16

مه

اخبار صنعت ماشین | زمان طلایی خرید ماشین ؛ با توجه به آینده نا مشخص بازار




این روزها بازار ماشین شرایط خاصی را پشت سر می‌گذارد و با وجود اینکه مجلسی‌ها رسما اعلام کرده‌اند که کارخانه‌ها حق افزایش قیمت را ندارند و خبری هم از تعیین تکلیف قیمت‌گذاری ماشین از سوی نهادهای نظارتی همچون شورای رقابت نیست، اما بازار ماشین گوی سبقت را از همه بازارها گرفته و در بازار صفر کیلومترها رونق افزایش قیمت بیشتر از رونق خرید و فروش است.


 زمان طلایی خرید ماشین ؛ با توجه به آینده نا مشخص بازار



در همین حال مجلسی‌ها قصد دارند در جلسه روز سه‌شنبه‌شان با ماشینسازان و وزیر صنعت، معدن و تجارت مجوز افزایش چند درصدی را نیز از داخلی‌سازها بگیرند و برای حمایت از تولید داخل و افزایش سهم داخلی‌ها در فروش از آنها بخواهند تا قیمت‌های خود را در سطح پیشین حفظ کنند؛ شرایطی که موجب شده تا خریداران واقعی بازار و البته فروشندگانی که به دنبال خرید ماشینی نو هستند مستاصل بین خرید و فروش بمانند و ندانند که باید وارد فضای موجود شوند یا همچنان چشم انتظار اتفاقاتی باشند که در انتظار بازار ماشین است. بر همین اساس در گفت‌وگو با فربد‌زاوه، کارشناس و فعال بازار ماشین بر آن شدیم تا به این سوال پاسخ دهیم که در شرایط فعلی ماشین بخریم یا نخریم؟



بازار ماشین تا پایان سال به چه سمت و سویی می‌رود؟



سوال سختی است.

دقیقا، در شرایط حاضر کسانی که قصد تعویض ماشینی خود را دارند مستاصل هستند که در شرایط حاضر بهتر است ماشینی خود را بفروشند و منتظر شرایط برای خرید ماشینی نو باشند یا فعلا برای هر نوع تصمیم‌گیری دست نگه دارند؟

در شرایط فعلی شاید بهترین پیشنهاد برای این گروه تعویض ماشینی دست دوم با ماشینی دست دوم دیگر و احسن است که حداقل افت قیمت خود را کرده و در شرایط بهتری نسبت به بازار صفرها قرار دارد.



ولی همین شرایط باعث شده تا بازار دست دوم‌ها از رونق خوبی برخوردار نباشد و کمتر تمایلی به این بازار وجود داشته باشد مخصوصا اینکه بازار صفر کیلومتر‌ها به خاطر فروش شرایطی نیز کمی شلوغ‌تر است.



بله، اما شرایط فروش خیلی خاصی از سوی ماشینسازان ارایه نشده است و بعید به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط بازار ماشین از سوی ماشینسازان شرایط جدیدی اعلام شود. مخصوصا برای ٦ ماهه نخست سال جاری ارایه شرایط فروش از سوی ماشینسازان کمی بعید است وبرای ٦ ماه دوم سال نیز به نتیجه‌ای که برجام در پیش رو خواهد داشت باز می‌گردد. البته در ٦ ماه دوم سال چنانچه اتحادیه اروپا طرح پوشش مطرح شده‌اش را اجرا و شرکت‌های خود را پوشش دهد و از سوی دیگر دولت ارز ٤٢٠٠ تومانی در اختیار صنعت قرار دهد می‌توان حتی به شکست قیمت‌ها و کاهش چشمگیر آن در بازار ماشین نیز امیدوار بود. در حقیقت حبابی که برای خرید ماشینهای صفر کیلومتر ایجاد شده از بین رفته و قیمت‌ها در بازار منطقی می‌شود.



فکر می‌کنید چرا بازار صفر کیلومترها آنقدر خاص شده و هر روز با قیمت‌های جدید مواجه شده‌ایم؟



دلیل اصلی افزایش قیمت صفرکیلومترها به خاطر رفتار مردمی است که با توجه به شرایط فعلی حاکم بر بازار ماشین به طمع سود بیشتر به دنبال خرید این ماشینها هستند و موجب شده با افزایش تقاضای خرید صفر کیلومترها، این ماشینها بازار بی‌ثبات و رو به رشدی پیدا کنند.



علت اینکه بازار ماشین آنقدر مورد توجه مردم قرار گرفته است، چیست؟



در حال حاضر ماشین در بازار سرمایه‌گذاری از نظر مردم جای بازار ارز و مسکن را گرفته است. چرا که ماشین نسبت به ملک سهل‌المعامله‌تر است و همچنین از میزان سرمایه کمتری نیز برخوردار است. یک ماشین صفر کیلومتر را می‌توان با ٣٠ میلیون تومان هم خرید اما برای ورود به بازار مسکن حداقل باید ٤٠٠ میلیون تومان سرمایه در اختیار داشته باشید به این جهت ماشین به راحتی جایگزین سرمایه‌گذاری در بازار ملک شده است. به همین دلیل سرمایه ‌های خرد در غیاب بازار مسکن و ارز و حتی طلا وارد بازار ماشین شده‌اند.

همان‌طور که ذکر شد اگر اتحادیه اروپا طرح پوشش خود را اجرا کند و ارز دولتی از سوی دولت تامین شود می‌توان به شکست قیمت ماشین نسبت به قیمت‌های امروز امیدوار بود.



