3

ژوئن

اولین تجربه سواری با هیوندای کنا الکتریکی جدید


اولین بازخوردها پس از تست و بررسی نسخه‌های بنزینی هیوندای کنای جدید خیلی عالی نبوده است اما هم‌اکنون نسخه جدیدی از این اتومبیل معرفی شده و شاید بتواند موفقیت مورد انتظار کره‌ای‌ها را در کلاسی شلوغ به دست آورد. این بار می‌خواهیم پشت فرمان هیوندای کنا الکتریکی بنشینیم…


بدون هیچ تعارفی باید گفت کنا الکتریکی همانند یک رقیب کاملاً عادی برای اتومبیلهایی همچون سیتروئن C3 ایرکراس یا سئات آرونا به نظر می‌رسد اما زیر پوست آن قوای محرکه کاملاً الکتریکی قرار گرفته و کنا را به اولین اتومبیلی بدون آلایندگی در کلاس خود تبدیل کرده است.


برخی تکنولوژی‌های قوای محرکه این اتومبیل از هیوندای آیونیک گرفته شده است. مدل پایه این اتومبیل از مجموعه باتری 39 کیلووات ساعتی استفاده کرده و یک پیشرانه الکتریکی با قدرت 134 اسب بخار دارد. همچنین یک نسخه دیگر با مجموعه باتری 64 کیلووات ساعتی و پیشرانه‌ای 201 اسب بخاری ارائه شده که محدوده حرکتی 482 کیلومتری دارد. این‌ها اعدادی بزرگ برای اتومبیلیی کوچک هستند و نه نیسان لیف و نه فولکس‌واگن e-Golf حداقل روی کاغذ نمی‌توانند به کنا الکتریکی نزدیک شوند.


بزرگ‌ترین تغییر طراحی کنای الکتریکی اضافه شدن درگاه شارژ به جلوپنجره اتومبیل است. با استفاده از شارژر DC می‌توان 80 درصد باتری را در 54 دقیقه شارژ کرد.


هیوندای قیمت پایه 31 هزار دلاری را برای این کراس‌اوور الکتریکی درنظر گرفته است. اما قیمت آن هنوز در بازار انگلستان مشخص نشده است. شایان ذکر است اولین نسخه‌های این اتومبیل از نیمه دوم فصل تابستان به دست مشتریان خواهد رسید. جای چنین اتومبیلهایی در بازار ایران نیز به شدت خالی احساس می‌شود.

اما تست ما با نسخه پیش‌تولیدی کنا الکتریکی که به باتری 64 کیلووات ساعتی مجهز بود نشان داد این اتومبیل نقاط قوت خوبی دارد. قوای محرکه کنا الکتریکی نرم و آرام بوده و علیرغم وزن حدود 1.7 تنی، پرفورمنس موردنیاز برای رسیدن به سرعت حدود 110 کیلومتر در ساعت وجود دارد.


4 حالت ذخیره انرژی برای این اتومبیل وجود دارد که از طریق خودرو شاپ‌های پشت فرمان می‌توان آن‌ها را انتخاب کرد. هیوندای می‌گوید نرم‌افزار اتومبیلی تست شده به تنظیمات بیشتری نیاز دارد اما با این وجود هم سیستم یاد شده مفید بوده و به شما اجازه می‌دهد در جاده‌های باز با سرعت مناسبی حرکت کنید و تا بیشترین حد ممکن انرژی را ذخیره نمایید.


زمانی که خودرو شاپ سمت چپی را فشار دهید تلفیق فرایند ذخیره انرژی توسط دیسک‌ها و لنت‌های واقعی بی‌عیب و نقص نبوده اما حدس می‌زنیم به زودی با این کار کنار خواهید آمد.


