور اجتناب‌ناپذیری، یک شاسی‌بلند دو تنی و طویل سواری جذاب‌تری در مقایسه با برادر کوچک‌تر نخواهد داشت. این اتومبیل بجای آنکه جذاب باشد پیش‌بینی پذیر بوده و فرمان نیز فاقد حس دقت و مستقیم بودن CX-5 می باشد.


اما همیشه نیوزهای خوبی درباره سواری این شاسی‌بلند بزرگ وجود خواهد داشت زیرا سیستم تعلیق می‌تواند دست‌اندازها و ناهمواری جاده را خنثی کند.


زیر کاپوت CX-8 پیشرانه بازنگری شده 4 سیلندر 2.2 لیتری دیزلی قرار دارد که در CX-5 هم بکار رفته است. قوی‌ترین نسخه این پیشرانه قدرت 173 اسب بخاری داشته اما خروجی آن در CX-8 به 187 اسب رسیده است. گشتاور این پیشرانه نیز 30 نیوتون متر بهبود را نشان می‌دهد.

اگرچه پیشرانه یاد شده قدرت آنی CX-5 سبک‌تر را نشان نمی‌دهد اما هنوز هم پاسخ خوبی در دورهای پایین داشته و تحویل قدرت نرم و خوب است. این پیشرانه دیزلی نسبتاً آرام بوده و مصرف سوخت آن نیز با رقبا قابل‌مقایسه می باشد.


CX-8 آساکی با نرخ ارز فعلی 34500 پوند قیمت دارد که آن را کمی گران‌تر از نسخه فول CX-5 پنج‌نفره می‌سازد. این اتومبیل در برابر رقبایی همچون اشکودا کودیاک و هوندا CR-V هفت‌نفره قد علم می‌کند. نسخه‌های ارزان‌تر این اتومبیل هم در استرالیا و نیوزلند عرضه می‌شوند.


CX-8 یک محصول ارزشمند است که در خانواده این برند می‌درخشد اما جای شرمساری دارد که شاسی بلندهای مزدای بریتانیا به این زودی‌ها گسترش نخواهند یافت.


مزدا CX-8 از نظر ساکت بودن و هیجان رانندگی به پای برادر کوچک‌تر CX-5 نمی‌رسد اما فضای داخلی و بار فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند. ردیف سوم این اتومبیل فضاسازی هوشمندانه‌ای داشته و با خواباندن آن‌ها فضای بار زیادی ایجاد می‌شود. تنها نقطه تاریک عملکرد مزدا عدم عرضه CX-8 در بریتانیا می باشد.

مشخصات مزدا CX-8 2.2D 190PS 4WD Asaki Auto

  • قیمت: 34500 پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: 4 سیلندر 2.2 لیتری دیزلی
  • قدرت/گشتاور: 187 اسب بخار/450 نیوتون متر
  • گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 9.6 ثانیه
  • حداکثر سرعت: اعلام نشده
  • مصرف سوخت: 6 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..