15

مه

اخبار صنعت ماشین | افزایش قیمت ماشین در بازار به بهانه افزایش نرخ دلار





معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با تاکید بر اینکه قیمت ماشینهایی که هم چنان وارد کشور می شود با نرخ دلار سابق است، گفت: گرانی ماشینهای داخلی و خارجی به بهانه افزایش نرخ دلار تخلف است و اگر ماشینسازان قصد افزایش قیمت دارند، باید از مبادی رسمی تصمیم گیری و اعلام شود.

محمد مجیری اظهار کرد: متاسفانه برخی با ایجاد تنش در بازار از نوسانات نرخ دلار بهره می برند در حالی که این اتفاق درستی نیست.


 افزایش قیمت ماشین در بازار به بهانه افزایش نرخ دلار



وی تصریح کرد: مردم اگر به خود رحم نکنند نباید انتظاری از دیگر کشورها که ایران را در تحریم قرار داده و مشکلاتی برای ما ایجاد می کنند، داشته باشیم.

وی در خصوص اینکه نمایندگی برخی از شرکت‌های ماشینساز عنوان می کنند، در حال حاضر ماشینیی در انبارهای خود ندارند، اظهار کرد: طبق قانون نظام صنفی و تعزیرات حکومتی، اگر کالایی موجود باشد و واحد عرضه نکند، مصداق تخلف است و می توان عنوان احتکار را برای آن در نظر گرفت و به طور قطع سازمان تعزیرات حکومتی باید به این مساله ورود کنند.

مجیری با بیان اینکه شرکت های ماشینساز باید با قیمت هایی که پیش از این با مشتریان خود قرارداد بسته اند، محصولات را عرضه کنند، اضافه کرد: اینکه افراد پیش از این ماشینیی را ثبت نام و قرارداد کامل بسته اند، اما اکنون زمان تحویل ماشین آنهاست، نمایندگی ها و یا شرکت های ماشینساز به بهانه افزایش نرخ مواد اولیه و دلار از آنها تقاضا وجه بیشتر در قبال ماشین را دارند، اشتباه و تخلف است.

وی در خصوص افزایش قیمت ماشینهای خارجی در بازار که عنوان می شود به دلیل افزایش نرخ دلار است، گفت: هنوز هیچ ماشینیی با این ارز جدید ثبت سفارش نشده و یا اگر ثبت شده، هنوز بر اساس قیمت جدید دلار ترخیص نشده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: شرایط اقتصادی کشور باید تا حدودی پیش رود تا فضا هموار شود و دولت بتواند به تعهدات خود با نرخ ارز جدید، عمل کند و ثبت سفارش های خود را انجام دهد تا بر مبنای آن قیمت گذاری جدید انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کالا به وفور در انبارهای کشور موجود است، اظهار کرد: در حال حاضر به طور مرتب جلسات مختلفی پیرامون تنظیم بازار تشکیل می شود، اما باید توجه داشت که جو روانی موجود بازار که عنوان می شود به دلیل خروج آمریکا از برجام، کالا وجود ندارد به صلاح اقتصاد کشور نیست و موجب سوءاستفاده برخی از این شرایط می شود.

مجیری تصریح کرد: به دنبال نوسانات نرخ ارز و به خصوص دلار و عرضه محدود آن در بازار نرخ ماشین به خصوص بعد از خروج آمریکا از برجام به طور جهشی روزانه و ساعتی تعیین می شود و در عمل خرید و فروشی در بازار ماشین صورت نمی گیرد.

یکی از فروشندگان بازار ماشین گفت در خصوص تاثیر افزایش نرخ ارز و نوسانات دلار و هم چنین خروج آمریکا از برجام بر بازار ماشین، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت ماشینهای داخلی و خارجی تغییر می کند و متاسفانه هیچ مرجعی پاسخگوی افزایش قیمت ها نیست.

امیرحسین بیات با تاکید بر اینکه متاسفانه قیمت ماشین از دست فروشندگان آن خارج شده است، افزود: گرانی ماشین از سوی نمایندگی های سایپا و ایران ماشین به طور روزانه اعلام می شود و دست کم هر ماشین داخلی بین چهار تا پنج میلیون تومان افزایش قیمت دارد. در این شرایط متاسفانه خرید و فروش ماشینهای ایرانی و خارجی بسیار اندک شده است و در حال حاضر اندک خرید و فروش ماشین مربوط به ماشینهای کارکرده مدل پایین داخلی و خارجی است.

این فروشنده بازار ماشین تاکید کرد: به طور میانگین قیمت ماشینهای داخلی و خارجی حدود 10 درصد گران شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش نرخ ماشینهای داخلی به طور رسمی اعلام شده است یا خیر؟ گفت: متاسفانه افزایش نرخ ماشین بدون اعلام قبلی تغییر می کند.

بیات به قیمت برخی ماشینهای داخلی و خارجی پیش از خروج آمریکا از برجام اشاره کرد و گفت: پیش از این قیمت ماشین پارس تیوفایو ‬‎ 44 میلیون تومان، سمند 32 میلیون تومان، پژو 405 حدود 31 میلیون و 500 هزار تومان، دنا 45 میلیون تومان، پراید 111 حدود 22 میلیون و 500 هزار تومان، ال نود 40 میلیون تومان، ساندار 44 میلیون تومان، چانگان نیمه شاسی‬‎ 67 میلیون تومان، جک s5 104 میلیون تومان، سانتافه 210 میلیون تومان، لکسوز 340 میلیون تومان، تویوتا 150 میلیون تومان بود، اما بعد از خروج آمریکا از برجام نرخ ماشین پارس تیوفایو‬‎ 47 میلیون تومان، سمند 36 میلیون تومان، پژو 405 حدود 34 میلیون و 500 هزار تومان، دنا 55 میلیون تومان، پراید 111 حدود 24 میلیون تومان، ال نود 48 میلیون تومان، چانگان نیمه شاسی‬‎ 75 میلیون تومان، جک s5 125 میلیون تومان، سانتافه 350 میلیون تومان، لکسوز 600 میلیون تومان، تویوتا 220 میلیون تومان و النترا 210 میلیون تومان شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در این شرایط بخش دولتی هیچ برنامه ای برای کنترل بازار ندارد و شرکت های تولیدکننده حاضر به عرضه ماشینهای تولیدی خود به بازار نیستند چرا که قیمت ها نامشخص و روزانه تغییر می کند و تولیدات خود را در انبارها نگهداری می‌کنند.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..