17

فوریه

اخبار صنعت ماشین | تعرفه واردات ماشین همچنان در ابهام! ادامه آشفتگی بازار

[ad_1]

رفت و برگشت و پاس‌کاری تعرفه واردات ماشین تمامی ندارد. شش ماه وارد‌کنندگان ماشین صبر کردند تا تکلیفشان مشخص شود. در آن زمان سایت ثبت سفارش واردات ماشین قفل شده بود و هیچ واردکننده‌ای نمی‌توانست نسبت به واردات ماشین اقدام کند. ماه‌ها به این شکل گذشت تا اینکه هیأت دولت تعرفه‌های جدید را ابلاغ کرد. اما این تعرفه‌ها به مذاق واردکنندگان ماشین خوش نیامد، چرا که با افزایش قیمت ارز، تعرفه‌های جدید برای آنها منطقی نبود. بخصوص در مورد ماشینهای هیبریدی که واردکنندگان برای واردات انبوه آن برنامه‌ریزی کرده بودند. ماجرا به دیوان عدالت اداری کشیده شد. برخی از شاکیان تعرفه واردات ماشینشکوائیه خود را به دیوان عدالت اداری بردند و این مجموعه هم به‌صورت موقت حکم داد که تعرفه واردات ماشین به قبل از افزایش برگردد تا آنالیز‌های کارشناسی آن صورت گیرد.


تعرفه واردات ماشین به کشور همچنان در ابهام

حال وارد‌کنندگان ماشین در ابهام این موضوع روزهای خود را سپری می‌کنند. سازمان توسعه تجارت مصر بر اجرای تعرفه‌ای است که هیأت دولت ابلاغ کرده است و واردکنندگان رأی دیوان عدالت اداری را لازم الاجرا می‌دانند.

دی ماه امسال هیأت دولت مصوبه جدید خود با عنوان «ساماندهی و مدیریت واردات ماشین» را به وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه‌های مسئول ابلاغ کرد. طبق این مصوبه تعرفه واردات ماشین از ۴۰ و ۵۵ درصد به ۵۵، ۷۵ و ۹۵ درصد افزایش یافت.

این مناقشه به وزیر صنعت هم کشیده است. محمد شریعتمداری با آنکه از رأی دیوان عدالت اداری مطلع بود در حاشیه پنجمین همایش بین‌المللی ماشین گفت: رأی دیوان عدالت درباره تعرفه ماشین به ما ابلاغ نشده است. تعرفه‌های جدید واردات ماشین در واقع مصوبه هیأت وزیران است که البته با رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری می‌تواند متوقف شود ولی در مرحله فعلی توقف اجرای تعرفه‌های جدید می‌تواند باعث ایجاد رانت و فساد شود. منتظر نظر هیأت عمومی دیوان عدالت اداری هستیم تا ببینیم چه تصمیمی در این مورد می‌گیرند، البته ما اطلاعات لازم را به آنها انتقال می‌دهیم.


گمرک موظف به ترخیص با تعرفه قبلی است

یک منبع آگاه در دیوان عدالت اداری در مصاحبه‌ای تکلیف واردات ماشین را روشن کرد. وی گفت: با توجه به شکایتی که از تعرفه واردات ماشین به دیوان عدالت اداری آمده بود، دیوان رأی داد که به‌صورت موقت واردات ماشین با تعرفه قبل از مصوبه هیأت وزیران مبنا قرار گیرد. لذا گمرک موظف است ترخیص ماشینها را با تعرفه قبلی انجام دهد.

وی ادامه داد: برای آنکه وضعیت تعرفه واردات ماشین مشخص شود و دیوان عدالت اداری رأی قطعی خود را صادر کند، باید آنالیز‌های تخصصی صورت گیرد. لذا برای آنالیز ماهوی ابتدا به هیأت دولت تبادل لایحه صورت می‌گیرد. این به منزله آن است که هیأت دولت تا یک ماه می‌تواند توضیحات لازم را به دیوان ارائه کند. البته اگر زمان بیشتری هم بخواهد، شدنی است. هنوز نامه نگاری‌ها صورت نگرفته است اما بزودی این موضوع از شعبه به هیأت عمومی ارسال خواهد شد.


