4

مه

آئودی چگونه با تاخیر توربو مقابله می‌کند؟




در چند سال اخیر موج خروشانی به راه افتاده و آن استفاده از سیستم های پرخوران به ویژه توربو در بین اتومبیلسازان است؛ اما همواره یک موضوع وجود داشته و آن‌هم تاخیر یا لگ توربو پس از فشرده شدن خودرو شاپ گاز بوده است.


البته توربوهای مدرن امروزی در کنار بهبود پرفورمنس و عملکرد باعث کاهش مصرف سوخت نیز می شوند. توربوهای کنونی همچنین پیشرفته‌تر بوده و در بسیاری از اتومبیلها نیز لگ توربو به تاریخ پیوسته است.


یکی از اولین اتومبیلسازانی که روی کاهش و محو تاخیر توربو کار کرده آئودی و محصول شاخص آن یعنی SQ7 TDI بوده است.
بنا به گزارشی که توسط Engineering Explained منتشر شده، آئودی SQ7 TDI دارای کمپرسور الکتریکی است که همراه با پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو کار می‌کند. این کمپرسور الکتریکی در زمان فشار بر خودرو شاپ گاز تقریبا بدون تاخیر وارد عمل شده و قدرت زیادی را پیش از فعال شدن توربو ارائه کرده و سپس کار به سیستم پرخوران این شاسی‌بلند واگذار می‌شود.


این کمپرسور قادر است به لطف سیستم الکتریکی 48 ولتی بکار رفته در SQ7 کار کرده و منجر به شتاب‌گیری تقریبا بدون تاخیر گردد.


دیگر برندهای تراز اول جهانی نیز روش های خاص خود را برای حذف تاخیر توربو دارند. برای مثال ولوو کمپرسور کوچکی را طراحی کرده که هوا را از فیلتر هوا گرفته و در محفظه هوای دو لیتری فشرده می‌کند. این محفظه سپس هوا را به داخل منیفولد اگزوز می‌فرستد تا توربو را حتی در زمانی که خودرو شاپ گاز فشرده نمی‌شود فعال و چرخان نگه دارد.

[دانلود ویدئو]

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..