17

مه

اخبار صنعت ماشین | نخستین تجربه ی رانندگی با سیتروئن C3، محصول جدید سایپا سیتروئن



شرکت سایپا سیتروئن، پس از اجرای برجام و به عنوان یک شرکت جوینت ونچرمیان سایپا و سیتروئن فرانسه تشکیل شد. پس از اختصاص سایت سایپای کاشان به تولید محصولات این شرکت و سرمایه گذاری سیتروئن برای تولید محصولات جدید در این کارخانه، سیتروئن C3 به عنوان نخستین محصول بر روی خط تولید قرار گرفت و به زودی به بازار عرضه خواهد شد.



بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 
در ایران


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران



این شرکت برنامه ای ترتیب داد تا اوایل هفته جاری، اولین تست درایو این ماشین ویژه خبرنگاران انجام شود. در حاشیه تست درایو امکان بازدید از خط تولید سایپای کاشان نیز فراهم شد.

گزارش این بازدید را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران



پس از بازدید از خط تولید سی٣ نوبت به تست رانندگی آن رسید. ٥ ماشین ی تست درایو در اختیار اعضای رسانه‌ها قرار گرفت و سی٣ ها برای به چالش کشیده شدن در مسیری حدودا 500 کیلومتری(کاشان-ابیانه-اصفهان-میمه-کاشان) آماده شدند.


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


سی٣، نه زشت است و نه زیبا! استفاده از خطوط ملایم جدید و خلاقانه، هماهنگی طراحی در قسمت عقب و جلویی ماشین در کنار استفاده از رنگ متمایز در سقف و قسمت های پلاستیکی بدنه باعث می شود سی٣ در نگاه اول ماشینیی متوازن به نظر بیاید و طراحی خاص آن در غالب جذابیت به نظر برسد. جلب توجه مردم در تمام مسیر تست درایو گویای جذابیت بصری این ماشین برای سلیقه ایرانی بود.


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


با ورود به سی٣ با فضایی دلچسب روبرو خواهید شد.

سبک طراحی خاص بدنه به کابین سی٣ هم سرایت کرده و استفاده از تریم رنگی مشترک با سقف ماشین (قرمز) در داشبورد، دوخت صندلی ها و پس زمینه ی صفحه‌ی سیستم مولتی مدیا، فضایی متعادل و یکپارچه ایجاد کرده است. جنس قطعات به کار گرفته شده در ادوات داخلی درجه یک نیست اما چینش مناسب متریال متفاوت در کنار یکدیگر و دقت مونتاژ بالا باعث رضایت شما از نمای داخلی خواهد شد.


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


سی3 در بخش امکانات رفاهی با داشتن سیستم ورود و استارت ماشین بدون کلید، فرمان تلسکوپی، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، چراغ روشنایی در روز، سنسور نور و باران، ٦ کیسه هوا و سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و….در سطحی قابل قبول قرار دارد، اما عدم وجود امکاناتی همچون سانروف و گرمکن صندلی نگارنده را به کم کردن نمره از بخش امکانات رفاهی این ماشین ترغیب می‌کند. البته جالب توجه است که سانروف به طور کل برای ماشینی سی٣ در نظر گرفته نشده و تنها امکان سفارش سقف مونروف (سقف یکدست شیشه ای بدون قابلیت باز شدن) بر روی سی٣ های اروپا وجود دارد.

مانیتور ٧ اینچی نمای خوبی را به داشبورد بخشیده و عملکرد آن نیز در صورتی که سخت گیر نباشید، قابل قبول است. سیستم اپل کارپلی و دوربین عقب بر روی مولتی مدیا فعال است و تنظیمات کامل سیستم تهویه مطبوع نیز از این طریق انجام می‌شود که البته کار کردن با آن خیلی هم باب میل نیست و اکثر مواقع برای تنظیم سیستم تهویه در حین رانندگی مجبور به نگاه کردن به صفحه نمایش خواهید شد.


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


کیفیت سیستم صوتی نیز با وجود 4 ووفر در درب ها و دو توییتر بر روی داشبورد ماشین مناسب به نظر می رسد.


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


در همان ابتدای مسیر فرمان بسیار نرم ولی بی حس سی٣ جلب توجه می کند و عبور از مسیر های تنگ شهری را سهلوت می بخشد، هرچند هیچگونه اطلاعاتی از سطح جاده به راننده انتقال نخواهد داد. سی٣ در زمینه ی دید اطراف شباهت زیادی با پژو ٢٠٦ دارد؛ از این نظر که برای بار اول که پشت فرمان آن قرار می گیرید به دلیل دماغه ی رو پایین آن ایده ای برای میزان فاصله ی خود با موانع جلوی ماشین نخواهید داشت. اما پس از مدتی رانندگی با سی٣ دید ذهنی کاملی نسبت به ابعاد آن پیدا خواهید کرد و مشکل دید برای ماشین وجود ندارد.


