17

مه

افزایش قیمت اتومبیلها در سکوت مسئولان، چیطوری خودرو باز؟!


نیوز کوتاه بود و تکراری: افزایش قیمت چند میلیونی اتومبیلهای داخلی!
بارها و بارها با این نیوز روبرو شده‌ایم. نیوزی که به نظر می‌رسد در آینده نیز به گوشمان خواهد خورد و البته ما را از رویای دسترسی به اتومبیلیی باکیفیت، ایمن و به‌روز دورتر و دورتر خواهد کرد.


اکثر اتومبیلسازان در هفته‌های اخیر به‌صورت چراغ خاموش اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده‌اند که البته همچون همیشه نه دلیلی برای این افزایش قیمت اعلام شده و نه مرجعی برای الزام اتومبیلسازان به پاسخگویی در برابر افکار عمومی و همچنین انتشار دلایل اصلی افزایش قیمت محصولات خود دست به کار شده است.


دولت محترم پس از خروج آمریکا از برجام در سخنانی امیدوارانه از ثبات اقتصادی و عدم گران شدن کالاهای اساسی و البته برخورد سفت و سخت با گران‌فروشان و سودجویان سخن گفت اما حاصل کار متأسفانه عدم وجود ثبات در قیمت‌ها و افزایش روزانه و گاه ساعتی است.


همین چند روز پیش بود که سایپا و پارس‌اتومبیل قیمت اتومبیلهای خود را افزایش دادند و همان‌گونه که انتظار می‌رفت ایران‌اتومبیل نیز از مسابقه افزایش قیمت‌ها عقب نماند و محصولات خود را با چند میلیون افزایش قیمت به مشتریان فروخت! بخش خصوصی نیز از این قافله عقب نمانده و به‌طور مثال مدیران اتومبیل در چند هفته اخیر دو بار اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده است. عمده دلیل اتومبیلسازان برای افزایش قیمت محصولات خود افزایش بهای ارز و همچنین مواد اولیه تولید اتومبیل بوده است. برخی سوالات دراین‌باره وجود دارد: آیا قطعات تولید اتومبیلها به‌صورت روزانه یا هفتگی خریداری می‌شود که با افزایش قیمت ارز به‌یک‌باره اقدام به افزایش قیمت محصولات خود می‌کنند؟! چگونه است که در تولید یک اتومبیلی چند ده‌ساله حتی به یک زه روی درب رحم نمی‌شود اما قیمت محصولات به‌صورت آنی بالا می‌رود؟ چگونه است که اتومبیلسازان با آب‌وتاب فراوان روی محصولی با استفاده از قطعات داخلی تأکید می‌کنند اما به محض آنکه ارز گران می‌شود اعلام می‌کنند قطعات محصولاتشان وارداتی بوده و همین امر باعث افزایش قیمت تمام شده می‌شود؟! این تناقض را چگونه می‌توان توضیح داد؟ اگر آن‌گونه که اتومبیلسازان گرامی دلایل افزایش قیمت اتومبیلهای خود را افزایش نرخ ارز و بهای مواد اولیه می‌دانند، لطف نماید و مستندات آن را به‌صورت عمومی منتشر کنند تا ما نیز از چندوچون آن آگاه شویم.

سایپا در عراق
اما نقش نهادهای نظارتی در این میان چیست؟ نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم اتومبیلسازان برای افزایش قیمت محصولات گفته است که آن‌ها در آذرماه سال 96 با دلار 3 هزار 200 تومانی اتومبیلهای جدید تولید کرده‌اند اما هیچ‌کدام از این اتومبیلها پیش‌فروش نشده و یا به‌روز و به‌صورت نقدی به فروش نرفته‌اند!

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سایپا حدود 60 هزار و ایران‌اتومبیل 30 هزار اتومبیل احتکار کرده است ادامه داده سازمان تعزیرات و بازرسی کجا هستند که اتومبیلسازان اتومبیلها را احتکار می‌کنند؟ قاضی پور در ادامه گفته که اتومبیلسازان منتظر هستند تا اتومبیلهای خود را با قیمت دلار روز به مردم بفروشند.


خب فارغ از صحت ادعاهای مطرح شده، جای خالی نظارت و البته پاسخگوی نهادهای مربوطه کاملاً احساس می‌شود.

cartoon
در روزهایی که اتومبیلهای تولیدی کیفیت نه چندان مطلوبی داشته و از نظر ایمنی نیز حرف چندانی برای گفتن ندارند، این افزایش قیمت همچون نمک روی زخم است.

امیدواریم اتفاقات چند سال پیش که قیمت اکثر اتومبیلها ناگهان چند برابر شد رخ ندهد، امیدواریم…

قیمت جدید تعدادی از اتومبیلهای بازار ایران:

 

نام اتومبیل قیمت روز
دنا پلاس توربو 65,500,000
پژو 207 اتوماتیک 62,000,000
پژو 2008 138,000,000
هایما S7 توربو 117,000,000
ساندرو استپ وی اتوماتیک 72,000,000
جک S5 اتوماتیک 121,000,000
هیوندای النترا 214,000,000
هیوندای سانتافه 345,000,000
مزدا 3 تیپ 4 153,000,000
چری تیگو 5 آپشنال 117,300,000
چری تیگو 7 152,300,000
ام جی 360 توربو 89,000,000
رنو تلیسمان 320,000,000
رنو کولئوس 340,000,000
فولکس تیگوان 520,000,000

 

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..