9

مارس

اخبار صنعت ماشین | سکوت طولانی دولت در مورد تعرفه ماشینهای هیبریدی




علیرغم رای دیوان عدالت اداری و تاکید وزیر صنعت بر ضرورت مصوبه دولت برای تغییر در تعرفه ماشینهای هیبریدی، این اتفاق رخ نداده؛ در حالیکه قیمت در بازار افزایش نجومی پیدا کرده است.


 سکوت طولانی دولت در مورد تعرفه ماشینهای هیبریدی



علیرغم گذشت نزدیک به یک ماه از صدور اطلاعیه وزارت صنعت، هنوز هیچ تصمیمی مبنی بر کاهش یا اصلاح تعرفه‌های هیبرید از جلسه هیات دولت اعلام نشده؛ این در حالی است که از یک سو با تعرفه‌های جدید، قیمت ماشینهای هیبریدی افزایش نجومی را تجربه کرده و از سوی دیگر مشکل آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور روز به روز جدی‌تر و خطرناک‌تر می‌شود. از همین رو است که مردم و افکار عمومی به جد خواستار کاهش تعرفه‌های ماشینهای هیبریدی‌اند.

مطالبه‌ای که به رغم پیگیری‌های مکرر رسانه‌ها، نماینده‌های مجلس و حتی دیوان عدالت اداری، دولت تا کنون به اجرایش تن نداده است. چنانکه این سوال در افکار عمومی ایجاد شده که با کاهش تعرفه ماشینهای هیبریدی، منافع چه کسانی تهدید می‌شود که دولت حاضر است برای حفاظت از آن، این همه هزینه را به جان بخرد؟

واقعیت این است که ماشینهای هیبریدی این روزها به لطف تعرفه‌بندی عجیب و غریب دولت نه فقط در محافل ماشینیی که حتی در محافل عادی جامعه هم، به موضوع بحث و نقد و نظر تبدیل شده‌اند. هواداران این ماشینها دولت را به دلیل افزایش ۱۱ برابری تعرفه واردات شماتت می‌کنند، در سوی مقابل هم دولت سعی می‌کند با استدلال‌هایی که منتقدان را قانع نمی‌کند، از زیر بار انتقادات شانه خالی کند. اما ماشینهای هیبریدی دقیقا به چه ماشینهایی اطلاق می‌شود و از چه زمانی تولید و فروش آنها در دنیا باب شده است.

اکنون برخی از ماشینهای هیبریدی، در رقابتی خوشایند وارد عرصه تولید ماشینهای هیبریدی شده‌اند و هر تولیدکننده‌ای، ماشینهایی را متناسب با پلتفرم‌های خودشان طراحی و روانه بازار کردند. این ماشینها به بازار ایران هم راه یافتند. با توجه به مشوق‌های تعرفه‌ای دولت برای ماشینهای هیبریدی، خریداران می‌توانستند عملا بدون پرداخت هزینه بیشتر نسبت به ماشینهای بنزینی، دوستی خود را نسبت به محیط زیست ثابت کنند.

هیبریدی‌ها در مقایسه با نمونه‌های بنزینی به مراتب سوخت کمتری مصرف می‌کنند و به همان نسبت دی‌اکسید کربن کمتری تولید می‌کنند. دی‌اکسیدکربن مهم‌ترین عامل تغییرات اقلیمی است و در عصری که این موضوع به یک دغدغه جهانی تبدیل شده، مردم می‌توانستند با خرید ماشینی هیبریدی، گام مثبتی در راستای این مبارزه جهانی بردارند. بعلاوه ماشینهای هیبریدی آلاینده‌های هیدروکربنی و اکسیدنیتروژن را هم تا ۹۰ درصد کمتر تولید می‌کنند و به همین دلیل نقش‌شان از همان ابتدا در کاهش آلودگی‌های هوای شهرهای بزرگ مورد توجه قرار گرفت.

به همین دلایل ماشینهای هیبریدی در بازار جهانی ماشین به موفقیتی فراتر از حد تصور دست یافتند. البته مشوق‌هایی که دولت‌ها برای تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان در نظر گرفته بودند، تاثیر مهمی در این موفقیت داشت. مشوق‌های گمرکی، تخفیف‌های مالیاتی، مشوق‌های اجتماعی و شهر همه و همه در بیشتر کشورهای دنیا دست به دست هم داد تا مردم و ماشینسازان گرایش بیشتری به سوی ماشینهای هیبریدی پیدا کنند. تویوتا، هیوندا، هوندا، دایملر، پورشه، جنرال‌موتورز و … هر کدام با رونمایی از ماشینهای متعددی هیبریدی به این بازار دوستدار محیط زیست و البته سودآور پیوستند. که بعضی از این ماشینها به بازار ایران هم راه یافت و مورد اقبال خریداران واقع شد. شرکت‌های تحقیقاتی حوزه ماشین قویا معتقدند که در ده سال آینده بخش اعظم صنعت ماشینسازی دنیا به تولید ماشینهای هیبریدی و الکتریکی اختصاص خواهد یافت.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..