6

مارس

اخبار صنعت ماشین | گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر هیبرید، برقی در پیست آزادی + فیلم




روز گذشته شرکت آرین موتور نماینده رسمی ماشینهای میتسوبیشی در ایران با دعوت از خبرنگاران حوزه ماشین اقدام به برگزاری تست رانندگی ماشینی جدید میتسوبیشی اوتلندر هیبرید، برقی نمود.


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


این مراسم طی دو بخش و در محل پیست اتومبیل رانی آزادی تهران برگزار شد.
در بخش اول با توجه به پیچیدگی فنی و ویژگی های متمایز اوتلندر PHEV ، یک کارگاه آموزشی توسط آقای کریس، از مدیران میتسوبیشی موتورز برای کارشناسان و خبرنگاران حاضر برگزار شد.


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


در این کلاس توضیحاتی در مورد موتور های الکتریکی و بنزینی این ماشین و چگونگی کارکرد آنها، شارژر های دیواری قابل عرضه در ایران و…. ارائه شد، همچنین طرز کار سیستم S-awc میتسوبیشی که روی اوتلندر PHEV نیز ارائه شده تشریح شد.

در بخش آخر این کلاس نیز خبرنگاران حاضر در جلسه سوالات خود پیرامون هزینه نگهداری ماشین، عمر باطری ها، شرایط گارانتی و… را مطرح کردند که در فرصتی مناسب تر توضیحات بیشتری در مورد این مسائل ماشین منتشر خواهیم کرد.


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


اما بخش دوم برنامه، اختصاص به تست رانندگی ماشین اوتلندر PHEV در پیست آزادی داشت؛ شرکت آرین موتور به منظور سهولت مقایسه بین اوتلندر PHEV و معمولی، یک دستگاه از نمونه بنزینی آن‌را نیز در اختیار خبرنگاران گذاشته بود.

با ورود به اوتلندر، با فضایی آشنا و با کیفیت روبرو شدیم.


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


کابین ماشین تفاوت فاحشی با مدل های بنزینی ندارد، اما با دیدن کنسول میانی و صفحه کیلومتر ماشین، میتوان به تفاوت های بنیادین این ماشین با مدل های قبلی پی‌برد. در صفحه کیلومتر خبری از دور موتور نیست و نشانگر جریان باطری به جای آن در کنار عقربه نمایش دهنده سرعت قرار گرفته است.


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم



در کنسول میانی نیز دسته دنده اب با طراحی جدید به چشم می‌آید…


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم



صندلی‌های چرمی جلو در پیچ‌ها کاملا بدن را در برمیگرفتند، اما مسافران ردیف عقب برای حفظ موقعیت خود بر روی صندلی به هنگام گذر از پیچ‌ها با دشواری های بسیاری مواجه بودند که ماشین ابن سگمنت موضوع خیلی عجیبی نبود…، هنگام حرکت با اوتلندر در سرعت های پایین، با توجه به برقی بودن موتورماشین و عایق بندی مناسب کابین، با کابینی کاملا ساکت روبرو شدیم، اما با بالاتر بردن سرعت و افزایش شتاب گیری با ماشین(در روز تست درایو ماشین دایما تحت فشار بوده و شارژ باطری در اکثر دقایق بسیار کم بود) موتور بنزینی برای شارژ کردن باطری ها و تامین نیروی برق مورد نیاز برای حرکت ماشین، روشن شد که این موضوع کمی از سکوت کابین اوتلندر می‌کاست….


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم



سیستم تعلیق اوتلندر phev کاملا نرم و بیصدا عمل میکرد و از این جهت جای هیچ نارضایتی برای راننده باقی نمیگذاشت، اما هنگامی که با سرعت بالا قصد گذر از پیچ های پیست را داشتیم، متوجه بادی رول زیاد آن شدیم….، اما همچنان با وجود سیستم کنترل پایداری، مرکز ثقل پایین تر از رقبا و همینطور سیستم s-awc میتسوبیشی، پایداری ماشین در پیچ ها به طور محسوسی از تمام رقبای حاضر در بازار، بهتر بنظر می‌رسید.


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم




عملکرد سیستم s-awc میتسوبیشی قبل تر نیز هنگام راندن ماشینی لنسر اوولوشن X تحسین تیم حودرو را بر انگیخته بود، این سیستم در هنگام عبور از پیچ ها، با کنترل کردن گشتاور تک تک چرخ ها به صورت مجزا، نیرو را به صورت هوشمند میان آنها توزیع میکند.

به صورت دقیق تر، به چرخ هایی که به سمت خارج پیچ قرار دارند نیروی بیشتری از چرخ های داخلی ارسال میگردد.


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


مزیت این سیستم به صورت کاملا محسوس هنگام عبور از پیچ های تند پیست آزادی حس میشد و اوتلندر phev، بخش زیادی از برتری بی چون و چرا در فرمان‌پذیری در مقایسه با مدل بنزینی را، مدیون وجود این سیستم است.


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


قوای حرکتی اوتلندر PHEV متشکل از دو موتور برقی بر روی محورهای جلو و عقب و یک موتور بنزینی نیز با حجم دولیتر می‌باشد؛ بر خلاف ماشینهای هیبریدی، موتور بنزینی اوتلندر نقش مستقیمی در به حرکت دراوردن ماشین ندارد جز در شرایطی بسیار خاص!

