20

ژوئن

برادران مونیخی، مقایسهٔ ب‌ام‌و سری 8 با سری 6

[ad_1]



نسل سوم ب‌ام‌و سری 6 برای اولین بار در سال 2011 معرفی شد درحالی‌که یک سال قبل، نسخهٔ کانسپت آن در نمایشگاه پاریس رونمایی شده بود. سری 6 جدید با وجود استایل محافظه‌کارانه، اتومبیلی خوش‌تیپی به نظر می‌رسید. این نسل از سری 6 متأسفانه یا خوشبختانه توسط گریس بنگل طراحی نشده و طراحی آن توسط «Adrian van Hooydonk» صورت گرفته بود. حال همین اتفاق برای کوپهٔ کاملاً جدید ب‌ام‌و یعنی سری 8 رخ داده است اما تقریباً بلافاصله بعد از معرفی سری 8 جدید، طرفداران عصبانی ب‌ام‌و در اینترنت ناامیدی خود را از طراحی این اتومبیل اعلام کردند. البته هرچند بسیاری از سایت‌های اتومبیلیی دنیا، سری 8 را اتومبیلی زیبایی دانسته‌اند اما بسیاری از طرفداران نیز معتقدند که سری 8 در طراحی پیشرفت چندانی نسبت به سری 6 که در اصل جایگزین معنوی آن محسوب می‌شود نداشته است تا جایی که با وجود تغییر نام، سری 8 بیشتر یک بازطراحی تکاملی از سری 6 محسوب می‌شود. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب طراحی این دو کوپهٔ لوکس ب‌ام‌و را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم آیا سری 8 توانسته راه موفق سری 6 را ادامه دهد یا نه؟

در ابتدا قبل از آنکه به بحث طراحی بپردازیم، باید بگوییم سری 8 از لحاظ ابعاد با سری 6 متفاوت است به‌گونه‌ای که از برادر قدیمی خود کوتاه‌تر، عریض‌تر و کم‌ارتفاع‌تر است. به همین دلیل است که سری 8 باوجوداینکه اتومبیلیی لوکس‌تر و گران‌تر است اما اسپرت‌تر از سری 6 به نظر می‌رسد؛ اما پیش از مقایسهٔ این دو اتومبیل، بهتر است به‌طور خلاصه اشاره کنیم که سری 8 به‌طورکلی چه اتومبیلیی است. بسیاری فکر می‌کنند که این کوپهٔ جدید صرفاً جایگزینی برای سری 6 است اما این‌گونه نیست زیرا سری 6 از نظر شاسی، فناوری، پیشرانه‌ها و قیمت، اساساً نسخهٔ کوپهٔ سری 5 بود اما سری 8 پرچم‌دار ب‌ام‌و است و به همین دلیل سازندهٔ آلمانی بهترین شاسی، قوای محرکه، عملکرد و تکنولوژی کابین را برای آن در نظر گرفته است؛ بنابراین سری 8 صرفاً جایگزینی برای سری 6 با تغییر نام نیست؛ و حالا بپردازیم به مقایسه.

از جلو کاملاً مشخص است که سری 8 کم‌ارتفاع‌تر و عریض‌تر از سری 6 است. همچنین هرچند جلوپنجرهٔ سری 8 به بزرگی و زاویه‌داری نسخهٔ کانسپت نیست و چراغ‌های جلوی آن نیز به‌اندازهٔ نسخهٔ کانسپت تهاجمی نیستند اما نمای جلویی آن خشن‌تر و وحشی‌تر از سری 6 به نظر می‌رسد. در این قسمت، سری 8 از چراغ‌های زاویه‌دارتر، تهاجمی‌تر و زیباتر، جلوپنجرهٔ عریض‌تر و کاپوت تهاجمی‌تر و عضلانی‌تری برخوردار است؛ بنابراین هرچند سری 6 هنوز هم اتومبیلی زیبایی است اما از لحاظ جذابیت و هیجان حرفی برای گفتن در برابر کوپهٔ کاملاً جدید سری 8 ندارد.

