6

جولای

از جیب کی؟! پرداخت یارانه ۶۰۰ میلیارد تومانی به واردکنندگان ماشین





آنالیز لیست منتشره از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که با توجه به تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد، حدود ۶۰۰ میلیارد تومان یارانه در قالب ارز دولتی به واردکنندگان ماشین پرداخت شده است.

ماجرا از حدود سه ماه پیش شروع شد. جایی که دولت برای کنترل نرخ ارز، رو به ارز تک نرخی آورده و اعلام کرد که ارز ۴۲۰۰ تومانی به تمام واردکنندگان کالا تعلق می‌گیرد.

این رویکرد اما از همان ابتدا مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت، کارشناسانی که معتقد بودند ارز ارزان دولتی نباید صرف واردات کالاهای لوکس و غیرضروری همچون ماشین شود.


 از جیب کی ؟! پرداخت یارانه ۶۰۰ میلیارد تومانی به واردکنندگان ماشین



این انتقادات ادامه داشت و ارز ارزان صرف واردات کالاهای نه چندان اساسی و ضروری می‌شد تا اینکه سرانجام صدای منتقدان شنیده شد و دولت از ابتدای تیر ماه، ثبت سفارش و واردات بیش از ۱۴۰۰ قلم کالای لوکس و غیرضروری از جمله ماشین را ممنوع کرد.

اگرچه با ممنوع شدن واردات کالاهای غیرضروری، پرداخت ارز ارزان دولتی به واردکنندگان این کالاها متوقف شد اما اتفاقی که افتاد این بود که دیده شد واردکنندگانی که با ارز ارزان دولتی اقدام به واردات کالا کرده‌اند، این کالاها را با قیمت دو برابری و نرخ ارز آزاد به بازار عرضه می‌کنند.

این موضوع نیز مورد انتقاد شدید کارشناسان قرار گرفته و باعث شد سرانجام رییس‌جمهوری شخصا وارد عمل شده و از مسوولان مربوطه بخواهد لیست شرکت‌ها و کالاهای دریافت کننده ارز ارزان ۴۲۰۰ تومانی را به صورت عمومی منتشر کنند تا با آگاهی مردم، از گران‌فروشی این کالاها جلوگیری شود.

در این میان روز گذشته بانک مرکزی لیست شرکت‌های واردکننده ماشینی دریافت کننده ارز ارزان دولتی را منتشر کرد که نشان می‌دهد در چند ماه اخیر مجموعا ۱۲۱ میلیون یورو ارز دولتی در اختیار ۲۱ شرکت واردکننده ماشین قرار گرفته است.

در این شرایط محاسبه تفاوت نرخ ارز دولتی (یورو حدودا ۵۰۰۰ تومانی) با نرخ آزاد این ارز (حدود ۱۰ هزار تومان) نشان می‌دهد که با توجه به پرداخت ۱۲۱ میلیون یورو ارز ارزان به واردکنندگان ماشین، در حقیقت یارانه حدودا ۶۰۰ میلیارد تومانی به واردکنندگان ماشین پرداخت شده است.

اما این تمام ماجرا نیست. نکته دردناک‌تر این است که کارشناسان هشدار می‌دهند با توجه به سوابق بد واردکنندگان ماشین، این شرکت‌ها احتمال دارد ماشینهای وارد شده با ارز ارزان دولتی را با نرخ ارز آزاد به مصرف‌کنندگان بفروشند، در آن صورت باید گفت که متاسفانه ۶۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداختی دولت، از جیب مردم به جیب سرمایه‌داران رفته است.

بنابراین حال که آب ریخته از دست رفته و دیگر قابل بازگشت نیست حداقل انتظار از وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر سازمان‌های نظارتی به‌ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این است که با نظارت شدید بر شرکت‌های استفاده کننده از ارز دولتی برای واردات ماشین، از گران‌فروشی این شرکت‌ها و فروش ماشینهای وارد شده با نرخ ارز دولتی به نرخ ارز آزاد، جلوگیری کنند.

براساس لیست منتشره از سوی بانک مرکزی گذشته از وزارت بهداشت که از ارزان ارزان دولتی برای واردات آمبولانس استفاده کرده، شرکت‌های رامک ماشین، بهمن موتور، یاران ماشینی الوند، ابراهیمی شادمان محمد، ایران ماشین دیزل، جهان نوین آریا، ایرتویا، نادران کار موتور، کوشا ماشین نگین، آرین موتور پویا، نگین ماشین، نوشه تجارت سپهر، پاکرو سبز قشم، ماموت ماشین، ایمن تجارت جام جم، آرین موتور تابان، آپام ماشینی الوند، نگین ماشین، آژمان نگین کارا، ملینا تجارت آرکا و کرمان موتور دریافت‌کننده ارز دولتی برای واردات ماشین هستند.

طبق اعلام رییس انجمن واردکنندگان ماشین، برند ماشینهای وارد شده با ارز دولتی نیز شامل برندهای نیسان، میتسوبیشی، رنو، سانگ‌یانگ، دی‌اس، هیوندای، تویوتا، هاوال و فولکس‌واگن بوده است.

البته برند ماشینهایی که از سوی شرکت‌های واردکننده غیرنمایندگی وارد شده‌اند از روی لیست منتشره بانک مرکزی مشخص نیست که در این زمینه سازمان‌های نظارتی می‌توانند با مراجعه و آنالیز دفاتر این شرکتها، لیست ماشینهای وارد شده از سوی این شرکت‌ها با ارز ارزان دولتی را استخراج و بر فرایند فروش آنها نظارت و از گران‌فروشی احتمالی جلوگیری کنند.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..