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


پس از ورود به آزادراه جعبه دنده را در حالت اسپرت قرار داده و برای مقایسه تصورات خود از یک ماشین سبک ١٦٠ اسب بخاری با واقعیت سی٣ آماده می شویم!

واقعیت آن است که تصور کردن شتاب حدود ٨ ثانیه ای برای ماشینیی در این کلاس دور از انتظار است و شما را شگفت زده می کند! اما سی٣ از توانایی حرکتی بینظیری بهره می برد و برای رقابت با ماشینهای بسیار گران قیمت‌تر از خود آماده به نظر می‌رسد. دنده ها به سرعت پر شده و شتاب گیری تا سرعت‌های بالای ٢٠٠ کیلومتر بر ساعت به راحتی انجام می‌شود.


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


البته شتاب گیری این ماشین نیز همانند فرمان آن، حس خاصی به راننده و سرنشینان منتقل نمی‌کند و ماشین بسیار نرم و بیصدا و به مانند ماشینهای فول سایز سنگین وزن در زمان کوتاهی به سرعت های بالا می‌رسد.

گیربکس ٦ سرعته سی٣ که مشترک با پژو ٢٠٠٨ است دنده ها را با سرعت مناسبی تعویض می کند و از هماهنگی خوبی با موتور برخوردار است؛ اما معکوس های درخواستی راننده به خصوص در سرعت های پایین تر، همیشه مورد قبول واقع نخواهد شد که این مورد در معکوس دنده ٢ به ١ کمی آزار دهنده است؛ البته نه برای شتابگیری، بلکه برای کاهش سرعت! چرا که گشتاور ٢٤٠ نیوتنی در ١٤٠٠ دور بر دقیقه در کنار وزن کم سی 3، کاملا و در هر شرایطی پاسخگوی شتاب گیری های ناگهانی خواهد بود.

دیگر نکته قابل ذکر در مورد جعبه دنده سی3 ، ضرایب نسبتا سنگین گیربکس آن است. این ویژگی اگرچه موجب شتاب گیری و کشش فوق العاده ماشین در همه سرعت ها شده، اما در سرعت های بالا نیاز به یک دنده نهایی با ضریب سبک تر برای کاهش دور موتور حس می‌شد. علاوه بر آن، ضرایب سنگین، احتمالا تاثیر منفی در مصرف سوخت ماشین نیز داشته باشد.

متاسفانه با توجه به کارکرد پایین ماشینها (ماشینی در اختیار تیم، در زمان تحویل تنها 40 کیلومتر کارکرد داشت) و شرایط خاص و پرفشار در زمان تست، موفق به اندازه گیری قابل استناد و اصولی مصرف سوخت نشدیم. (مصرف سوخت ماشینها قبل از انجام سرویس اولیه موتور بالاتر از مصرف عادی است)


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


در ادامه‌ی مسیر پیش رو در جاده ی پر پیچ‌وخم و ناهموار ابیانه، بستر خوبی برای ایجاد شناخت بهتر از تعلیق و فنر بندی سی٣ فراهم بود. سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و اکسل نیمه مستقل در عقب در کنار رینگ‌های ١٦ اینچی با لاستیک ٢٠٥/٥٥ برند میشلین مدل پرایمسی3 سواری نرم و بیصدایی برای سی٣ ایجاد کرده‌اند، به نحوی که از نظر کیفیت سواری می‌توان آن را کمی بیشتر از یک سر و گردن بالاتر از هیوندای آی٢٠ قرار داد. نه تنها هیوندای I20، بلکه از بسیاری سدان‌های خانوادگی بازار که این موضوع موجب تعجب ما نیز شده بود! (برای سرنشینان جلو)


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


علیرغم وارد کردن فشار زیاد به ماشین در گردنه ها و ترمزگیری و شتاب گیری های متعدد، افت توانی در شتاب گیری‌ مشاهده نشد و همچنان ماشین بسیار چابک عمل می‌کرد.
ترمز ماشین به طور کلی حس اطمینان را به راننده القا می کرد در حالی که عملکرد پدال ترمز تیز نبود و تحت فشارهای طولانی، پدال ترمز رفته رفته پایین تر عمل می‌کرد، اما همچنان نیروی کافی برای کنترل ماشین در دسترس راننده بود و با توجه به استفاده از ترمز دیسکی در هر 4 چرخ ماشین، هیچگاه ناتوانی از سوی ترمزها در کنترل سرعت ماشین احساس نشد.


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


سی3 در زمینه ی چسبندگی و فرمان پذیری که اِلِمان مهمی برای ما به شمار می رفت، خوب (ولی نه عالی) ظاهر شد.

