10

آگوست

این غول کش حرفه‌ای! بررسی ب‌ام‌و M2 کامپتیشن جدید


در روی کاغذ، ب‌ام‌و M2 کامپتیشن شبیه نسخه اصلاح شده‌ی مدل استاندارد محسوب می‌شود. اگرچه محصولات پیشین M پرفورمنس باواریایی ها دارای قدرت بیشتر و برخی ریزه‌کاری‌های جزئی بودند اما M2 جدید یک دگرگونی جدی را تجربه کرده است.

ب‌ام‌و M2 کامپتیشن
بزرگ‌ترین تغییر این اتومبیل زیر کاپوت رخ داده است، جایی که پیشرانه 6 سیلندر توربوی خطی که ریشه‌های آن به مدل M135i بازمی‌گشت جای خود را به قلب آهنین پرتوان برادر بزرگ‌تر یعنی M4 داده است.

ب‌ام‌و M2 کامپتیشن
اگرچه حجم پیشرانه در مقایسه با قبل تغییری نداشته اما پیشرانه جدید بسیار بهتر بوده و از دو توربوشارژر، سیستم اگزوز سفارشی و سیستم خنک‌کنندگی هوی دیوتی سود می‌برد. نتایج به دست آمده کاملاً درخشان بوده و قدرت M2 کامپتیشن از 365 به 404 اسب بخار و گشتاور نیز از 500 به 550 نیوتون متر رسیده است.


البته که قدرت بیشتر را نمی‌توان رها کرد بنابراین مهندسان ب‌ام‌و شاسی را نیز ارتقا داده‌اند. در آغاز باید گفت پوسته‌ی M2 استاندارد با استفاده از قطعات فیبر کربنی و آلومینیومی مستحکم‌تر شده و سیستم تعلیق عقب نیز دارای مفصل‌های قوی‌تری است. موضوع عیب اینکه کلیت کالیبراسیون سیستم تعلیق تغییری نکرده و آپشن دامپرهای تطبیق‌پذیر هم وجود ندارد.


از طرف دیگر سیستم کنترل پایداری دوباره تنظیم شده و هم‌اکنون شاهد دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی می‌باشیم. سیستم ترمز هم دارای دیسک‌های بزرگ‌تر 380 و 370 میلی‌متری در جلو و عقب بوده ولی همچون گذشته یک گیربکس 6 سرعته دستی و 7 سرعته دوکلاچه را می‌توان انتخاب کرد.


احتمالاً تنها طرفداران تیزچشم ب‌ام‌و خواهند توانست تغییرات ظاهری M2 کامپتیشن را تشخیص دهند. این اتومبیل دارای جلوپنجره کلیوی پهن‌تر و سپر جلوی متفاوتی است که ورودی‌های هوای بزرگ‌تری برای بهبود سیستم خنک‌کنندگی را در خود جای داده است. همچنین عناصر مشکی براق زیادی در بدنه وجود داشته و رینگ‌های 19 اینچی آلیاژی را نیز می‌توان به رنگ مشکی انتخاب کرد.


داخل کابین شاهد تغییرات نه چندان زیادی هستیم. واضح‌ترین تفاوت این اتومبیل نصب صندلی‌های جلویی است که دارای بالشتک‌های بسیار زیاد و همچنین لوگوی نورانی M2 می‌باشد. این اتومبیل همانند M2 استاندارد از فینیش درجه‌یک و طراحی متمرکز روی راننده سود می‌برد.

با اندک فشاری روی دکمه قرمز استارت که برای اولین بار در این اتومبیل دیده می‌شود پیشرانه 6 سیلندر توئین توربوی خطی از خواب خوش بیدار می‌شود. درگیر کردن اولین دنده با استفاده از دسته‌دنده‌ای است که فواصل حرکتی کمی داشته و با اندکی تلاش می‌توان وضعیت صحیح را پیدا کرد. حداکثر گشتاور این پیشرانه در دور 2350 حاصل می‌شود و علیرغم اینکه وزن اتومبیل 55 کیلوگرم بیشتر از نسخه استاندارد است اما شتاب گیری M2 کامپتیشن با زحمت زیادی همراه نیست. به یاد داشته باشید که این اتومبیل بیش از آنکه عضو دیگری از خانواده باشد به عنوان جایگزین M2 ایفای نقش می‌کند.


با استفاده از گیربکس دوکلاچه به شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 4.4 ثانیه‌ای می‌رسید. این اتومبیل به همان اندازه که اعداد نشان می‌دهند سریع است. پرفورمنس قابل‌ارائه توسط M2 کامپتیشن واقعاً هیجان‌انگیز می‌باشد. در جایی که اتومبیلی قبلی بهترین عملکردش را در دورهای میانی نشان می‌داد، اتومبیلی جدید در هر دوری قوی بوده و ردلاین آن 7500 می‌باشد. به همه‌ی این موارد باید صدای جذابی را اضافه کنیم که طبیعی‌تر می‌باشد. با انتخاب حالت‌های رانندگی اسپورت و اسپورت پلاس شاهد تیزی خوب پیشرانه هستیم.


با رسیدن به پیچ کافی است ترمزهای بزرگ‌تر و قوی‌تر را فشار دهید. سیستم هماهنگی با دور پیرانه نیز به طور خودکار اقدام به معکوس دادن می‌کند. حمله به پیچ‌ها نشان می‌دهد که فرمان اتومبیل فربه و مستقیم بوده و دماغه اتومبیل چسبندگی زیادی دارد. با این اتومبیل می‌توانید اعتمادبه‌نفس زیادی در پیچ‌ها داشته باشید.


تغییراتی که در سیستم تعلیق عقب و دیفرانسیل صورت گرفته باعث می‌شود اتومبیل در هنگام خروج از پیچ و زمان فشار خودرو شاپ گاز برجسته‌تر باشد. البته که قدرت و گشتاور زیادی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و به همین خاطر M2 کامپتیشن به راحتی می‌توان بیش فرمانی را در زمان خاموش شدن سیستم‌های الکترونیکی نشان دهد؛ اما به یاد داشته باشید بازنگری‌های صورت گرفته در سیستم تعلیق باعث شده‌اند این اتومبیل کنترل بیشتری در مقایسه با قبل داشته باشد. هنوز هم ناهمواری‌های جاده می‌توانند باعث ناراحتی این ب‌ام‌و کوتاه و پهن شوند اما اکثر اوقات می‌توانید سواری خوبی را تجربه کنید.


اگر سختگیر نباشید M2 را اتومبیلیی سرراست برای رانندگی روزمره خواهید یافت. این اتومبیل به اندازه آئودی RS3 ریلکس نیست و سواری سفت و صدای اگزوز پرطنینی دارد اما ب‌ام‌و در کل اتومبیلیی آرام و توانا و همچنین جادار در حد یک کوپه‌ی دو درب جمع‌وجور می‌باشد.


نسخه کامپتیشن جدید M2 همانی است که باید باشد. استفاده از پیشرانه جدید باعث شده با یک اتومبیلی ناب M طرف باشیم. همچنین اصلاحات اعمال شده در شاسی باعث شده اتومبیل کنترل بیشتری نسبت به قبل داشته باشد. ب‌ام‌و M2 کامپتیشن نه تنها کوپه‌ای سریع و هیجان‌انگیز است بلکه بهترین اتومبیلی M نیز محسوب می‌شود.

مشخصات ب‌ام‌و M2 کامپتیشن

  • قیمت: 49285 پوند
  • پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری توربو
  • قدرت/گشتاور: 404 اسب بخار/550 نیوتون متر
  • گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.4 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 10 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..