اتومبیلی حاضر در تست از لاستیک‌های نکسن که مقاومت چرخشی کمتری دارند سود می‌برد. اگرچه رینگ‌های اتومبیل ابعاد 17 اینچی داشته اما دیواره‌های آن نسبتاً بلند هستند. گشتاور 395 نیوتون متری کنای الکتریکی برای هرزگردی لاستیک‌ها در آغاز حرکت کاملاً مناسب می‌باشد؛ و زمانی که با سرعت وارد پیچ شوید دماغه اتومبیل تمایل زیادی به کم فرمانی نشان می‌دهد. اگرچه این اتومبیل امن و قابل پیش‌بینی است اما درگیر کننده و هیجان‌انگیز نیست (البته از یک شاسی‌بلند الکتریکی کوچک نباید انتظار زیادی داشت).


این اتومبیلی الکتریکی از همان سیستم تعلیق چند اتصالی برادران فول بنزینی در عقب استفاده کرده است. تنها کافی است رینگ و لاستیک‌های کنا الکتریکی را فاکتور بگیرید تا بدین ترتیب به توازن مناسبی بین کنترل بدنه و راحتی دست یابید. تنها ناهمواری‌های شدید هستند که لرزش‌هایی را به کابین وارد می‌کنند.


و نیوز مهم‌تر اینکه محدوده حرکتی ادعایی 482 کیلومتری این اتومبیل که در تست‌های واقعی‌تر WLTP به دست آمده کاملاً دست‌یافتنی به نظر می‌آید. در تست ما که ترکیبی از شتاب گیری سنگین، حرکت در محیط‌های شهری و حرکت با سرعت 110 کیلومتر در ساعت بود ما ذخیره انرژی حدود 12 کیلووات ساعتی در هر صد کیلومتر را داشتیم که کاملاً خوب است.

با این تفاسیر، نسخه پایه که از مجموعه باتری کوچک‌تری استفاده می‌کند در صورت دست‌یابی به همین میزان عملکرد، می‌تواند در دنیای واقعی محدوده حرکتی حدود 320 کیلومتری داشته باشد. البته این نسخه باید هم بتواند همان عملکرد را تکرار کند زیرا حدود 200 کیلوگرم سبک‌تر بوده و از پیشرانه کم‌توان‌تری استفاده می‌کند.


کلیت طراحی داخلی این اتومبیل مشابه نسخه‌های عادی کنا حس می‌شود و این موضوع با نقاط مثبت و منفی همراه است. ترکیب هوشمندانه کلیدهای سیستم تهویه و بخاری با صفحه لمسی بزرگ و تیزی همراه شده است. این اتومبیل دارای ارتباطات اندروید اتو و اپل کارپلی می‌باشد. همچنین پشت آمپرها نیز اطلاعات بیشتری را به راننده منتقل می‌کنند.

از این نظر کنا نسبت به اتومبیلهایی همچون C3 ایرکراس و سئات آرونا برتری دارد. ما قضاوت درباره کیفیت کابین این اتومبیل را به تست نسخه تولیدی نهایی موکول می‌کنیم.

انتخاب متریال پلاستیکی برای کابین تأثیر زیادی روی فضاسازی داخلی نداشته زیرا همان نقاط ضعف کنای استاندارد به این نسخه هم منتقل شده است. سرنشینان قدبلند از نظر فضای زانو و پا کاملاً در مضیقه خواهند بود و فضای بار کنای الکتریکی هم 21 لیتر کوچک‌تر از نسخه‌های عادی می‌باشد.

هیوندای کنا الکتریکی
ما تا زمان تست و بررسی نسخه نهایی نمی‌توانیم قضاوت کاملی درباره هیوندای کنا الکتریکی داشته باشیم. این اتومبیل از نظر پایه و اساس سواری و محدوده حرکتی کاملاً خوب عمل می‌کند. با قیمت‌گذاری صحیح، کنای الکتریکی می‌تواند یک جایگزین عجیب برای نیسان لیف و فولکس‌واگن e-Golf باشد.

مشخصات هیوندای کنا الکتریکی

  • قیمت: حدود 31 هزار دلار
  • پیشرانه: واحد الکتریکی تکی
  • قدرت/گشتاور: 201 اسب بخار/395 نیوتون متر
  • گیربکس: تک دنده، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 7.6 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 167 کیلومتر در ساعت
  • محدوده حرکتی: 482 کیلومتر
متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..