8

ژوئن

آیا خروج از ایران خودزنی پژو-سیتروئن بود؟!


پژو سیتروئن با اعلام تعلیق فعالیت‌های خود در ایران اقدام به خودزنی کرد؛ زیرا طبیعتاً این شرکت امکان خروج سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در ایران طی چند سال اخیر را ندارد.


به گزارش ایسنا و به نقل از خودرو شاپ، این شرکت فرانسوی در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد به دلیل خروج آمریکا از برجام فعالیت‌های خود در ایران را تعلیق خواهد کرد. این اتفاق در حالی روی داد که پیش از این برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند با توجه به اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر حفظ برجام، اتومبیلسازان فرانسوی ایران را ترک نخواهند کرد.


البته اعلام پژو-سیتروئن مبنی بر تعلیق فعالیت‌ها در ایران به نوعی خودزنی این شرکت از ترس آمریکاست زیرا هم پژو در دور جدید همکاری با ایران‌اتومبیل و هم سیتروئن در همکاری با سایپا اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران و احداث خطوط تولید اتومبیل کرده‌اند و با خروجشان از ایران سرمایه آن‌ها بلوکه خواهد شد.


البته پژو پیش از این نیز سابقه خروج از ایران را داشت به گونه‌ای که این شرکت در اوایل سال 1391 اعلام کرد به دلیل تحریم‌های خارجی ایران را ترک و ارسال قطعه به شریک ایرانی‌اش را متوقف خواهد کرد. این اتفاق باعث شد پژو از سابقه بدی در افکار عمومی ایران برخوردار شود و پس از اجرایی شدن برجام و برای بازگشت به ایران و پاک کردن سابقه منفی خود ناچار شد غرامت پرداخت کند.


در این رابطه مهر ماه 1395 کارلوس تاوارس مدیرعامل این گروه فرانسوی در سفری که به ایران داشت در نشستی نیوزی صراحتاً اعلام کرد: “ما انتقال‌های بزرگی برای تأمین مالی پروژه ایکاپ در ایران انجام داده‌ایم که پرداخت غرامت نیز جزو آن بوده است.” آن‌طور که در همان زمان اعلام شد شرکت پژو حدود 427 میلیون یورو غرامت به دلیل ترک یک‌طرفه همکاری به ایران‌اتومبیل پرداخت خواهد کرد. علاوه بر این شرکت پژو در دور جدید فعالیت‌های خود در ایران شرکت مشترکی به نام ایکاپ با شریک ایران خود تأسیس کرد که 50 درصد مالکیت آن در اختیار شرکت فرانسوی است.


ایکاپ تاکنون مبلغ قابل‌توجهی را برای راه‌اندازی خطوط تولید محصولات خود هزینه کرده و نصف سرمایه آن از طرف پژو تأمین شده و این شرکت به خاطر ترک ایران از این ناحیه نیز متضرر خواهد شد.


سیتروئن نیز پس از اجرایی شدن برجام 50 درصد سهام شرکت سایپا کاشان را خریداری کرده و مبلغ آن را نقداً پرداخت کرده است. پس از آن نام شرکت سایپا کاشان به سایپا سیتروئن تغییر یافت. در این شرایط شرکت سیتروئن نیز از تعلیق فعالیت‌های خود در ایران متضرر خواهد شد و سرمایه‌گذاری انجام شده آن در سایت تولیدی کاشان بلااستفاده خواهد ماند.


با توجه به این دو نکته که از یک‌سو پژو برای بازگشت دوباره به ایران مجبور به پرداخت غرامت چند صد میلیون یورویی شده بود و همچنین هر دو شرکت پژو و سیتروئن در فعالیت‌های خود در ایران اقدام به سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی کرده‌اند، به نظر می‌رسد اتومبیلسازان فرانسوی از ترس آمریکا خودزنی کرده‌اند.


اتفاقی که البته در اوج تحریم‌های سابق آمریکا علیه ایران در سال‌های 1391 و 1392 نشان داد که اگرچه صنعت اتومبیلی ایران از قطع همکاری با شرکای خارجی دچار مشکلاتی شده اما در نهایت به فعالیت خود ادامه داده است.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..