تصور می‌کنید این شرایط در بازار ماشین حداقل دو الی سه ماه دیگر ادامه خواهد یافت؟



قطعا، اما نکته‌ای که وجود دارد عدم تبعیت رفتار خرید مردم با این پیش‌بینی‌هاست. مردم در شرایط فعلی اصلا به پیش‌بینی‌ها و توصیه‌ها توجه نمی‌کنند و تنها در مواجهه با کارشناسان به دنبال این پرسش هستند که چه نوع ماشین برای سرمایه‌گذاری خریداری کنند و اصلا به این موضوع که ممکن است شرایط بازار در آینده تغییر کند توجه نمی‌کنند.

روند هیجانی بازار روند خوبی نیست وهنوز کسی به دنبال مدیریت این بازار نیست وحتی اعتماد متقابل نیز وجود ندارد و با وجودتکرارهای مکرر در مورد قیمت‌های کاذب فعلی در بازار باز هم مردم تمایل به خرید ماشینهایی دارند که با شرایط فعلی از روند رو به رشد بیشتری برخوردار هستند.



برداشت من از صحبت‌های شما این بود که الان زمان گرم شدن بازار ماشینهای دست دوم است و کسانی در شرایط حاضر سود می‌کنند که نیازشان را از بازار ماشینهای دست دوم تامین کنند؟



این روزها به جهت نگاهی که برخی متقاضیان خرید ماشین برای نوسازی ماشینهای خود و حفظ آنها حداقل برای سه الی چهار سال آینده دارند، بازار ماشینهای دست دوم از تنوع و تعدد بیشتری برخوردار است و تقاضای اضافی برای فروش در این بازار شکل گرفته است، در عین حال نمی‌توان توقع داشت که همزمان با افزایش قیمت ماشین در بازار ماشینهای دست دوم قیمت‌ها ثابت بماند و رشد قیمتی نداشته باشد. این افزایش قیمت در این بازار با روالی کندتر وجود دارد.



پس نباید از هم‌اکنون توقع پیش‌بینی دقیق برای بازار بلندمدت ماشین را داشت?



دقیقا تصور من این است که حداقل نمی‌توان برای شش ماه دوم سال پیش‌بینی دقیقی کرد چون تعداد متغیرهای موثر در بازار ماشین به قدری زیاد است که ضریب دقت پیش‌بینی خیلی پایین است و نمی‌توان تصویر روشنی از آینده بازار ارایه داد. شاید با این متغیرها حتی دولت به سمت حمایت‌های خاص‌تر از بازار ماشین بیاید و میزان واردات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و تعرفه‌های سی‌کی‌دی را بالاتر ببرد تا جلوی فعالیت‌های ارز بر به میزان قابل توجهی گرفته شود و حتی تعرفه‌ها را مجددا بازنگری کند تا با فشار بیشتری از ماشینسازان داخلی بخواهد که با افزایش کیفیت به سمت افزایش تولید داخل و سهم بیشتر در بازار پیش بروند.

مجموعه اینها باز هم به تغییر و تحولات مختلف بازمی‌گردد و نمی‌توان به همین پیش‌بینی‌ها هم امیدوار بود. زمانی برنامه‌ریزی‌های چندین ساله بلندمدت خوانده می‌شد اما در شرایط فعلی و متغیرهای مختلف موجود به سمتی پیش رفته‌ایم که حتی برنامه‌های دو الی سه ماهه بلندمدت خوانده می‌شود. به هر حال بازار جهت‌گیری مثبتی ندارد وهمچنان بر محور گرانی پیش می‌رود.



خب با این روال می‌توان به توان ماشینسازان داخلی تکیه کرد و امیدوار بود که اگر روزی دولت به این جمع‌بندی برسد که بخواهد جلوی واردات را گرفته و بر توان داخلی‌سازها تکیه کند، ماشینسازان داخلی بتوانند پاسخگوی حجم تولید مورد نیاز باشند؟



بعید به نظر می‌رسد، چرا که در حال حاضرهم تولید‌کننده‌های داخلی وابستگی خاص به واردات قطعاتی دارند که در داخل کشور تولید نمی‌شود و حتی پر تیراژترین ماشینی ساخت داخل نیز هم‌اکنون با ١٥ درصد وابستگی به واردات تولید می‌شود. حتی اگر بخواهیم همین ١٥ درصد را نیز نادیده بگیریم در بقیه موارد با توجه به اینکه تولید برخی ماشینها به صورت سرهم کردن قطعات و مونتاژ صورت می‌گیرد در نهایت میزان سهم ساخت داخل به حدود ٤٠ تا ٦٠ درصد می‌رسد. البته در دنیا خیلی غیرمعقول نیست که بخشی از تولید از طریق واردات تامین شود و این روال فعالیت را اقتصادی‌تر می‌کند.



پرتیراژ‌ها منظورتان ٢٠٦ و تندر است؟



بله، حتی پراید نیز بخشی از قطعاتش وارداتی است و از داخل تامین نمی‌شود.



کدام قطعات؟



ایربگ، ‌ای‌سی‌یو و…

در حال حاضر ماشین در بازار سرمایه‌گذاری از نظر مردم جای بازار ارز و مسکن را گرفته است. چرا که ماشین نسبت به ملک سهل‌المعامله‌تر است و همچنین از میزان سرمایه کمتری نیز برخوردار است. یک ماشین صفر کیلومتر را می‌توان با ٣٠ میلیون تومان هم خرید اما برای ورود به بازار مسکن حداقل باید ٤٠٠ میلیون تومان سرمایه در اختیار داشته باشید به این جهت ماشین به راحتی جایگزین سرمایه‌گذاری در بازار ملک شده است.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..