دستور موقت الزامی است

محسن قائمی نسب مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری نیز گفته است: دستور موقت توقف مصوبه هیأت وزیران درباره افزایش تعرفه واردات ماشین براساس مواد ۳۴ و ۳۵ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری صادر شده و طبق ماده ۳۹ آیین دادرسی سازمان‌ها، ادارات – هیأت‌ها و مأموران طرف شکایت پس از صدور و ابلاغ دستور موقت مکلفند طبق دستور عمل کنند و اگر عمل نکنند مستنکف محسوب می‌شوند که در این صورت تبعات قانونی دارد. بدین جهت دستور موقت مبنی بر توقف عملیات اجرایی تعرفه واردات ماشین مصوب دی ماه هیأت دولت به معاونت حقوقی هیأت دولت ابلاغ شده است.


آشفتگی قیمت‌ها ادامه دارد

این پاس کاری‌ها باعث شده تا قیمت ماشینهای خارجی بدون در نظر گرفتن شرایط خریداران گران شود. قیمت‌هایی که اکنون در مورد ماشینهای وارداتی در بازار شنیده می‌شود برای خیلی از مردم شوک آور و باورنکردنی است. در حالی که همه تصور می‌کردند تکلیف واردات ماشین مشخص شده است و دیگر قرار نیست بازار با روزهای بلاتکلیفی روبه‌رو شود، می‌بینیم که همه سردرگم هستند و هیچ کس نمی‌داند چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد.

از طرفی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که مجدداً ثبت سفارش ماشین با چالش مواجه شده است. گویا رأی دیوان عدالت اداری حجت را تمام نکرده است و برخی از بخش‌ها رویه گذشته خود را ادامه می‌دهند. آنها اصرار دارند که دیوان عدالت اداری نمی‌تواند قبل از رأی قطعی نسبت به بازگشت تعرفه واردات ماشین رأی دهد. لذا همچنان از واردکنندگان ماشین می‌خواهند که تعرفه جدید را ملاک عمل خود قرار دهند.


افزایش قیمت 5 تا 11 میلیون تومانی

همین اتفاق‌ها باعث شده واردکنندگان ماشین دست به عصا حرکت کنند و فعلاً برای واردات ماشین اقدامی انجام ندهند. نتیجه این اتفاق هم در بازار ماشینهای خارجی قابل شهود است. ازهفته گذشته قیمت برخی از ماشینها بین 5 الی 11 میلیون تومان گران شده است و به پیش‌بینی نمایشگاه داران ماشین روند افزایشی قیمت ماشین ادامه دارد.این نخستین سالی است که قیمت ماشینهای خارجی رکورد زده است و معلوم نیست این رکورد تا چه زمان ادامه خواهد داشت. البته سودجویی شرکت‌های واردکننده ماشین نیز باعث تشدید رشد قیمت‌ها شد؛ به‌گونه‌ای که این شرکت‌ها حتی ماشینهایی که پیش از افزایش تعرفه‌ها و با نرخ ارز ارزان وارد کرده بودند را نیز با نرخ‌های جدید و افزایش یافته وارد بازار کردند.

تأثیر این اتفاق بر ماشینهای داخلی هم قابل مشاهده است. ماشینهایی که تا چند ماه پیش مردم بی‌میل برای خرید آن بودند این روزها ضمن کمیاب شدن در حال افزایش است. تولیدکنندگان با کاهش عرضه، بازار خرید و فروش ماشین را برای مردم تلخ کردند. آنالیز آمارهای تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد در 10ماهه منتهی به دی ماه سال‌جاری 26700 ماشین با حجم موتور زیر 2000 سی‌سی وارد کشور شده است که ارزش ارزی آنها حدود 682 میلیون دلار بوده است.

همچنین 19200 ماشین با حجم 2000 تا 2500 سی‌سی از گمرکات مختلف وارد کشور شده که ارزش آنها بیش از 520 میلیون دلار بوده است، به این ترتیب تنها در این دو مورد (به‌غیر از ماشینهای هیبریدی) نزدیک به 46 هزار ماشین وارد کشور شده است. در مدت مشابه سال قبل تنها 44 هزار ماشین از مدل های مذکور به کشور وارد شده بود.

[ad_2]

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..