این ماشین با قوای فنی بسیار خوب انتظارات شما را از سیستم تعلیق بالا می‌برد، ولی به اندازه ی توانایی حرکتی خود، چسبنده نیست و در مانور‌های ناگهانی باید آمادگی خارج شدن ماشین از مسیر را داشته باشید که البته ESP ( سیستم کنترل پایداری) به کنترل ماشین کمک می کند. در مسیرهایی که سطح آسفالت هموار است، پیچ ها با اطمینان قابل قبولی طی می‌شدند؛ اما اکسل نیمه مستقل باعث می شود تا ناهمواری های سطح پیچ تا حد زیادی پایداری محورعقب ماشین را تحت تاثیر قرار دهند. همچنین پایداری ماشین در سرعت‌های بالا نیز در سطحی پایین تر از حد انتظار بود و تغییر لاین در اتوبان‌ها، نیازمند دقت راننده و پرهیز از حرکات ناگهانی بود.

به طور کل پلتفرم و تعلیق سی3، برای یک ماشینی نرم و راحت شهری طراحی شده و با وجود بهبود تعلیق سی3 های بازار ایران(به دلیل موتور قوی‌تر از بازار جهانی)، همچنان نمی‌توان سواری سی3 را اسپرت و هیجان انگیز نامید. البته باید توجه داشت با در نظر گرفتن کلاس بدنه سی3 و حضور آن در بازار ماشین های شهری، ویژگی نرم بودن سواری این ماشین اهمیت بیشتری برای مالکان آن خواهد داشت در حالی که چسبندگی آن نیز دور از انتظار نیست و در این زمینه ( تعادل در کنار سواری نرم ) سی3 در حد متعادل قرار دارد.


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران



پس از ٣ ساعت رانندگی با ماشین، سرنشینان جلو از کیفیت سواری رضایت نسبی داشتند ولی جای خالی تنظیم گودی کمر در صندلی راننده حس می‌شد.

همچنین موردی که سرنشینان هر ٥ ماشینی تست از آن گلایه داشتند عدم وجود دستگیره‌های بالای پنجره بود! این مورد خصوصا برای ردیف عقب با صندلی صاف و نیمکت مانند آن، همواره سرنشین عقب را برای حفظ موقعیت خود بر روی صندلی در پیچ ها به دردسرمی‌اندازد.

در فضای عقب خبری از راحتی صندلی های جلو نیست و تکان های ماشین بیشتر حس می‌شود. فضا برای پا و سر قابل قبول است ولی عرض کم ماشین، نشستن ٣ سرنشین بزرگسال در قسمت عقب را تقریبا غیر ممکن کرده است. فضای صندوق سی٣ مناسب است و عمق کافی کف آن، استفاده از فضای صندوق عقب را کاربردی‌تر کرده است.


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران



جمع بندی:



بخستین تجربه سواری و آنالیز سیتروئن C3 در ایران


سیتروئن C3، یک هاچبک شهری است که طراحی جذاب، کیفیت و فضای کابین قابل قبول و خصوصا سواری بسیار نرم، آن را به عنوان یکی از بهترین انتخاب‌ها در این سگمنت معرفی می‌کند، اما موتور قدرتمند، برگ برنده دیگر سیتروئن در مقابل رقباست که برتری سی3 را در بازار کامل می‌کند و می‌تواند جوانان را نیز به انتخاب این محصول ترغیب کند.

در مقابل اما، c3نمی‌تواند یک هاچبک اسپرت محسوب شود و حس سواری و فرمان این ماشین، همچنان سی3 را در کلاس یک ماشینی شهری بسیار نرم و آرام اما چابک که می‌تواند در شتاب گیری، پشت بسیاری از مدعیان گران قیمت را به خاک بمالد قرار می دهد.

قیمت سی3 در طرح پیش فروش اعلام شده توسط سایپا سیتروئن، 120 الی 130 میلیون اعلام شده است. به نظر می‌رسد خرید این ماشین با توجه به این قوای فنی و کیفیت سواری برتر، منطقی باشد. (با توجه به قیمت های جدید بازار)

اما باید امید داشت که سایپا سیتروئن با خدمات پس از فروش کارامد و افزایش به موقع تیراژ این ماشین را به خوبی پشتیبانی کند.

همچنین ایجاد تنوع بیشتر چه در بحث امکانات و چه در شرایط فروش نیز می‌تواند به موفقیت بیشتر این ماشین کمک فراوان کند، چرا که عرضه ماشینیی تنها با یک رنگ(سفید با سقف قرمز)هرچند طیف وسیعی از مشتریان را راضی می‌کند، اما به مذاق بسیاری خوش نخواهد آمد و عدم وجود امکاناتی مثل گرمکن صندلی و سانروف، شک در انتخاب خریداران آپشن پسند ایجاد می‌کند و رفع این کاستی ها می تواند سی3 را به ماشینیی بی رغیب در کلاس خود تبدیل کند.

این‌ها در حالیست که قوای فنی قدرتمند این ماشین همچنان سایه بزرگی بر روی ضعف های آن انداخته است.

در ادامه نیز میتوانید دیگر عکس های این ماشین را بازدید نمایید

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..