14

ژوئن

آشنایی با دیدگاه‌های یک نماینده حامی اتومبیلسازان

[ad_1]

در وضعیتی که بازار و صنعت اتومبیلی ایران دچار بی‌سابقه‌ترین بلبشو و بی‌سامانی تاریخی خود شده و هیچ مسئولی به دنبال کمک به حل اوضاع نیست، نمایندگان مجلس با مسکوت گذاشتن شش ماهه سامان‌دهی بازار اتومبیل به نوعی دست سودجویان را باز گذاشته و مهلت و فرصتی عجیب به آنها بخشیده‌اند. شورای رقابت نیز که همواره نماینده‌ای شایسته برای قانونی جلوه دادن افزایش قیمت‌های اتومبیلسازان بوده نیز حکم به اولین سری از افزایش قیمت‌ها داده است. دولت نیز کاملاً روی خود را برگردانده و البته اگر هم دخالتی کند، آن گونه که مسبوق به سابقه است باعث بحرانی‌تر شدن وضعیت خواهد شد. همه چیز به گونه‌ای به نظر می‌رسد که انگار سود و منفعتی برای تصمیم‌گیران کلان کشور از این آب گل‌آلود و بازار آشفته و بی‌قانونی وجود دارد!

cartoon
در این میان بد نیست شما را با دیدگاههای یک عضو موثر کمیسیون صنایع و معادن مجلس آشنا نماییم. ولی ملکی در گفت‌وگو با نیوزنگار نیوزگزاری خانه ملت گفت: جایگزین‌هایی برای اتومبیلهای اروپایی توسط تولیدکنندگان داخلی پیش‌پینی شده که بخشی از آن چینی است، بهمن موتور در حال حاضر هاوال را جایگزین مزدا کرده، ایران‌اتومبیل و سایپا نیز از قبل پیش‌بینی لازم را داشته‌اند.


وی در خصوص خروج پژو از قرارداد خود با اتومبیلسازان داخلی، اظهار داشت: شرکت‌های خارجی که با ایران طرف قرارداد بودند قبل از برجام نیز در زمان تحریم ایران را ترک کردند و یک‌طرفه قرارداد خود را فسخ کردند و از همکاری خودداری نمودند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولیدکنندگان کشورهای اروپایی معمولاً تحت تأثیر آمریکا قرار دارند و منافعی که با این کشور دارند بیشتر است، گفت: این تولیدکنندگان در صحبت‌های خود مطرح می‌کردند که چندین برابر منافعی که در ایران دارند در آمریکا دارند و آن را فدا نمی‌کنند.

رئیس کمیته صنایع کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یک بعد فشارها سیاسی و بعد دیگر اقتصادی است و بر اساس این اصل پژو همکاری خود را با ایران‌اتومبیل و مزدا و هیوندایی با گروه بهمن قراردادهای خود را فسخ کردند، ادامه داد: “این قطع همکاری‌های منافعی برای کشور ما دارد که یکی از آن‌ها این است که در سال‌های اخیر دانش فنی را از آن‌ها گرفته‌ایم و در اختیار ما است مورد دیگر اتومبیلسازان از تحریم قبلی عبرت گرفته و خود را برای شرایط این‌چنینی آماده کرده بوده‌اند.”

البته خوشبختانه روابط عمومی گروه بهمن این شایعات را رد نموده است:

بیش از 60 سال از همکاری گروه بهمن با مزدا درخصوص تولید انواع اتومبیلهای سواری و وانت می‌گذرد و بهمن به عنوان تنها نماینده رسمی این شرکت در ایران در حال فعالیت است و در حال حاضر نیز هیچ لغو قراردادی نه از سوی بهمن و نه از سوی مزدا اعلام نشده است و روابط این دو شرکت همچنان ادامه دارد.
هم اکنون شرکت بهمن موتور تولید و عرضه مزدا3 FL را طبق برنامه ادامه خواهد داد و همچنین مذاکره برای ورود محصولات جدید این برند نیز صورت گرفته است.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه جایگزین‌هایی برای اتومبیلهای اروپایی توسط تولیدکنندگان داخلی پیش پینی شده که بخشی از آن چینی است، بهمن موتور در حال حاضر هاوال را جایگزین مزدا کرده، ایران‌اتومبیل و سایپا نیز از قبل پیش‌بینی لازم را داشته‌اند، عنوان کرد: همه اتومبیلهای چینی کیفیت پایینی ندارند و اکثر اتومبیلسازان اروپایی و آسیایی مطرح در چین به دلیل پایین بودن قیمت تمام شده در این کشور واحد اصلی را به‌صورت جوینت ونچر احداث کرده و بزرگ‌ترین قطعه سازان آن‌ها در چین است.

