25

مه

آشنایی با موشک زمینی اوپل در 90 سال پیش!




قوای محرکه جایگزین اصلاً جدید نیستند اما در اولین سال‌های ظهور اتومبیل برخی از ایده‌های واقعاً دیوانه‌وار به چشم می‌خورد.


اوپل امروز نودمین سالگرد تولید RAK2 را جشن گرفته است. RAK2 یک اتومبیلی مسابقه‌ای آینده نگرانه است که دارای بدنه آئرودینامیک و رینگ‌های سیمی کلاسیک بود. این طراحی برای اتومبیلهای آن زمان غیرعادی نبود اما ویژگی غیرمعمول این موشک زمینی تجهیز به بال و 24 راکت سوخت جامد بود!


راننده شجاع این اتومبیل فریتز ون اوپل 29 ساله بود که توانست در صبح 23 می سال 1928 به سرعت 238 کیلومتر در ساعت دست یابد.


داستان RAK2 چند ماه پیش‌تر از تست اتومبیل و زمانی که ون اوپل به راکت‌ها علاقه‌مند شده بود شروع می‌شد. این علاقه پس از دیدار با منجم معروف آن زمان ماکس والیر در فریتز پدیدار شده بود. علاقه او به اتومبیل و راکت سرانجام باعث ساخت RAK1 شد. این اتومبیل توسط یکی از مهندسان تست شد. این اتومبیل به لطف 12 راکت و 40 کیلوگرم مواد منفجره توانست به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد.


پیرو تست موفقیت‌آمیز RAK1، کارها روی نسخه قوی‌تری از یک اتومبیلی موشکی آغاز شد. نتیجه این تلاش‌ها اتومبیلی RAK2 بود که دارای بال‌های بزرگ‌تر، بدنه آئرودینامیک تر و 24 راکتی بود که 6 هزار کیلوگرم نیروی روبه‌جلو تولید می‌کردند.


از آنجایی که پیست تست روسلهایم برای تست این اتومبیل بسیار کوچک بود اوپل تصمیم گرفت این اتومبیل را در آووس بیازماید. هزاران نفر از مردم شهر گردهم آماده بودند و اوپل می‌گوید این کمپانی فوراً به خاطر ساخت چنین اتومبیل خلاقانه و گیرایی مشهور شد.


اوپل نهایتاً دست به ساخت یک دوچرخه راکتی و مدل RAK3 زد. این اتومبیلی آخری رکورد سرعت جدیدی برای اتومبیلهای ریلی ثبت کرد و توانست در سال 1928 به سرعت 256 کیلومتر در ساعت برسد. این کمپانی سپس اقدام به توسعه هواپیمای راکتی اوپل-ساندر RAK1 کرد اما رکورد عمیق اقتصادی در آن سال‌ها باعث شد توجه اوپل به اتومبیلهای مرسوم جلب شود.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..