در پروفیل جانبی، خصوصاً در قسمت عقبی، سری 8 عضلانی‌تر و اسپرت‌تر به نظر می‌رسد که این بیشتر به خاطر گلگیرهای عقب برجسته است. این برجستگی از زیر ستون C آغاز شده و به درب صندوق بار ختم می‌شود. این ویژگی، نمای قدرتمندی به اتومبیل بخشیده است. همچنین در سری 8 نیوزی از خط شانهٔ سری 6 که از گلگیر جلو آغاز شده و به چراغ‌های عقب می‌رسد هم نیست. علاوه بر این، شیب سقف نیز در سری 8 تندتر و تهاجمی‌تر از سری 6 است؛ بنابراین کاملاً واضح است که ب‌ام‌و قصد داشته در سری 8 تعادلی بین یک اتومبیلی اسپرت و یک گرند تورر لوکس ایجاد کند یعنی چیزی که سری 6 هرگز قادر به ارائهٔ آن نبود. به همین دلیل در این بخش نیز قطعاً سری 8 اتومبیلی زیباتری است.

استایل زیباتر سری 8 نسبت به سری 6 در نمای عقبی هم دیده می‌شود. البته در اینجا چراغ‌های عقب هردو اتومبیل L شکل بوده و فرم تقریباً مشابهی دارند اما شباهت‌ها در همین‌جا به پایان می‌رسد زیرا علیرغم شباهت فرم کلی، چراغ‌های عقب سری 8 خیره‌کننده و بسیار زیباتر از چراغ‌های سری 6 هستند. علاوه بر این، در اینجا هم سری 8 کم‌ارتفاع‌تر و عریض‌تر است که نمای بسیار اسپرت‌تری به آن بخشیده و موجب شده بسیار شبیه به یک GT اسپرت به نظر برسد. البته نمای عقبی سری 6 هم به‌اندازهٔ کافی تهاجمی هست و نمای خوبی دارد اما درحالی‌که سری 8 همانند یک گرند تورر پرچم‌دارِ شایسته به نظر می‌رسد، سری 6 صرفاً مانند یک ب‌ام‌و کوپه احساس می‌شود.

کابین اتومبیلها جایی است که در آن برتری‌های سری 8 کاهش میابد زیرا کابین سری 6 با طرح آبشاری یک‌طرفهٔ کنسول میانی، تریم مشکی‌رنگ داشبورد و آمپرهای سنتی، هنوز هم بسیار زیبا به نظر می‌رسد؛ اما بااین‌حال بازهم سری 8 در کابین کمی بهتر ظاهر شده است چراکه صفحه آمپر دیجیتالی آن نمایی عالی دارد، دکمه‌ها و سوئیچ‌های آلومینیومی آن پریمیوم‌تر به نظر می‌رسند و طراحی کلی کابین اتومبیل از انسجام بیشتری برخوردار است. البته کابین سری 6 هم به خاطر طرح منحنی داشبورد، راننده محورتر به نظر می‌رسد؛ بنابراین در این قسمت به‌طور قطعی نمی‌توان اتومبیلی برتر را انتخاب کرد و باید قضاوت را به سلیقهٔ افراد واگذار کرد.

در پایان به‌عنوان نتیجهٔ این مقایسه می‌توان گفت که ب‌ام‌و سری 8 تقریباً از همه لحاظ اتومبیلی برتری است. البته این به معنای زشت بودن سری 6 نیست زیرا درواقع سری 6 زیباترین محصول ب‌ام‌و بود اما تا پیش از معرفی سری 8. همچنین قطعاً بین این دو کوپهٔ لوکس شباهت‌هایی هم وجود دارد زیرا ب‌ام‌و همواره نشانه‌های سنتی خود را در کوپه‌های بزرگش حفظ می‌کند؛ اما بااین‌حال سری 8 پیشرفت بسیار زیادی را نسبت به سری 6 تجربه کرده و پیشرفت فوق‌العادهٔ مونیخی‌ها از سال 2011 تاکنون را نشان می‌دهد.

 

مقایسهٔ مشخصات فنی

 

ب‌ام‌و M650i

ب‌ام‌و M850i

پیشرانه 4.4 لیتری V8 بای‌توربو 4.4 لیتری V8 بای‌توربو
قدرت 450 اسب بخار 530 اسب بخار
گشتاور 650 نیوتن متر 750 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 4.4 ثانیه 3.7 ثانیه
حداکثر سرعت 250 کیلومتر/ساعت 250 کیلومتر/ساعت
طول 4.89 متر 4.84 متر
عرض 1.89 متر 1.90 متر
ارتفاع 1.37 متر 1.34 متر
فاصلهٔ محوری 2.85 متر 2.82 متر

 

 

منبع: BMWBlog

[ad_2]

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..