وی با بیان اینکه اتومبیلسازانی که با چین قرارداد منعقد می‌کنند اگر قطعه تحت لیسانس اتومبیلسازان مطرح را  دریافت کنند کیفیت لازم را دارند هرچند بخشی از کار زمان‌بر می‌شود، تصریح کرد: در گذشته نیز زمانی که بنز و ZF به ایران‌اتومبیل دیزل قطعات تحویل نمی‌دادند قطعات موردنیاز را از چین تحویل می‌گرفتیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید به اتومبیلسازان داخلی اعتماد کنیم اگر به اتومبیلسازان اجازه افزایش قیمت ندهیم قطعه سازان زمین می‌خورند و تعطیل می‌شوند تعطیلی قطعه سازان بیکاری را در پی دارد، عنوان کرد: برای تعین قیمت اتومبیلهای زیر 45 میلیون تومان بالا رفتن قیمت مواد اولیه مانند فولاد، حقوق دستمزد، مواد شیمیایی و پلاستیکی را باید رعایت کنیم.

رئیس کمیته صنایع کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: اتومبیلسازان و قطعه سازان با استفاده از مواد اولیه محصول تولید می‌کند، با افزایش قیمت‌ها در عالم رقابت تولیدکنندگان می‌توانند جایگاه خود را ارتقاء دهند و محصول باکیفیت‌تری تولید کنند.

البته این اظهارات با چند سؤال جدی همراه هستند. اولین سؤال اینکه چه دانش فنی از اتومبیلسازان خارجی به اتومبیلسازان داخلی انتقال یافته است؟ و در صورت صحیح بودن این امر، چرا نشانه‌های آن را نه تنها در تولیدات داخلی ندیده‌ایم بلکه روز به روز با عقب‌گرد در بحث ایمنی و کیفیت اتومبیلها روبرو بوده‌ایم؟! موضوع دیگر اینکه اتومبیلسازان چگونه خود را برای چنین روزهایی آماده کرده‌اند؟

یکی دیگر از سؤالات به جایگزین کردن محصولات اروپایی و آسیایی با محصولات چینی مربوط می‌شود. گفته شده که گروه بهمن اتومبیلهای مزدا را با هاوال جایگزین کرده است! آیا محصولات مزدا با هاوال قابل مقایسه‌اند؟ از نظر تکنولوژی، کیفیت و ایمنی چطور؟!

در نهایت این نماینده محترم مجلس فرموده‌اند که باید به اتومبیلسازان داخلی اعتماد کنیم که در پاسخ باید گفت آیا چند دهه اعتماد به اتومبیلسازان داخلی نتیجه مثبتی داشته است؟ اتومبیلسازان داخلی چندین دهه است که در بازاری بکر و انحصاری یکه‌تازی کرده‌اند اما تولیدات آن‌ها اصلاً پذیرفتنی نیست. اکنون چگونه دوباره باید به اتومبیلسازی که زه جانبی یک اتومبیل را از خریدار دریغ می‌کند اعتماد کرد؟

نکته پایانی اینکه گفته شده با افزایش قیمت می‌توان محصول باکیفیت‌تری تولید کرد! چگونه است که صنعت اتومبیلی جهانی روز به روز پیشرفت کرده و حتی در برخی موارد نیز قیمت محصولات نسبت به نسخه‌های پیشین آن کاهش می‌یابد!

وظیفه رسانه انتقال دیدگاه‌های مردم به مسئولان و همچنین بازتاب واقعیت‌های روز است. ما در حد توان به وظایف خود عمل می‌کنیم و امیدواریم که مسئولان نیز به وظایف خود عمل کرده و وضع آشفته اتومبیلسازی و به خصوص قیمت اتومبیلها را سر و سامانی بدهند…

[ad_2]

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..