11

سپتامبر

آزادسازی قیمت‌گذاری ماشین به شرط تعرفه صفر واردات قابل قبول است

[ad_1]



یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: آزادسازی قیمت‌گذاری ماشین بدون ایجاد رقابت در صنعت ماشینسازی کشور و حمایت از مصرف کنندگان به بازار یک طرفه‌ای مبدل خواهد شد که تماما به نفع شرکت‌های ماشینسازی تمام می‌شود.


آزادسازی قیمت‌گذاری ماشین به شرط تعرفه صفر واردات قابل قبول است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا با بیان این مطلب اظهار داشت: شورای هماهنگی اقتصادی قوا به درستی نقش سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را در نظام قیمت‌گذاری ماشین پررنگ‌تر از شورای رقابت کرد.

نماینده مردم سنقر در مجلس ادامه داد: در نوسانات نرخ ارز و افزایش شیب‌دار قیمت انواع ماشینهای وارداتی و تولیدی همواره واردکنندگان ماشین و شرکتهای ماشینساز منتفع شده اما مصرف کنندگان مستمرا متضرر شده و قدرت خریدشان کاهش یافته است لذا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به شورای رقابت بهتر می‌تواند حقوق مصرف کنندگان را استیفا کند.

وی افزود: حال که نقش سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نظام قیمت‌گذاری کالا و خدمات پررنگ‌تر از قبل شده بر مدیران این سازمان است تا تامین حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را با حفظ توان خرید جامعه دنبال کند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه «نظام قیمت‌گذاری ماشین بدون توجه به مصرف‌کنندگان همواره قیمت ماشین را افزایشی کرده است»، گفت: شورای رقابت که مرجع اصلی این نظام تصمیم‌گیری بود صرفا هزینه‌های تامین قطعات و لوازم یدکی شرکت‌های ماشینساز را ملاک تصمیم‌گیری‌های قیمتی خود داشت و شاید به همین دلیل بود که شورای هماهنگی اقتصادی قوا به درستی مسؤولیت تصمیم‌گیری درباره قیمتگذاری را از این شورا سلب و به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار سپرد.

حسینی‌کیا تاکید کرد: آزادسازی قیمت‌گذاری ماشین بدون ایجاد رقابت در صنعت ماشینسازی کشور و حمایت از مصرف کنندگان به بازار یک طرفه‌ای مبدل خواهد شد که تماما به نفع شرکتهای ماشینسازی تمام می‌شود اما اگر قیمت‌گذاری ماشین براساس ساز و کار نظام عرضه و تقاضا و تعرفه صفر واردات ماشین انجام شود خود به خود به نفع مصرف‌کنندگان و ماشینسازان تمام می‌شود.

نماینده مردم سنقر در مجلس خاطرنشان کرد: اگر ماشینسازان ظرفیت و توان رقابت در برابر ماشینسازان خارجی را دارد مخالفتی هم با آزادسازی قیمت‌گذاری ماشین نمی‌شود چرا که با واردات ماشین با تعرفه صفر خود به خود مکانیزم رقابت باعث تعدیل قیمت ماشینهای داخلی و افزایش ایمنی و کیفیت آنها می‌شود.

وی هشدار داد: اگر آزادسازی قیمت‌گذاری ماشین بی‌اهمیت به اصل رقابت‌پذیری انجام شود به یقین انحصار بازار ماشینیی کشور همچنان در اختیار شرکتهای ماشینساز باقی می‌ماند و آنان با توقف عرضه به بازار، قیمت‌ها را تا جایی که دوست داشته باشند تصاعدی می‌کنند و چون هیچ رقیب جدی‌ای برای رقابت با آن ندارند، مردم همچنان محکوم به خریداری کردن ماشینهای داخلی می‌مانند.

[ad_2]

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..