21

مه

اخبار صنعت ماشین | مجلس هم به افزایش قیمت ماشین چراغ سبز نشان داد




کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درحالی دیروز درخواست افزایش قیمت ماشین ازسوی ماشینسازان را آنالیز کرد که یک روز پیش از این جلسه، سخنگوی این کمیسیون از احتکار ماشینهای داخلی برای تأثیر بر بازار و افزایش قیمت‌ها خبر داده بود. حسین باستانی وعده داده بود که بحث احتکار ماشینهای داخلی در جلسه کمیسیون صنایع مطرح شود اما دبیر دوم این کمیسیون، یعنی سیدجواد حسینی‌کیا، از طرح‌نشدن بحث احتکار در نشست کمیسیون خبر داد.


 مجلس هم به افزایش قیمت ماشین چراغ سبز نشان داد



البته محمدرضا منصوری، یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس، هم گفت که ماشینسازان داخلی، بحث احتکار ماشین را رد کرده‌اند و به نمایندگان مجلس پیشنهاد داده‌اند که از مجموعه‌ ماشینسازی‌های داخلی بازدید کنند. در جلسه روز گذشته اگرچه به‌ظاهر جمع‌بندی خاصی انجام نشده است و قرار است که این جلسات ادامه یابد، اما سخنان دبیر دوم کمیسیون صنعت درباره غیرارادی‌بودن بخشی از افزایش قیمت‌ها و زدن مهر تأیید بر نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش 9.6 درصدی قیمت ماشینهای داخلی، از چراغ سبز مجلس به ماشینسازان برای افزایش قیمت محصولاتشان، حکایت دارد.

روز گذشته جلسه کمیسیون صنایع مجلس با وعده رمزگشایی از احتکار ماشین ازسوی ماشینسازان داخلی برگزار شد. سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع، تنها کسی نبود که در گفت‌وگو با خانه ملت از احتکار ماشین به‌دست ماشینسازان داخلی خبر داده بود. نادر قاضی‌پور، یکی از اعضای کمیسیون صنایع، نیز در گفت‌وگو با ارگان اطلاع‌رسانی مجلس، باز هم بحث احتکار ماشینهای داخلی را مطرح کرده بود. حتی سیدجواد حسینی‌کیا، دبیر دوم کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، نیز پیش از برگزاری نشست این کمیسیون درباره اسناد این کمیسیون در زمینه احتکار ماشین به‌دست ماشینسازان داخلی گفت: باید امروز در‌این‌باره بحث کنیم. قطعا وجود مقداری ماشین در انبارها طبیعی است اما اگر بیش از یک حد معین، موجودی انبارها باشد، قطعا این ذخیره‌سازی برای این است که بازارها را به هم بزنند و این اقدام تخلف است.

او ادامه داد: باید آمار بدهند که وجود چه تعداد ماشین در انبار ماشینسازی‌ها متداول است. قاعده این است که وقتی پیش‌فروش ماشین انجام می‌شود، یعنی اینکه ماشین نداریم و باید تولید شود. برخی ماشینها تحویل فوری‌اند و برخی به میزان کافی در انبارها موجود نیست و باید ساخته شوند تا در مدت مقرر تحویل داده شوند. بنابراین اگر ماشینیی در انبار باشد و پیش‌فروش شود، نوعی بازارگرمی است.



فراموش ‌شدن ادعای احتکار



در‌حالی‌که پیش از برگزاری جلسه کمیسیون صنایع با ماشینسازان، حسینی‌کیا بحث اصلی این نشست را قیمت ماشین و اقداماتی که منجر به افزایش قیمت ماشین شده است، معرفی کرد، پس از اتمام این جلسه، او از مطرح‌نشدن بحث احتکار ماشین ازسوی ماشینسازان خبر داد. به گفته دبیر دوم کمیسیون صنایع، در جلسه روز گذشته ماشینسازان مسائل خود را مطرح کردند و به آنالیز دلایل افزایش قیمت ماشین پرداختند.



زیان میلیاردی ایران‌ماشین و سایپا



به گفته حسینی‌کیا اگر بخش متعادلی از هزینه‌های ماشینسازان جبران نشود، در سال جاری ایران‌ماشین چهار هزار و 700 میلیارد تومان و سایپا دو هزار و 800 میلیارد تومان زیان خواهند کرد. او اضافه کرد: جمع‌بندی‌ای که وزارت صنعت داشته است، افزایش 9.6 درصد قیمت ماشین بوده است تا ماشینسازان زیان نکنند.



رد ادعای احتکار ماشین



حسینی‌کیا بعد از برگزاری جلسه با ماشینسازان، اعلام کرد بحثی درباره احتکار ماشین از سوی شرکت‌های تولیدکننده به میان نیامده است؛ اما محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: بحث احتکار ماشین از سوی ماشینسازان رد شد. آنها اعلام کردند نمایندگان مجلس می‌توانند از واحدهای تولید ماشین بازدید داشته باشند.

منصوری اضافه کرد: باید بازدیدی از مراکز تولید ماشین داشته باشیم و شرایط آنها را آنالیز کنیم.



افزایش قیمت با مجوز وزیر



محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اواسط هفته گذشته درباره نرخ ماشینهای داخلی افزایش بیش از 9.6درصدی قیمت را غیرمجاز اعلام کرده بود. او تأکید کرده بود ماشینسازان داخلی حق افزایش قیمت بیش از این میزان را ندارند و مردم باید تخلفات را گزارش کنند. وزیر صنعت گفته بود: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گزارش‌ها را آنالیز و با تخلف احتمالی برخورد کند.

این گفته وزیر به نحوی صدور مجوز افزایش قیمت برای ماشینسازان داخلی پس از تغییرات نرخ ارز بود.



فریز قیمت ماشین از سوی شورای رقابت، سیاستی غلط



این کارشناس ماشین رفتار شورای رقابت در فریزکردن بهای ماشین ساخت داخل را نادرست دانست و افزود: ماشینساز و قطعه‌ساز مقصر این نیستند که در اقتصاد ما مشکل وجود دارد. تولیدکنندگان مجبورند بهای ماشین را متناسب با افزایش قیمت‌ها بالا ببرند.

نمایندگان مجلس معتقدند ماشینهای ساخت داخل به این دلیل که رابطه‌ای با ارز ندارند، نباید با نوسانات نرخ ارز افزایش قیمت داشته باشند؛ اما قربانی دراین‌باره گفت: نمایندگان مجلس باید توجه داشته باشند در ماشینهای ساخت داخل، قطعات رابطه‌ای با ارز ندارند؛ اما باید بگویم مواد اولیه گران شده است. فولادسازی‌ها، پلیمرسازها و تولیدکنندگان پارچه که روکش صندلی را می‌سازند، قیمت محصولات خود را متناسب با نرخ تورم افزایش داده‌اند. قیمت فلزات در تمام اشکال بالا رفته است. شیشه، قطعات الکترونیکی داخل ماشین، لاستیک و پلاستیک همه افزایش قیمت داشته است. او اضافه کرد: اگر یورو و دلار دو برابر شود، نمی‌گوییم قیمت ماشین دو برابر شود؛ اما باید 20 تا 30 درصد افزایش یابد. ماشین مواد مصرف می‌کند؛ بخشی از مواد وارداتی و بخشی داخلی است.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..