موتورهای برقی هردو دارای توان 80 اسب بخار می‌باشند، اما گشتاور موتور عقبی 190 نیوتون متر و موتور نصب شده روی محور جلو، 137 نیوتون متر است . دیگر نکته قابل ذکر در مورد اوتلندر phev، عدم وجود جعبه دنده در اجزای سیستم فنی آن است!
اوتلندر در کل دارای 3 مد حرکتی میباشد، حالت کاملا الکتریکی(EV)، هیبریدی سری، و هیبریدی موازی


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


در حالت اول، موتور بنزینی کاملا خاموش بوده و موتور های برقی با استفاده از برق ذخیره شده در باطری ها ماشین را به حرکت در میآورند، طبق اعلام میتسوبیشی، ماشین در این حالت میتواند حداکثر تا حدود 55 کیلومتر حرکت کند…، اما به محض کاهش شارژ باطری، یا در صورتی که ماشین نیاز به برق بیشتری داشته باشد(مانند حرکت طولانی در سربالایی)، موتور بنزینی ماشین با هدف شارژ کردن باطری و یا تامین مستقیم برق مورد نیاز الکترو موتور ها، به صورت خودکار روشن میشود(حالت هیبرید سری)


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


مورد جالب دیگر، قابلیت تعیین زمان روشن شدن موتور بنزینی توسط راننده بر اساس میزان ظرفیت باقیمانده باطریست…. مثلا راننده شماره یک، میخواهد در صورتی که شارژ باطری ها به کمتر از 40 درصد رسید، موتور بنزینی روشن شود، اما دیگری میزان 30 درصد را مناسب تر میداند….این قابلیت ها کلید هایsave و charge که در کنار دسته دنده قرار گرفته اند قابل استفاده است.

در حالت سوم یا همان هیبریدی موازی، موتور بنزینی علاوه بر تامین برق مورد نیاز ماشین، به طور مستقیم بخشی از نیروی لازم برای به حرکت دراوردن محور جلو را نیز فراهم میکند.(فقط در سرعت‌های بیشتر از 120 کیلومتر بر ساعت) اما همانطور که گفتیم، در این ماشین هیچ جعبه دنده ای وجود ندارد! چطور ممکن است بدون وجود گیربکس، موتور بنزینی اوتلندر چرخ‌ها را به حرکت دراورد؟

مهندسین میتسوبیشی با تصمییمی جالب و همینطور عجیب، به جای استفاده از جعبه دنده از یک مبدل استفاده کرده‌اند تا مستقیما نیرو را از موتور بنزینی به چرخ ها منتقل کند…..


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


اما این تمام ماجرا نیست! قابلیت دیگر اوتلندر ، این است که شما می‌توانید ماشینی خود را با استفاده از پریز برق در پارکینگ منزل یا محل کار و با هزینه ای بسیار پایین، به صورت کامل شارژ کنید.


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم



پشت فرمان



در مقایسه قوای حرکتی اوتلندر phev و معمولی، مدل برقی با وجود وزن بالاترو شرایط روز تست درایو که در اکثر مواقع، شارژ باطری ها کاملا خالی بود، در شتاب اولیه موفق تر عمل می‌کرد و با توجه به اینکه در سرعت های بالاتر، موتور بنزینی هم به کمک الکتروموتورها می‌آید، احتمالا شتاب گیری ثانویه این ماشین از دیگر رقبای حاضر در کشور بهتر خواهد بود…


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


ترمزهای ماشین هم در شرایط تحت فشار در مسیر های پر پیچ پیست آزادی کاملا عملکرد قابل قبولی داشتند.


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


اوتلندر phev از نظر امکانات رفاهی و ایمنی با داشتن گرمکن های صندلی و فرمان،7عدد ایربگ، سیستم کنترل پایداری و هرزگردی، کی‌لس استارتر، صندوق عقب برقی، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، صندلی برقی راننده، سنسور نور و باران، چراغ های LED جلو همراه با چراغ شور، لیمیتر و کروز کنترل، اتوهلد و ترمز دستی برقی، دو پریز برق 220 ولت 1500 واتی و…. ماشین نسبتا کاملی محسوب میشود، اما نبود آپشن هایی همچون سقف پانوراما نیز به چشم می‌آیند….


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


جمع بندی:


قطعا حضور اوتلندر هیبرید الکتریکی به عنوان یکی از مدرن ترین ماشینهای جهان و پرفروش ترین SUV پلاگین دنیا در خیابان های ایران اتفاق خوشایندیست و استقبال مناسب مخاطبان از این محصول آرین موتور، میتواند تابوی ماشینهای برقی در ایران را شکسته و به کاهش آلودگی شهرهای کشورمان کمک شایانی کند…،علاوه بر این موارد، کابین نرم و جادار در کنار هندلینگ خیلی خوب و شتاب راضی کننده ، میتواند این ماشین را به انتخابی مناسب در میان رقبا تبدیل کند.

آرین موتور برای این ماشین 5 سال یا 150 هزار گارانتیدر نظر گرفته و برای باطری آن ، 8 سال گارانتی ارائه میدهد که بنظر برای آسودگی خیال بسیاری از مشتریان کافیست….


همچنین در این بخش میتوانید گزارش ویدیویی این برنامه را مشاهده نمایید


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم


گزارش نخستین تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV در پیست آزادی + فیلم

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..